میزان آب را در سطح کره ماه چقدر است؟


میزان آب را در سطح کره ماه چقدر است؟
سازمان ناسا با کمک کاوشگر جدید خود که وایپر نام دارد، می خواهد وجود میزان آب را در سطح کره ماه بررسی کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سازمان فضایی ناسا به تازگی قسمتی از توانایی ها و روش عملکرد ماه نورد جدید خود را که وایپر نام دارد، به نمایش گذاشته است. وایپر یا کاوشگر جستجو گر آب، یک کاوشگر نسبتاً کوچک است که به وسیله ناسا طراحی شده و قرار است سال ۲۰۲۲ بر روی سطح ماه فرود آید. سازمان ناسا برای ازمایش عملکرد این کاوشگر، یک مدل مشابه از آنرا به مرکز تحقیقات SLOPE ارسال کرد تا بطور دقیق شاهد فعالیت آن در سطحی مشابه سطح ماه باشد.

مرکز تحقیقات اسلوپ یک بخش بزرگ قابل تنظیم برای شبیه سازی سطح خاک دارد که به مهندسان کاوشگر وایپر امکان می دهد داده های زیادی از طریق دنبال کردن حرکت و نحوه رفتار این کاوشگر بدست آورند. این ازمایش ها همچنین به مهندسان امکان می دهد که روش های مختلف برای عبور از شیب های مختلف را آزمایش کرده و داده ها را باهم مقایسه کنند و بهترین روش ممکن را پیدا کنند. نتایج این آزمایش ها اهمیت بسیار زیادی دارند و میزان قدرت موتور برای انجام حرکات مختلف و ویژگی های دیگر کاوشگر را مشخص خواهند کرد.

میزان آب را در سطح کره ماه چقدر است؟

ناسا قرار است کاوشگر وایپر را به قطب جنوب کره ماه ارسال کند، همان جایی که در آینده سرنشینان مأموریت آرتمیس قرار است فرود آمده و به دنبال آب یخ‌زده در آن منطقه بگردند. مأموریت اصلی وایپر جمع آوری و تحلیل نمونه ها است. این کار به کمک ۴ وسیله مختلف که به همین منظور در اختیارش قرار داده شده است انجام می شود. در پایان وایپر به فیلسوفان کمک خواهد کرد به این سوال مهم جواب دهند که آیا در سطح ماه به میزان کافی و برای انجام ماموریت های آینده آب یافت می شود؟

هدف اصلی ساخت این کاوشگر پیدا کردن آب در سطح ماه بود. زمانیکه پروژه ساخت این کاوشگر و هدف آن از طرف ناسا اعلام شد، مدیر پروژه در خصوص آن ذکر کرد:کلید اصلی سکونت در ماه پیدا کردن آب است. همان چیزی که حیات در زمین را ممکن ساخت. از آن جا که یک دهه پیش وجود آب در سطح ماه تائید شده است، وظیفه کنونی ما این است که متوجه شویم چقدر از این مایع ارزشمند در سطح ماه وجود دارد و آیا این مقداربرای تأمین شکل گیری یک زندگی در ماه کافی است یا خیر؟ کاوشگر وایپر به ما کمک می کند به این سؤال و سوالات بسیار دیگر پاسخ دهیم.

میزان آب را در سطح کره ماه چقدر است؟

هنوز تاریخ مشخصی برای ارسال کاوشگر وایپر به ماه مشخص نشده است. ولی بر اساس برنامه اولیه اعلام شده میتوان ذکر کرد که هدف سازمان ناسا رساندن این کاوشگر به سطح ماه تا دسامبر ۲۰۲۲ بوده است. حالا این کاوشگر در حال طی کردن آزمایش های عملکردی است. آزمایش انجام گرفته در خصوص قابلیت های حرکتی کاوشگر تنها یکی از ازمایش های لازم پیش از تائید و ارسال نهایی است. در پایان بعد از معلوم شدن تمام خاصیت ها و تأیید عملکرد آن، نمونه نهایی ساخته و به طرف ماه پرتاب خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق