بررسی 2 مورد از لوازم مخاطره آمیز منزل که به جای امواج موبایل بهتر است نگران آن ها باشیم!


بررسی 2 مورد از لوازم  مخاطره آمیز منزل که به جای امواج موبایل بهتر است نگران آن ها باشیم!

خطرات احتمالی امواج گوشی موبایل و آنتن‌های مخابراتی خواب و خوراک را از برخی افراد گرفته است! این در حالی است که در منزل اغلب ما، وسایل تولیدکننده میدان‌های الکترومغناطیسی دیگری نیز وجود دارند که پتانسیل مخاطره‌آمیز بودن آنها به مراتب بیشتر از موبایل است. جدیدترین تحقیقات انجمن سرطان آمریکا درباره آنتن های مخابراتی مُهر تایید... نوشته بررسی 2...

خطرات احتمالی امواج گوشی موبایل و آنتن‌های مخابراتی خواب و خوراک را از برخی افراد گرفته است! این در حالی است که در منزل اغلب ما، وسایل تولیدکننده میدان‌های الکترومغناطیسی دیگری نیز وجود دارند که پتانسیل مخاطره‌آمیز بودن آنها به مراتب بیشتر از موبایل است.

جدیدترین تحقیقات انجمن سرطان آمریکا درباره آنتن های مخابراتی مُهر تایید دیگری بر بی‌اساس بودن شایعات مربوط به سرطان‌زا بودن آن‌ها کوبید. بررسی دقیق به ما نشان داد برخی دستگاه‌ها و لوازم قرار گرفته داخل منازل نیز از خودشان میدان‌های الکتریکی یا مغناطیسی القاء می‌کنند، اما کاربران نسبت به آن‌ها بی‌توجه بوده و فقط به آنتن‌های مخابراتی حساسیت پیدا کرده‌اند.

نکته جالب اینجاست همان افرادی که از آنتن‌های BTS بیزاری می‌جویند، اغلب حاضر نمی‌شوند گوشی موبایل را از خود دور کنند و آن را همیشه به همراه دارند؛ در حالی که یک گوشی موبایل هوشمند یا ساده را باید در حکم یک BTS کوچک دانست.

در این مطلب می‌خواهیم به برخی لوازمی که پرتوهای الکترومغناطیسی از خود ساطع می‌کنند اشاره کنیم. به این ترتیب از حساسیت شما نسبت به این پدیده کاسته شده و به طبیعی و بدون ضرر بودن آن (البته در صورتی که در یک طیف مشخص قرار داشته باشند) پی خواهید برد.

آنتن‌ BTS تنها تولیدکننده تابش الکترومغناطیسی نیست!

بهتر است به جای توجه به شایعات بی‌اساس، که هنوز هیچ تحقیق علمی وزین و جامعی نتوانسته آن‌ها را به اثبات برساند، از لوازم و تجهیزاتی که پتانسیل بالای مخاطره‌آمیز بودنشان به صورت علمی ثابت شده است، در سطح کنترل شده‌تری استفاده کنیم، لوازمی که اغلب آن‌ها در منزل بیشتر خانواده‌ها پیدا می‌شوند.

دستگاه مایکروویو

اجاق های مایکروویو، به وسیله تولید امواج الکترومغناطیسی در طیف فرکانسی 2450 مگاهرتز، طول موج حدود 12 سانتیمتر و با توان بین 700 تا 1200 وات که توسط یک مگنترون انجام می‌گیرد، و تمرکز انرژی حاصل (هر فوتون مایکروویو حدود 10 میکرو الکترون ولت واحد انرژی دارد، به همین دلیل اسم دستگاه را مایکروویو نامیده‌اند، چرا که انرژی هر فوتون تولید شده در آن در ابعاد میکرو الکترون ولت قرار دارد که البته بسیار ناچیز است) در ناحیه بشقاب فلزی چرخان درون دستگاه که غذای غیر خشک در آنجا قرار می‌گیرد، باعث برخورد پی در پی و بسیار تند و سریع ملکول‌های آب درون غذا به یکدیگر شده و با ایجاد گرما سبب طبخ یا گرم شدن غذا می‌شود.

خوشبختانه بُرد پرتوهای الکترومغناطیسی دستگاه‌های مایکروویو به اندازه‌ای نیست که تا شعاعی گسترده را تحت تاثیر قرار بدهند، و شعاع تابش همان حجم درون مایکروویو را در بر می‌گیرد، حتی توری فلزی درون شیشه در آن طوری طراحی شده که تنها می‌تواند در اثر انعکاس نور چراغ درون محفظه از روی غذای در حال پختن، ظاهر غذا را به شما نشان دهد، و امواج تولید شده توسط مگنترون، تنها با تضعیف بسیار زیاد قادر به خروج از لابلای درب محفظه به محیط بیرون هستند، پس کافی است بعد از روشن کردن دستگاه، حدود سه متر از آن فاصله بگیرید، آنگاه با صدای بوقِ اتمام پخت و پز، برای برداشتن غذا به سمت دستگاه بازگردید و از خوردن غذا لذت ببرید.

بررسی 2 مورد از لوازم  مخاطره آمیز منزل که به جای امواج موبایل بهتر است نگران آن ها باشیم!بررسی 2 مورد از لوازم  مخاطره آمیز منزل که به جای امواج موبایل بهتر است نگران آن ها باشیم!

اما برخی خانم‌های خانه‌دار، بعد از روشن کردن این دستگاه، درست در کنارش نشسته و مشغول کار با گوشی هوشمند خود می‌شوند. آن‌ها در این زمان، اگر مطلبی درباره مضر بودن آنتن‌های BTS مطالعه کنند، نگرانی همه وجودشان را فرا می‌گیرد، در حالی که خود را در معرض ریسک ناشی از مخاطرات نشت پرتوهای الکترومغناطیسی از لابلای درب مایکروویو قرار داده‌اند و تصمیم دارند تمام مدت کار دستگاه را مهمان آن باشند!

لامپ‌های کم مصرف و مهتابی

لامپ‌های کم مصرف، با وجود بهینه بودن از نظر میزان اتلاف انرژی، پتانسیل مخاطرات قابل توجهی هم دارند. در لامپ‌های مهتابی و همچنین کم مصرف، به منظور تولید نور از جیوه که سرطان‌زا بودن آن از نظر علمی کاملاً تأیید شده است، استفاده می‌شود. جیوه به شکل بخار درون آن‌ها قرار گرفته و به وسیله برقراری جریان الکتریکی گذرا، و بر اساس اثر ادیسون، نور تولید می‌شود. با برخورد نور جیوه به دیواره‌های لامپ که از ماده فلورسانس پوشانده شده است، نور مرئی تولید خواهد شد. به هرحال جیوه ماده‌ای خطرناک است و بایستی مواظب بود با شکسته شدن لامپ و ریختن آن در سطل، محیط منزل آلوده نشود.

البته مشخص است که تا پیش از شکستن لامپ به دلایل مختلف و سپس پراکنده شدن جیوه به شکل بخار در محیط، خطری از بابت جیوه ما را تهدید نمی‌کند. اما بعد از شکستن لامپ‌های کم مصرف و مهتابی، پاک‌سازی محیط کار دشواری خواهد بود. بخار جیوه می‌تواند به سیستم عصبی، سیستمی ایمنی بدن، ریه و کلیه آسیب برساند. این آسیب‌ها برای کودکان جدی‌تر خواهند بود.

بررسی 2 مورد از لوازم  مخاطره آمیز منزل که به جای امواج موبایل بهتر است نگران آن ها باشیم!بررسی 2 مورد از لوازم  مخاطره آمیز منزل که به جای امواج موبایل بهتر است نگران آن ها باشیم!

در مورد لامپ‌های کم مصرف، بخش الکترونیکی این لامپ‌ها بخاطر آن که قیمت لامپ پایین تمام شود، از عناصر ارزان قیمت استفاده می‌شود. همینطور شیلدینگ ناچیزی نیز دارد و به همین دلیل امواج الکترومغناطیسی با فرکانس در سطح هارمونی‌های بسیار بزرگ از فرکانس اصلی (فرکانس اصلی در حد 100 کیلوهرتز است) را نیز از خود تولید می‌کند که می‌تواند در فواصل بسیار نزدیک پتانسیل بزرگی از مخاطرات به شمار آید. پس می‌بینید که با نگهداری و استفاده این نوع لامپ‌ها، شما همواره یک منبع پرمخاطره را درون منزل خود نگهداری می‌کنید!

بررسی 2 مورد از لوازم  مخاطره آمیز منزل که به جای امواج موبایل بهتر است نگران آن ها باشیم!بررسی 2 مورد از لوازم  مخاطره آمیز منزل که به جای امواج موبایل بهتر است نگران آن ها باشیم!

توصیه می‌شود از قرار دادن لامپ‌های کم مصرف به عنوان منبع چراغ های رومیزی و چراغ مطالعه که در نزدیکی سر قرار می‌گیرد خودداری کرده و از لامپ‌های LED استفاده کنید، یا این که به همان لامپ‌های رشته‌ای قدیمی اکتفا کنید. در این صورت، بهتر قادر به کنترل مخاطرات ناشی از پرتوها خواهید بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا