کاهش 72 درصدی باران در شمال گلستان


کاهش 72 درصدی باران در شمال گلستان

گرگان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که با وجود افزایش حجم مخزن سدهای این خطه شمالی در مقایسه با سال قبل، کاهش 72 درصدی بارش در مناطق شمالی این استان نگران کننده است.

علی نظری روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بارش سال قبل وضعیت دبی رودخانه های گلستان را بهبود بخشید اما در مقایسه با درازمدت، آورد آبی رودخانه های منطقه رو به کاهش است.

وی بیان کرد: در حال حاضر مخزن سدهای گلستان ۳۳ درصد معادل ۸۱ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد در حالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم ۲۸ درصد معادل ۶۷ میلیون متر مکعب آب بود.

گلستان ۱۴ سد مخزنی با ظرفیت اسمی ذخیره آب حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب دارد که از مهم ترین این سدها می توان به گلستان، بوستان، وشمگیر، کبودوال و کوثر اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین به اجرای زهکشی در اراضی شوره زار استان اشاره کرد و گفت: زهکشی مورد تعهد این شرکت برای پوشش ۱۲ هزار هکتار زمین با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال انجام است.

وی افزود: علاوه بر این زهکشی ۶ هزار هکتار دیگر از اراضی اولویت دار گلستان با بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی توسط این شرکت در دست اجرا است.

وی اضافه کرد: طرح زهکشی در ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان در دست مطالعه است و طبق اولویت بندی تعیین شده اجرا می شود.

لایروبی ۲۱۴ کیلومتر مسیر رودخانه های گلستان پس از سیل

نظری به تلاش شرکت آب منطقه ای گلستان برای جلوگیری از وقوع سیل اشاره کرد و گفت: پس از بروز سیل ابتدای امسال تاکنون ۲۱۴ کیلومتر از مسیر رودخانه های استان لایروبی انجام شده است.

نظری افزود: این لایروبی شامل ۱۱۸ کیلومتر در مسیر رودخانه گرگان‌رود، ۶۳ کیلومتر در مسیر رودخانه قره سو، ۲۳.۵ کیلومتر در مسیر رودخانه اترک، نکا رود، ۸.۶ کیلومتر در مسیر رودخانه نکا رود و یک کیلومتر در مسیر خلیج گرگان بود.

به گفته وی همزمان با وقوع سیل هم ۱۰۵ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی، ۲۶ کیلومتر تعریض کانال و ۲۱.۵ کیلومتر حفر کانال انجام شد.

وی اضافه کرد: در ۱۰ سال اخیر یک هزار و ۷۴۹ کیلومتر از طول رودخانه های استان لایروبی و ۹۳ کیلومتر طرح مرمت زهکشی و دو ماه قبل از بروز سیل هم ۲۳ کیلومتر رودخانه های منتهی به خلیج گرگان لایروبی شده بود.

نظری با بیان این که سیل امسال چهار هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال به حوزه استحفاظی شرکت آب منطقه ای استان خسارت وارد کرد گفت: تاکنون ۸۰۰ میلیارد ریال از کل خسارت برای اجرای طرح های مقابله ای اختصاص یافت.

کاهش 72 درصدی باران در شمال گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان به اجرای طرح داناب (گسترش سوادآبی) در گلستان اشاره کرد و گفت: امسال ۳۰۸ مدرسه با ۳۸۰ معلم و ۳۵ هزار دانش آموز در این طرح شرکت می کنند که در آن دانش‌آموزان با مسایل مربوط به حفاظت از منابع آب، مقابله با خشکسالی و کم آبی آشنا خواهند شد.

بهره برداری از ۱۷ طرح آبی گلستان در دهه فجر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین گفت که در دهه فجر امسال ۱۷ طرح آبی در حوزه های تامین و عرضه آب، بهبود بهره برداری و حفاظت منابع آب و مهندسی رودخانه با اعتبار ۱۳۶ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال در ۱۴ شهرستان استان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

عملیات اجرایی لایروبی رودخانه گرگانرود در آق قلا، لایروبی رودخانه سیاه جوی، دوبرار، قره چای، محمدآباد، زرینگل، چهل چای، چهارباغ، شاهکوه، زیارت و لایروبی و ساماندهی رودخانه اترک و اترک مرزی از جمله این طرح‌ها است.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۳۹ طرح آبی با اعتبار ۵۳۴ میلیارد ریال در ۱۴ شهرستان همزمان با دهه فجر خبر داد.

گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت از موقعیت مناسب طبیعی ۶۵۰ هزار هکتار اراضی قابل آبیاری، ۵ حوضه آبریز اصلی شامل اترک، گرگان رود، قره سو، خلیج گرگان و نکارود با ۴۴ شاخه رودخانه اصلی به طول حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر برخوردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو