مدرسه بانو سکینه مرتاض در یزد افتتاح شد


این مدرسه توسط دکتر حاجب مرتاض، قدیمی‌ترین جراح یزدی و...


این مدرسه توسط دکتر حاجب مرتاض، قدیمی‌ترین جراح یزدی و تنها بازمانده پزشکان نسل قدیم استان یزد و به یاد مادرش سکینه مرتاض احداث شده و پذیرای حدود ۴۷۰ دانش‌آموز است.

این بنا در زمینی به مساحت ۴۱۰۰ متر مربع و زیربنای ۲۲۰۰ متر مربع ساخته شده و شامل ۱۵ کلاس درس، کارگاه، سالن اجتماعات، آزمایشگاه، نمازخانه، زمین چمن و والیبال است؛ ساخت این مدسه ۱.۵ سال به طول انجامیده و برای آن ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

تقدیر استاندار یزد از شخصیت علمی و اجتماعی دکتر مرتاض

استاندار یزد در این مراسم از دکتر حاجب مرتاض بعنوان پزشک و خیری فرهیخته و ارزنده یاد کرد که آثار با برکتی از ایشان به یادگار مانده است.

"محمد علی طالبی" افزود: نفس حضور دکتر مرتاض در این مراسم، بهترین سرمایه است ، شخصیت ارزشمندی که چراغ راه آینده دانش آموزان است.

به گفته وی آموزش و پرورش باید همه همت خود را معطوف به این کند که خیرین مدرسه‌ساز، پیوند نزدیکی با خیران داشته باشند تا این روحیه خیری به آنها منتقل شود.

استاندار یزد، شخصیت اجتماعی و علمی دکتر مرتاض را الگویی برای دانش آموزان دانست و از همه خیران

استان قدردانی کرد.

دکتر مرتاض: فرزندان این سرزمین، اندیشه‌ و اراده‌ای بزرگ دارند

دکتر حاج مرتاض هم در سخنان کوتاهی گفت: دوست دارم به بچه ها یاد بدهم که ایرانی مستقل و آزاد بسازند.

وی تاکید کرد: دوست دارم به بچه ها بیاموزم که اسمان و زمین و زندگی و نسل ها را دوست داشته باشند و به آنها یاد دهم که زندگی باید هدفمند باشد و سخت کوشی باید در راس برنامه ها قرار گیرد.

دکتر مرتاض اضافه کرد: دوست دارم به بچه ها یاد دهم که سازنده باشند و سرزمین خود را بسازند زیرا فرزندان این سرزمین، بزرگ می اندیشند و بزرگ عمل می‌کنند .

مدرسه "بانو سکینه مرتاض" در یزد افتتاح شد

ساخت ۲ مدرسه خیری دیگر توسط دکتر مرتاض

به گزارش ایرنا مدرسه خیری دیگری در مقطع متوسطه اول و با نام بانو سکینه مرتاض در کنار همین دبستان توسط دکتر حاجب مرتاض، رییس بیمارستان بزرگ مرتاض یزد در دست ساخت است که برای آن ۶ میلیارد تومان اختصاص یافته و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت کاری داشته و اول مهر سال آینده افتتاح می‌شود.

دکتر مرتاض، همچنین قول داده سومین مدرسه خود در مقطع متوسطه دوم دختران را هم به نام و یاد مادرش بسازد و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

حاجب مرتاض کیست؟

دکتر حاجب مرتاض، فرزند میرزا عزیزالله در سال ۱۳۱۰ در یزد به دنیا آمد، الگوی دوره تحصیلش، عمویش دکتر روحی بود، او در سال ۱۳۲۹ در رشته پزشکی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل می شود.
در سال ۱۳۳۵ به دلیل علاقه زیاد به کمک به همنوع، رشته جراحی عمومی را برای تخصص انتخاب می کند و در سال ۱۳۴۳ برای گذراندن دوره های آموزشی به انگلیس و آمریکا می رود و اواخر سال ۱۳۴۳ به یزد باز می گردد.
'بانک خون' برای نخستین بار در استان به همت و تلاش دکتر مرتاض راه اندازی شد.
با تلاش و پشتکار دکتر مرتاض، یزد به قطب درمان جنوب و جنوب شرق کشور تبدیل شد و در همان سالها بخش درمانی 'مراد' با ۱۶۰ تختخواب در یزد راه اندازی شد.
'مدیریت بیمارستان گودرز، ساخت زایشگاه لعل فیروز با ۱۵۰ تخت، افتتاح دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد و افتتاح بیمارستان مرتاض در سال ۱۳۸۲ ' از سوابق کاری دکتر حاجب مرتاض در استان یزد است .
این دکتر حاذق، دوران دانشجویی خود را زیر نظر پروفسور یحیی عدل، پدر جراحی ایران و دوران آموزش جراحی را در بیمارستان سینا پشت سر گذاشت.
وی در همان سالها، تکنیک جراحی استخوان مدرن و جراحی عمومی را در خارج از کشور فرا گرفت و فعالیت خود را در بیمارستان قدیمی گودرز با ۶ تختخواب آغاز کرد و در طول ۲۷ سال فعالیت در این بیمارستان، تعداد تخت ها را به عدد ۲۵۰ افزایش داد.

او بیمارستان گودرز را به دیگری تحویل داد و این آغازی بر یک تحول بزرگ عمرانی در بخش پزشکی استان بود یعنی اندیشه ساخت یکی از بزرگ ترین و مجهزترین بیمارستان های کشور در استان یزد.
در سال ۱۳۷۰ کلنگ احداث بیمارستان مرتاض به دست 'پروفسور عدل' به زمین زده شد، بیمارستانی که نمونه کوچکی از بیمارستان ‌های مجهز دنیاست.
بیمارستان مرتاض که حالا نه در استان یزد بلکه در سطح کشور پر آوازه شده در زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر مربع و زیر بنای ۱۶ هزار متر مربع و در ۵ طبقه ساخته و در سال ۱۳۸۲ افتتاح شد.

ساخت بیمارستان مرتاض موجب شد تا دکتر حاجب مرتاض بعنوان کارآفرین نمونه در نظام سلامت ایران معرفی شود زیرا در یک زمان، ۵۷۰ نفر در این مرکز درمانی تازه ساز مشغول بکار شدند.
دکتر مرتاض از سوی انجمن علمی جراحان عمومی ایران بعنوان جراح پیشکسوت در سال ۹۰ انتخاب شد.
ساخت زایشگاه لعل فیروز با ۴۰ تختخواب در سال ۱۳۵۰، افتتاح بخش مدرن و مجهز مرکز درمانی 'مراد' با ۱۶۰ تختخواب در سال ۱۳۵۵ و راه اندازی بیمارستان گودرز یزد با ۶۰ تختخواب در سال ۱۳۴۰ بخشی از افتخارت این پزشک نام آشنا و مردمی است.
وی می گوید: در سال ۱۳۲۹ که وارد دانشگاه پزشکی تهران شدم تعداد کل داوطلبان آزمون سراسری در این رشته، فقط یکهزارو ۵۰۰نفر بود و من رتبه ۱۹ این آزمون را به دست آوردم.
وی که خود چند سالیست بعلت کهولت سن، عمل جراحی را کنار گذاشته می گوید: در بیمارستان تحت نظر وی، روزانه ۴۰ عمل جراحی کوچک و بزرگ انجام می شود.
وی تعداد تخت های بیمارستان را ۱۵۰ عدد بیان کرد و گفت: ۱۴۴ پزشک، ۱۷ فوق تخصص و ۱۱۳ متخصص با این بیمارستان همکاری دارند، ضمن آنکه مجموع پرسنل بیمارستان ۶۳۰ نفر هستند.
دکتر مرتاض می گوید: طی نزدیک به ۵۰ سال فعالیت پزشکی، ۱۴۳ هزار عمل جراحی انجام داده که سرشار از خاطرات خوش و البته کمی هم خاطرات ناخوش همراه بوده است.
وی اظهار می دارد: بهترین سرمایه پزشکی من، شادی و دعاگویی کسانی است که ۳۰ سال قبل، آنها را جراحی کردم و حالا وقتی آنها را می بینم خوشحال می شوم.
وی تجهیزات و امکانات فعلی پزشکی را را قابل قیاس با چند دهه قبل ندانست و افزود: در آن سالها از دستگاههای پیشرفته امروزی خبری نبود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان