افزایش کشت گیاهان دارویی در اصفهان نیازمند تکمیل زنجیره تولید است


افزایش کشت گیاهان دارویی در اصفهان نیازمند تکمیل زنجیره تولید است

اصفهان- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: افزایش کشت گیاهان دارویی در این استان با توجه به ظرفیت‌های موجود مستلزم تکمیل زنجیره تولید است.

احمدرضا رییس‌زاده روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: از بین ۵۰ گونه انواع گیاهان دارویی، ۱۶ گونه در استان اصفهان مانند زعفران، بابونه، سیاه دانه، گلرنگ، اسطوخودوس و زیره سیاه کشت می‌شود، اما برای افزایش این تعداد باید زنجیره تولید از کشت تا عرضه بگونه‌ای طراحی و پیاده سازی شود که برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد.

پژوهش‎ها نشان می دهد که هزار و ۷۲۸ گونه گیاه دارویی در انحصار کشور ایران است همچنین در تولید ۲۰ تا ۳۰ گونه گیاه دارویی از جمله زعفران رتبه برتر را در جهان داریم.

اکنون ارزش صادرات محصولات گیاهان دارویی به ۵۷۰ میلیون دلار در سال رسیده است.

بر اساس آمار موجود میزان تولید گیاهان دارویی در کشور سالانه ۴۰۰ میلیون تن است و دست‌کم ۲ میلیون نفر در بخش کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی کشور مشغول کارند.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور ۲۰۶ هزار هکتار است که به گفته مسوولان امر بیش از ۵۰ هزار هکتار در دولت تدبیر و امید به سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور اضافه شده است.

استان اصفهان در زمینه گیاهان دارویی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که مسوولان امر باید با ارایه راهکارهای اصولی و داشتن نقشه راه اصولی و مشوق های لازم به سرمایه گذاران تا بتوان از این ظرفیت به نحو احسن برای توسعه اقتصاد استان بهره برد.

وی اضافه کرد: نبود زنجیره تولید یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشاورزی است و برای توسعه صنعت کشاورزی باید بیش از گذشته به این مهم توجه کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: نبود زنجیره تولید در گیاهان تولیدی باعث ضرر و زیان خواهد شد و امسال برای حمایت از این بخش و افزایش تولید با ارایه تسهیلات در راستای حمایت از آن گام برداشتیم.

وی تاکید کرد: برای بهره‌وری هرچه بیشتر در صنعت تولید گیاهان دارویی در استان نیاز است که در فرایند تولید، از کشت گیاه گرفته تا استحصال، بسته‌بندی و عرضه به بازار مصرف برنامه‌ریزی و اقدامات متناسب و مفید انجام شود.

رییس‌زاده در بخش دیگری درباره تولید نهال در اصفهان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر پنج میلیون اصله نهال در استان تولید و افزون بر ۷۵ درصد آن به دیگر مناطق کشور یا خارج از ایران صادر شده است.

وی با اشاره به اصفهان به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تولید نهال در کشور، اظهارداشت: این تعداد اصله نهال تا شب عید در چرخه عرضه بازار مصرف قرار می‌گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی به اهمیت طرح‌های مرتبط با گلخانه‌ها در استان اشاره و تصریح کرد: امسال ۱۱۱ طرح یعنی حدود یک سوم از طرح‌های دهه فجر اصفهان به توسعه کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد.

مساحت گلخانه‌های اصفهان از یک هزار و ۸۴۰ هکتار در سال ۹۷ اکنون به یک هزار و ۹۵۰ هکتار رسیده و با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و فراهم کردن بستر سرمایه‌گذاری لازم این مقدار تا پایان سال جاری به۲ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان ۵۶۹ هزار هکتار است و ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی این استان مربوط به صنعت کشاورزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران