ایران در عصر پهلوی (جلد 7): کودتا یا ضدکودتا و دور دوم سلطنت


ایران در عصر پهلوی (جلد 7): کودتا یا ضدکودتا و دور دوم سلطنت

دسته: تاریخ معاصر ایرانمصطفی الموتی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی دوره پهلوی است.قبل از 28 مرداد 1332 به نفع حزب توده فعالیت و در رفراندم دک...

مصطفی الموتی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی دوره پهلوی است.قبل از 28 مرداد 1332 به نفع حزب توده فعالیت و در رفراندم دکتر مصدق به نفع وی در مازندران فعالیت می نموده است و یکی از گردانندگان حزب پیشه در کلات نور بود. ولی سپس از طرفداران رژیم پهلوی گردیده و با حزب توده و سیاست شوروی مخالف شد. در سالهای 1331 و 1332 در روزنامه "داد" مقالات تندی علیه دولت دکتر مصدق نوشت و به عضویت حزب ملیون درآمد. الموتی پس از کودتای 28 مرداد روزنامه صبح امروز و مجله علمی دانشمند را منتشر نمود.
تا دوره بیست و چهارم مجلس شورای ملی شش بار نماینده مجلس شورای ملی و یکبار به عضویت مجلس مؤسسان انتخاب شد. وی در بعضی مؤسسات مطبوعات بین المللی عضویت داشت. و در بسیاری از کنفرانسهای جهانی روزنامه نگاران شرکت می کرد. او همچنین عضو هیئت اجرایی و دفتر سیاسی حزب رستاخیز بود و به پاس خدمت به رژیم پهلوی نشانهای سوم همایون و سوم تاج را دریافت نمود، وی عضو هیئت مدیره جمعیت شیر و خورشید سرخ که توسط شمس پهلوی اداره می شد، نیز بوده است.وی مدتی عضو هیئت مدیره بنگاه عمران روستایی کشور و عضو هیئت مدیره شرکت معاملات خارجی بود.
همزمان با اوج گیری انقلاب اسلامی به خارج از کشور رفت و از سال 1354 ریاست کلوپ روتاری را برعهده گرفت، در این سالها کتاب شانزده جلدی ایران درعصر پهلوی را نوشت که در آن به نوشتن خاطرات خود و توصیف شخصیتهای پهلوی می پردازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید