صادرات گمرکات ایران به 115 میلیون تن رسید


صادرات گمرکات ایران به 115 میلیون تن رسید

اراک - ایرنا - رییس کل گمرکات کشور گفت: صادرات گمرکات ایران درسال جاری به 115 میلیون تن رسیده که رقمی قابل توجه و از شاخص‌های مهم اقتصادی است.

سید «مهدی میراشرفی» روز چهارشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی که با حضور معاون اقتصادی رییس جمهوری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان در اراک برگزار شد، افزود: ۲۸ میلیون تن کالا نیز در سال جاری از طریق گمرکات ایران وارد شده که بیشتر آن مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه الکترونیکی کردن گمرکات اتفاقات خوبی در کشور صورت گرفته و بخشی از فعالیت‌ها هم‌اکنون با موبایل انجام می‌شود.
میراشرفی با بیان اینکه صادرات استان مرکزی در این مدت نسبت به واردات چهار برابر بیشتر بوده است، اظهار داشت: ۲۲ گمرک اختصاصی در استان مرکزی وجود داد و گمرکات این استان از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است و در سال جاری یک میلیارد دلار صادرات از این گمرکات صورت گرفته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: استان مرکزی با یک و نیم میلیون نفرجمعیت دارای حدود سه هزار واحد صنعتی دارد.
"سعید فرخی" افزود: نرخ بیکاری استان مرکزی در سال ۹۷ به هشت و چهار دهم درصد رسید و این استان به لحاظ کاهش این نرخ رتبه سوم کشور را داشت و این جایگاه تا تابستان امسال حفظ شد.
وی ادامه داد: در ایام‌الله دهه مبارک فجر، بیش از ۱۶۰ طرح اقتصادی با سرمایه‌گذاری ۲۲ هزار ریال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی ۱۶ طرح اقتصادی نیز آغاز می‌شود.
فرخی تصریح کرد: در ۱۰ ماه امسال ۲۳۹ فقره جواز تاسیس با سرمایه ۸۵ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۵ هزار نفر صادر شده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی گفت: ۲۵۱ فقره پروانه بهره‌برداری با اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و سرمایه‌گذاری حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال در این مدت در استان مرکزی صادر شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: این استان با ۹۰ هزار پروانه بهره‌برداری و تولید بیش از ۲ میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از استان‌هایی است که تولیدات کشاورزی آن بیش از نیاز استان است.
فرخی بیان کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۸۴۰ میلیون دلار صادرات در استان مرکزی صورت گرفته که از نظر مبلغ با احتساب ارزش‌گذاری جدید نسبت به قبل یک و نیم درصد افزایش یافته است.
وی گفت: ۲۱ نشست ستاد اقتصاد مقاومتی در سال جاری با ۲۰۰ مصوبه در نقاط مختلف استان مرکزی با ریاست استاندار این استان برگزار شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اضافه کرد: سه طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی در این استان با پیش‌بینی ۱۰ هزار فرصت شغلی در دست اقدام است که به لحاظ پیشرفت فیزیکی از وضعیت خوبی برخوردار است و استان مرکزی در این خصوص رتبه دوم را دارد.
فرخی اظهار داشت: تعداد واحدهای اقتصادی مشکل‌دار استان مرکزی از ۷۱ واحد در سال ۹۷ به ۳۷ مورد کاهش یافته و حقوق معوق کارگران این واحدها نیز در این مدت ۴۲ درصد کاهش یافته است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: رتبه این اتاق از ۲۳ کشور در سال ۹۶ به رتبه پنجم رسیده که این امر توفیق بزرگی است.
"منوچهر توسطی" افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی در سال جاری، ۸۳ مصوبه داشته که ۲۶ مورد ملی و ۵۷ مورد استانی بوده است.
وی بیان کرد: استان مرکزی یک استان صنعتی است و باید به صنعت این استان نگاه ویژه شود.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت لیر ترکیه امروز 30 فروردین 1403