قانون کاداستر پنج سال پس از تصویب هنوز اجرایی نشده است


قانون کاداستر پنج سال پس از تصویب هنوز اجرایی نشده است

بجنورد- ایرنا- معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: علیرغم گذشت 5 سال از تصویب قانون کاداستر، که همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری در اجرای آن شده‌اند، تنها کشوری هستیم که هنوز این قانون را به طور کامل اجرایی نکرده‌ایم.

سیدصادق سعادتیان روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی اظهار داشت: به موجب قانون، متولیان زمین و دارندگان املاک دولتی مکلف هستند طی ۳ سال همه نقشه های املاک و اسناد قدیمی را تهیه و به ثبت تحویل دهند اما این کار انجام نگرفته است.

وی افزود: ۸۱ درصد از عرصه های کشور متعلق به دولت است و اگر هر دستگاه اجرایی نقشه اراضی زیر مدیریت خود را تهیه کند، این قانون اجرایی می شود، اما متاسفانه در تهیه و ارائه این نقشه تعلل کرده اند.

کاداستر، سامانه مدیریت الکترونیکی املاک است که با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می کند.
سعادتیان با اشاره به وجود ۱۳۱ میلیون هکتار اراضی ملی در کشور، گفت: ۱۰۵ میلیون هکتار از این اراضی نقشه دارد و فقط ۳۰ میلیون هکتار در سامانه کاداستر تثبیت شده و به حد کاداستر رسیده است.

سعادتیان افزود: در خراسان شمالی هم یک میلیون و ۷۵۵ هزار هکتار از اراضی دولتی نقشه دارد که ۴۰۴ هزار هکتار از این رقم در سامانه کاداستر ثبت و دارای سند تک برگی شده است.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک از مسئولان و مدیران استان خراسان شمالی خواست در اجرای این قانون بیشتر همکاری کنند تا نقشه همه اراضی دولتی در سامانه ثبت شود.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار فقره استعلام در سال جاری در کشور مبادله شده است، اظهار داشت: از این رقم یک میلیون و ۹۰۰ هزار معامله ثبت و خلاصه آن برای سازمان ثبت اسناد ارسال و سند آن نیز صادر شده است و برای این خدمت مراجعه حضوری حذف شده است.

سعادتیان با بیان اینکه ۲ میلیون و ۵۷۸ هزار فقره سند مالکیت بدون مراجعه حضوری مردم صادر است، اظهار داشت: مردم برای تبدیل اسناد ملکی خود به سند تک برگ به واحدهای ثبتی مراجعه کنند تا به مشکل برنخورند.

پای دلالان باید از ادارات ثبت اسناد قطع شود

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک با تاکید بر ضرورت قطع پای دلالان از ادارات زیرمجموعه این سازمان، گفت: به شدت و جدیت با فساد اداری برخورد می کنیم و توقع داریم با فعال کردن بازرسی و اطلاعات اجازه داده نشود تا این سودجویان دامان کارمندان ادارات ثبت اسناد را لکه دار کنند.

سعادتیان تاکید کرد: در این زمینه باید برنامه های جدی داشته باشیم و با پیشگیری و نظارت محسوس و نامحسوس ضمن اجرای قانون، موجب توسعه کشور شویم.

مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی نیز در این آیین با اشاره به کمبود محسوس نیروی نقشه بردار در این اداره‌کل، اظهار داشت: از ۲۱۸ پست سازمانی این اداره کل نیز تنها ۱۵۸ پست نیرو دارد و ۱۳ کارمند این اداره کل نیز در حال بازنشسته شدن هستند.

قدرت حاجی‌زاده با بیان اینکه ۹۵ درصد از اراضی ملی این استان سند تک برگی و دفترچه دارند، اظهار داشت: امسال در صدور اسناد مالکیت دولت ۱۲۲ درصد رشد داشته ایم و ۵۴ هزار هکتار از اراضی دولتی در سال جاری سنددار شده اند.

حجت الاسلام اسدالله جعفری، رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی نیز در این آیین اظهار داشت: سهمیه این استان در اجرای کاداستر در سال جاری ثبت ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی بود که انجام شد اما باید بیش از اینها کار انجام شود.

در پایان این مراسم با قدردانی از خدمات ۱۴ ماهه مدیرکل پیشین، امید خیرخواه به عنوان مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی معرفی شد.

خیرخواه پیش از این ریاست اداره ثبت اسناد و املاک منطقه ۲ مشهد را عهده دار بود.

از ابتدای اجرای صدور اسناد کاداستری مالکیت، از سال ۸۹ تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار جلد سند مالکیت در استان خراسان شمالی صادر و تحویل مالکان شده است.
استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد جمعیت آن در روستاها ساکن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی