عمده بارش‌های سال آبی جاری در یزد غیرموثر بوده است


عمده بارش‌های سال آبی جاری در یزد غیرموثر بوده است

سرپرست گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به ثبت 41.6 میلی‌متر بارش در استان یزد در سال آبی جاری، گفت: بخش عمده‌ای از این بارندگی‌ها، بارش غیر موثر است و به منابع آب نفوذ نکرده است.

«مهدی سلیمانی میمندی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، میزان بارندگی استان از ابتدای سال آبی جاری تا روز سیزدهم بهمن ماه حدود ۴۱.۶ میلی متر عنوان کرد که این رقم در مقایسه با بلند مدت حدود ۷ دصد افزایش داشته ولی به اندازه‌ای نیست که تاثیر چشمگیری بر منابع آب داشته باشد.

وی با بیان این که بخش عمده‌ای از این بارندگی‌ها، بارش غیر موثر بوده است، گفت: بخش زیادی از این بارش‌ها تبخیر شده و درصد کمی به منابع زیرزمینی آب استان نفوذ کرده است.

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد اظهار کرد: در سال آبی جاری هیچ رواناب قابل توجهی در ایستگاه‌های هیدرومتری استان ثبت نشده و متوسط رواناب ایستگاه‌های هیدرومتری استان کمتر از مقدار متوسط دراز مدت بوده است که نشان می‌دهد با وجود افزایش بارندگی، بارندگی موثر نسبت به دراز مدت کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که پارامترهای مختلفی نظیر دما روی منابع آب تاثیر دارد، تصریح کرد: با توجه به این که در سال آبی ۹۸-۹۷ بارندگی خوبی داشتیم اما شاهد کاهش سطح پوشش برف در منطقه شیرکوه هستیم.

سلیمانی گفت: بررسی‌های انجام شده روی رودخانه فخرآباد در محل ایستگاه هیدرومتری فخرآباد نشان می‌دهد با افزایش نیم درجه سانتی‌گراد دما با فرض این که بارندگی ثابت باشد، حدود ۲۵ درصد از حجم رواناب رودخانه کاهش می‌یابد که نشان می‌دهد افزایش دما به تنهایی می‌تواند باعث کاهش حجم رواناب شود.

وی تنها راه حفظ منابع آبی را کنترل مصرف عنوان کرد و افزود: استان از میزان بارش زیادی برخوردار نیست که بتوان با ایجاد سد یا اقدامات سازه‌ای دیگر، بحران کمبود آب را مدیریت کرد.

سلیمانی در پایان با بیان این که به دلیل نداشتن همخوانی تغذیه و مصرف سفره‌ها، همچنان تهدید منابع آبی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی باید با توسعه صنایع و کشت های کم آبخواه از بدتر شدن شرایط موجود جلوگیری کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود