سایه مرگ از تالاب صالحیه دور شده اما...


سایه مرگ از تالاب صالحیه دور شده اما...

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد با بیان اینکه اکوسیستم تالاب صالحیه پس از یک دوره خشکی در حال بازسازی خود است گفت: اما کانال زهکشی که سال‌های گذشته در حوزه این تالاب کشیده شده، اکوسیستم یکپارچه تالاب را نصف کرده است.

امیدرضا تونی در حاشیه بازدید خبرنگاران از تالاب صالحیه ‌در شهرستان نظرآباد گفت: تالاب صالحیه تنها تالاب طبیعی استان البرز است که سطح آبگیری طبیعی آن قبلاً حدود ۶۰۰۰ هزار هکتار بوده که متأسفانه در سالیان گذشته به دلیل بهره‌برداری بی رویه از منابع آبی، مدیریت غلط منابع، توسعه ناپایدار و قطع شدن دبی رودخانه‌های زیاران خررود و ... به طور کلی خشک شده بود.

تونی افزود: طی چند سال گذشته اولویت اول محیط زیست البرز احیای تالاب صالحیه بوده است چون این تالاب هم از جهت کنترل ریزگردها که البرز و تهران را متاثر می‌کرد و هم به جهت اهمیت زیستگاه حیات وحش منطقه و همچنین تعادل بخشی به آب‌های زیرزمینی و سایر کارکردهایی که تالاب‌ها دارند اهمیت زیادی داشت.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: خوشبختانه بارندگی خوبی ابتدای امسال داشتیم و امسال برای اولین بار حجم خوبی از آب رودخانه کردان گرفته شد و در این وضعیت اکوسیستم تالاب در حال بازسازی خود است و شاهد حضور حدود ۹۰ گونه پرنده در تالاب هستیم.

سایه مرگ از تالاب صالحیه دور شده اما...

وی با بیان اینکه نوید بارندگی خوبی در بهار ۹۹ داده شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم روند بازسازی اکوسیستم تالاب صالحیه ادامه داشته باشد و بتوانیم تالاب را از مرگ حتمی نجات دهیم، به نظر می‌رسد خطر مرگ تالاب رفع شده است چون تابستان خشکی نداشتیم و پهنه قابل قبولی آب در تالاب وجود داشت.

این مسئول در ادامه یکی از مشکلات اصلی که برای این تالاب به وجود آمد را ورود فاضلاب صنعتی شهرک‌های صنعتی سپهر، هشتگرد و نظرآباد عنوان کرد و گفت: این مشکل هنوز برطرف نشده است اما خوشبختانه پس از پیگیری‌های لازم، تصفیه خانه مرکزی شهرک صنعتی هشتگرد به بهره برداری رسید، تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سپهر هم به ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، مشکل اصلی شهرک صنعتی نظرآباد است که البته اقداماتی برای اصلاح این تصفیه خانه انجام داده و وضعیت تا حدودی بهتر شده ولی هنوز با فاضلاب صنعتی مشکل داریم.

وی ادامه داد: مشکل دوم یک پروژه ملی در قالب ایجاد کانال زهکشی است که متاسفانه با نگاه بخشی نگری به توسعه باعث تهدید تالاب شده و آبی که انقدر ارزش دارد توسط این زهکش از دست می‎‌رود و اکوسیستم یکپارچه تالاب نیز نصف شده است، اگر این زهکش نبود یک اکوسیستم یکپارچه داشتیم اما جهاد کشاورزی با هدف کاهش شوری خاک در دشت قزوین ایجاد کرده است و به این تالاب لطمه زده است.

سایه مرگ از تالاب صالحیه دور شده اما...

وی در پایان در خصوص ثبت رسمی تالاب صالحیه و تبدیل آن به منطقه شکار ممنوع هم گفت: این تالاب در حال حاضر در فهرست تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست آمده است در تمام مکاتبات و فهرست‌های سازمان به رسمیت شناخته شده و در حال نهایی شدن است، برای شکار ممنوع هم باید یک پروسه خاص طی شود که در حال انجام است امیدواریم در سال بعد این اتفاق رخ دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات