سرپرست جدید پایگاه ملی طاق‌بستان منصوب شد


سرپرست جدید پایگاه ملی طاق‌بستان منصوب شد

کرمانشاه- ایرنا- «ملیحه مهدی‌آبادی» طی حکمی از سوی معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان سرپرست جدید پایگاه ملی فرهنگی، تاریخی طاق بستان کرمانشاه معرفی شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این حکم آورده است: «با توجه به حساسیت این جایگاه و ظرفیت های موجود لازم است با برنامه ریزی منسجم، ضمن هماهنگی با دفتر امور پایگاه‌ها و هم افزایی با مدیریت استانی و ستادی نسبت به انجام امور محوله اقدام نمایید.»
ملیحه مهدی آبادی هم اکنون دانشجوی دکتری حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی فرهنگی، دانشگاه هنر تهران است.
از فعالیت های مهدی آبادی در حوزه میراث فرهنگی می توان به مدیر اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی، عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، عضو هیأت علمی، مدیر پروژه بزرگ بیستون و طاق بستان، مسوول تهیه پرونده ثبت جهانی محوطه تاریخی فرهنگی بیستون محل ارایه کمیسیون ثبت میراث جهانی یونسکو (ویلینیوس)، عضو کمیته راهبردی پایگاه ملی طاق بستان، عضو کمیته حفاظت از آثارسنگی در ایران، ایجاد پایگاه میراث فرهنگی بیستون و کارشناس آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه اشاره کرد.
پیشتر نازنین باباخانی مدیریت پایگاه ملی طاق بستان را بر عهده داشت.
طاق‌بستان یا به کردی «طاق وه سان» مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های دوره ساسانی است که در ایران در محله طاق‌بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه و در غرب ایران واقع شده‌است.
این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده‌ است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. چند صحنهٔ تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌چنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی و مراسم شکار گراز توسط سوارکاران و نواختن موسیقی با آلات موسیقی چنگ در آن حک شده‌است.
در استان کرمانشاه علاوه بر مساجد تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز ۲ هزار و ۲۵۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی تاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و ۸۰۰ سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس