ترشحات سفید در دوران بارداری، نشانه عفونت هستند؟


ترشحات سفید در دوران بارداری، نشانه عفونت هستند؟

ترشحات سفید رنگ در طول بارداری به شرطی نرمال است که شفاف و شیری مانند باشند و بوی ملایمی داشته باشند.

"من در اولین بارداری خود کلا ترشحات سفید رنگی داشتم. زنان فامیل می گفتند که این ترشحات سفید رنگ باید طی چند هفته متوقف شوند. کمی نگران شدم و ترسیدم که نکند جنین در شکمم سقط شود. به پزشک مراجعه کردم و پزشک گفت که نباید نگران باشم. اما وقتی برای اولین بار مادر می شوی نگران نبودن کار آسانی هم نیست. برای همین، تمام طول بارداری ام را با نگرانی و استرس سپری کردم. خدا را شکر نه برای جنین اتفاق افتاد و نه برای خودم.
در دومین بارداری ام، دوباره با این مشکل مواجه شدم. اما این بار بسیار معمولی رفتار کردم. چون دیگر می دانستم که ترشحات بارداری بسیار نرمال هستند.”
ترشحات سفید در دوران بارداری، نشانه عفونت هستند؟
چرا ترشحات سفید رنگ در طول بارداری اتفاق می افتند؟
همه خانم ها با موضوع ترشحات در اوایل بارداری و در طول این دوران رو به رو هستند و همیشه به دنبال دلیل و منشا این ترشحات می گردند و گاها از بابت دیدن ترشحات نگران شده و در پی درمان آن هستند.
ترشحات سفید رنگ در طول بارداری، یک ماده سیالی می باشد که در داخل سرویکس و واژینال تشکیل می شود. این ترشحات باعث تمیز ماندن دستگاه تولید مثل زنان می باشد و باعث پیشگیری از عفونت می شود. بنابراین، ترشح مانند لوسیون پاک سازی دستگاه تناسلی عمل می کند.
چرا زنان در مورد ترشحات سفید رنگ در طول بارداری نگران هستند؟
ترشحات سفید رنگ در طول بارداری بسیار نرمال هستند. در طول بارداری، این ترشحات افزایش می یابند، چون بدن شما در طول بارداری استروژن بیشتری تولید می کند و جریانات خون بیشتری در ناحیه لگن رها می شوند. ترشحات سفید رنگ و شفاف از ترشحات واژینالی، سلول های مرده و باکتری های واژینال تشکیل یافته است.
– همانطور که سر جنین در گردنه رحم تحت فشار قرار می گیرد، این فشار می تواند این جریان را در مراحل آخر بارداری بیشتر کند.
– گردنه رحم و دیواره واژینال نرم تر می شود و ترشح سفید رنگی را به بیرون می فرستد که باعث پیشگیری از عفونت ها در طول بارداری می شود. پس این ترشحات بدین معنی هستند که رحم شما با این ترشحات از جنین محافظت می کنند.
چه موقع این ترشحات سفید رنگ مخاطی نرمال هستند؟
ترشحات سفید رنگ در طول بارداری به شرطی نرمال است که شفاف، شیری مانند باشند و بوی ملایمی داشته باشند.
اریک گاریسمن ، متخصص زنان و زایمان می گوید:” تقریبا هر زن بارداری این مشکل را تجربه می کند. می تواند آزار دهنده باشد، اما نمی تواند خطرناک و یا بد باشد.”
برای خیلی از زنان باردار، ترشحات واژینال در طول بارداری افزایش می یابد و در مراحل آخر بارداری غلیظ تر می شود. در انتهای بارداری، این ترشحات می توانند بسیار غلیظ تر و به همراه خون باشند، چون کودک خود را برای به دنیا آمدن آماده می کند.
ترشحات سفید در دوران بارداری، نشانه عفونت هستند؟
ترشحات سفید رنگ در طول بارداری چه زمانی غیر نرمال است؟
قبل از آنکه به توضیح ترشحات غیر معمول بپردازیم، بهتر است در مورد انواع ترشحات و نوع آنها صحبت کنیم:
1. ترشحات شیری مانند سفید رنگ
همانطور که در بالا ذکر شد، ترشحات کرمی رنگ سفید تقریبا نرمال است. این ترشحات می تواند نشانه تخمک گذاری و علائم اولیه بارداری باشد.
2. ترشحات سفید رنگ غلیظ
برخی زنان باردار، ترشحات غلیظ سفید رنگ را تجربه می کنند و هیچ جای نگرانی در مورد این نوع ترشحات وجود ندارد. اگر باردار نیستید، این ترشحات نزدیک شدن به چرخه قاعدگی را نشان می دهد.
3.ترشحات سفید رنگ پنیری و غلیظ
این ترشح می تواند علامت عفونت در رحم باشد.
زمانی باید از ترشحات نگران باشیم که :
– به رنگ زرد، قهوه ایی یا سبز باشد.
– بوی ماهی یا بوی تندی دهد.
– واژن شما به رنگ قرمز و تحریک پذیر می باشد.
ترشحات غیر معمول نشانه عفونت می باشند
1. ترشحات پنیری مانند همراه با بو و خارش ممکن است نشانه عفونت مخمری باشد. رشد بیش از حد قارچ ها موجب این عفونت می شوند. این عفونت باعث آسیب رسیدن به جنین نمی شود. با اینکه روش های زیادی برای درمان این نوع عفونت ها وجود دارد، اما توصیه می شود حتما برای درمان آن به پزشک مراحعه کنید.
2. ترشحات زرد، سفید یا خاکستری رنگ با بوی ماهی می تواند نشانه واژینوز باکتریایی باشد. این بیماری به علت رشد بیش از حد باکتری ها به وجود می آید. 10 تا 40 درصد زنان باردار به این عفونت تبدیل می شوند که می تواند باعث زایمان زودرس، و عفونت مایع آمونیوتیکی شود.
3. ترشح قهوه ای رنگ می تواند باعث سقط جنین شود یا نشان می دهد که جنین در خارج از رحم قرار گرفته است. این ترشح نشانه خطر برای مادر محسوب می شود و هر چه زودتر جنین باید برداشته شود. برخی مواقع در حین مقاربت جنسی در حین بارداری، این ترشح دیده می شود که بسیار نرمال است.
4. ترشح زرد رنگ یا مایل به سبز ممکن است مشانه تریکومونوسیاسیز باشد. بر طبق تخمین های WHO، بیش از 25 میلیون زن در دنیا به این عفونت مبتلا هستند. این عفونت ممکن است باعث احتمال زایمان زود رس و یا تولید نوزادی با وزن بسیار کم شود.
با انجام تست غربالگری می توانید بفهمید که چه عفونت هایی در رحم شما وجود دارد.
علت های عفونت غیر معمول در بارداری
- استفاده از آنتی بیوتیک ها
- سرطان گردنه رحم
- دیابت
- استفاده از صابون در اطراف دستگاه تناسلی
- داشتن بهداشت ضعیف
در مورد عفونت های غیر معمول در بارداری چه باید کرد؟
در بسیاری مواقع، عفونت های غیر معمول در بارداری بدون ضرر هستند. اما این بدان معنا نیست که آنها را نادیده بگیرید. بنابراین، اقدام به خوددرمانی نکنید. با یک پزشک مشورت کنید تا دستورات لازم را به شما ارائه کند.
در ترشحات واژن در اویل بارداری چه زمان دکتر برویم؟
1-شما ترشحات سفید رنگ دارید اما بو ندارد. اما این ترشحات باز حساس شدن واژن و درد در آن ناحیه شده است که در این مورد بهتر است به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است نوعی قارچ باشد.
2-ترشحات خاکستری با بوی ماهی، که نشانه عفونت واژن است.
3-ترشحات سبز-زرد رنگ با بوی تند و شدید
4-ترشحات سبز-خاکستری و یا زرد روشن که بوی بدی دارد و همراه با خارش و احساس سوختگی است.

مراقبت های لازم در ترشحات دوران بارداری
- در صورت زیاد بودن ترشحات می توانید از پد بهداشتی استفاده کنید که ترشحات را جذب کند.
- در هنگام بارداری از تامپون استفاده نکنید.
- از شورت جنس نخی استفاده کنید.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
همه خانم ها با موضوع ترشحات در اوایل بارداری و در طول این دوران رو به رو هستند و همیشه به دنبال دلیل و منشا این ترشحات را می گردند و گاها از بابت دیدن ترشحات نگران شده و در پی درمان آن هستند.
این موضوع در بارداری اهمیت بیشتری برای آنها پیدا می‌کند و از آنجا که پروسه بارداری اغلب برای خانمها پروسه مهم و حتی نگران کننده است هرگونه علائمی در بدن خود را نگران کننده می بینند و می خواهند آن موضوع را از بین ببرند افزایش ترشحات واژن در دوران بارداری یکی از موضوعاتی است که تقریباً همه خانم‌ها با آن روبرو می شوند.
معمولاً دلیل مهمی برای ترشحات واژن وجود ندارد اما در دوران بارداری به دلیل نازک شدن دیواره واژن و دهانه رحم بدن به صورت سیستماتیک برای جلوگیری از ورود عفونت و بیماری به داخل بدن ترشحات واژن را افزایش می‌دهد.
ترشحات سفید در بارداری ، ترشحات قهوه ای و ترشحات زرد از جلمه مواردی است که بیشتر در بین زنان مشاهده شده و ما به توضیح دلایل آن خواهیم پرداخت.
ترشحات بارداری در ابتدا کم و با بالا رفتن سن بارداری افزایش می‌یابد و دلیل افزایش آن می‌تواند فشار و سنگینی رحم و بچه روی مثانه و واژن باشد.

انواع ترشحات دوران بارداری
ممکن است در دوران بارداری انواع مختلفی از ترشحات را مشاهده کنید که در ادامه به معرفی و بررسی آنها می پردازیم.

ترشحات سفید در بارداری
ترشحات سفید در اوایل بارداری مشاهده می شوند و معمولاً بوی غلیظی ندارند و حتی ممکن است پیش از بارداری نیز این ترشحات را مشاهده کرده باشید این ترشحات تا زمانی که بوی بد یا ایجاد خارش و سوزش نکند نگران کننده نیست.

ترشحات سفید در دوران بارداری، نشانه عفونت هستند؟
ترشحات سبز در بارداری
در صورتی که دچار زگیل تناسلی یا سوزاک شده باشید یا عفونت داشته باشید ترشحات سبز رنگ را مشاهده می کنید.

ترشحات صورتی در بارداری
ترشحات صورتی در اوایل بارداری و روزهای نخستین لقاح دیده می‌شود که در اثر مخلوط شدن خون با ترشحات سفید رنگ ایجاد می شود و ممکن است صورتی تیره روشن یا معمولی باشد.
همچنین ممکن است در اواخر بارداری ترشحات صورتی را مشاهده کنید که یکی از نشانه های نزدیک بودن زایمان است چنانچه ترشحات صورتی همراه با خارش و سوزش بود می تواند نشانه از عفونت باشد و بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.
در بارداریهای اکتوپیک نیز ترشحات صورتی دیده می‌شود و همچنین در بعضی موارد ترشح صورتی نشانه سقط جنین است.

ترشحات قرمز در بارداری
این ترشحات مهمترین نوع ترشحات در دوران بارداری هستند و احتیاج به توجه ویژه و اقدام فوری دارد در صورت مشاهده این نوع ترشحات فوراً به پزشک مراجعه کنید خصوصاً اگر این ترشحات با خونریزی و خارج شدن لخته های خون از واژن همراه باشد.
این ترشحات می تواند نشانه بارداری خارج از رحم، عفونت در سه ماهه اول، یا سقط جنین باشد و اصطلاحاً در بارداری به آن لکه‌بینی نیز گفته می شود بهتر است با مشاهده لکه های قرمز و خونی رنگ فورا با پزشک خود مشورت کرده و مورد معاینه قرار بگیرید.

ترشحات زرد رنگ در بارداری
افزایش عفونت باعث زرد شدن رنگ ترشحات یا سبز شدن آن می‌شود و ممکن است با سوزش خارش و تورم همراه باشد و نیاز به پیگیری از طریق پزشک دارد.

ترشحات قهوه ای در بارداری
این ترشحات با افزایش سطح خون در بدن ایجاد می شود و از دلایل مشاهده آن می توان به نزدیکی یا معاینه داخلی توسط پزشک اشاره کرد این ترشحات اغلب نگران کننده نیستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
در هر زمان از دوران بارداری چنانچه نوع ترشحات شما غلظت بیشتر پیدا کرد یا همراه با بوی بد و سوزش و خارش بود یا ایجاد درد کرد یا اگر در ترشحات کف و رگه های بریده بریده دیدیم باید با پزشک خود مشورت کنید.
برای جلوگیری از هر گونه عفونت در دوران بارداری و برای اینکه دوره بارداری سالم و بی خطر داشته باشید همیشه نکات بهداشتی را رعایت کرده از فعالیتهای جنسی بیش از حد و کنترل نشده بپرهیزید.
از پوشیدن لباس های تنگ و با الیاف مصنوعی خودداری کنید همچنین در شست و شوی واژن خود از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید چرا که به صورت خودکار بدن شما منطقه واژن را تمیز و ضدعفونی خواهد کرد.
ترشحات سفید در دوران بارداری، نشانه عفونت هستند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج