استاندارد تشویقی ظرفیتی برای رونق شیرینی‌های سنتی قزوین


استاندارد تشویقی ظرفیتی برای رونق شیرینی‌های سنتی قزوین

قزوین – ایرنا – مدیرکل استاندارد قزوین گفت: پروانه استاندارد تشویقی ظرفیتی برای رونق صنعت شیرینی پزی سنتی در قزوین است که فعالان این حوزه باید از آن استفاده کنند.

سیروس صارمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه و جشنواره شیرینی های سنتی قزوین اظهار داشت: از بین شیرینی های سنتی قزوین تاکنون باقلوا موفق به دریافت پروانه نشان استاندارد تشویقی شده است.

وی اظهار داشت: البته کارگاه های تولیدکننده این نوع شیرینی که سال ۹۴ موفق به دریافت پروانه تشویقی شدند برای تمدید پروانه خود اقدام نکردند و در حال رایزنی با آنها و ارایه مشوق هایی در این زمینه برای صدور دوباره پروانه هستیم.

این مسوول گفت: تدوین پروانه استاندارد برای باقلوای سنتی قزوین در حالی انجام شد که برخی استان ها نیز شاهد تولید این محصول هستیم و آنها نیز در این زمینه مدعی و متقاضی بودند اما این اتفاق به نام قزوین ثبت شد.

مدیرکل استاندارد قزوین اظهار داشت: سایر شیرینی های سنتی قزوین نیز می توانند از استاندارد تشویقی برخوردار شوند و اداره کل استاندارد در این زمینه از تولیدکنندگان حمایت می کنند.

وی با بیان اینکه استاندارد شیرینی های آردی اجباری است،اظهار داشت: بیشتر شیرینی های قزوین سنتی و در کارگاه های کوچک تولید می شود که مشمول استاندارد اجباری نیستند اما در صورت تمایل و برای ارتقای کیفیت و برندسازی می توانند پروانه تشویقی بگیرند.

صارمی با بیان اینکه صنعت شیرینی پزی سنتی قزوین می تواند ارتقا یابد و به اشتغال و اقتصاد استان کمک زیادی کند،اظهار داشت: فعالیت در حوزه برندسازی، بازاریابی، صادرات و همچنین ارتقای کیفیت و گرفتن پروانه تشویقی استاندارد به تحقق این موضوع کمک می کند.

نخستین نمایشگاه و جشنواره شیرینی های سنتی قزوین از سه شنبه هفته جاری در محل دائمی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان قزوین برپا شده است.

۳۵ نوع شیرینی سنتی در استان قزوین پخت و تولید می شود.

تاکنون مهارت پنج شیرینی سنتی قزوین از جمله باقلوا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

باقلوای پیچ و لوزی، نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، نان بادامی (قرابیه)، نان گردویی، پا درازی، نان چرخی، نان چایی، اتابکی، نان نازک، ولیعهدی و حاج کریمی از شیرینی‌های مطرح سنتی قزوین است.

وجود باغ‌های سنتی در اطراف قزوین و فراوانی درختان بادام، پسته، گردو و استفاده از این محصولات در پخت شیرینی‌ها از دلایل تنوع شیرینی‌های سنتی در قزوین به شمار می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری