تولید محصول گلخانه‌های استان بوشهر به 78 هزار تن افزایش یافت


تولید محصول گلخانه‌های استان بوشهر به 78 هزار تن افزایش یافت

بوشهر- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با افزایش سطح گلخانه‌ها این استان در سال‌های اخیر میزان تولید محصول آنها به 78 هزار تن افزایش یافت.

محمد تقی منوچهری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تا سال ۱۳۹۲، تنها ۸۲ هکتار گلخانه در استان بوشهر وجود داشت که این میزان اکنون به 392 هکتار رسیده است که از میزان ۷۵ هکتار در سال ۹۶، ۱۰۳ در سال ۹۷ و در سال ۹۸ نیز تاکنون ۹۰ هکتار گلخانه در این استان اجرا شده‌است که در این مدت سه سال 447 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شده‌است.

وی بیان کرد: اجرای این میزان گلخانه کمک زیادی به افزایش بهره‌وری، صرفه‌ جویی در مصرف آب، افزایش کمی و کیفی تولید محصول و ارزش افزوده می‌کند.

منوچهری یادآورشد: با اجرای گلخانه‌ها میانگین تولید در هکتار ۲۰۰ تن و ۴ تا ۵ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود این درحالی است که در فضای باز با مصرف ۸ تا ۱۰ هزار مترمکعب آب ۴۵ تا ۵۰ تن محصول تولید می‌شود.

وی در باره میزان تولید سال جاری گلخانه‌های استان بوشهر یادآور شد: علاوه بر تولید ۱.۱ میلیارد قطعه نشاء امسال ۷۸هزار و ۴۰۰ تن محصول گلخانه‌ای در این استان تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در باره نصب آب‌شیرین کن‌ها برای احداث گلخانه‌ها گفت: اجرای این برنامه با لحاظ مسائل زیست محیطی هیچ مانع و مشکلی ندارد.

منوچهری اضافه کرد: با پیگیری انجام شده مجوز احداث ۷۲ مورد آب شیرین‌کن در سال ۹۷ گرفته شد و ۵۰ مورد نیز در سال جاری اخذ مجوز شد که در حال برنامه‌ریزی هستیم.

اجرای آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۵ هزار و ۷۵۹ هکتار از زمین‌های کشاوزی این استان به سامانه‌های آبیاری تحت فشار مجهز است و یکهزار و ۴۳۷ هکتار نیز در دست اجرا است.

منوچهری اضافه کرد: از این میزان ۱۴هزار و ۲۳۲هکتار در دولت تدبیر و امید اجرا شده‌است.

وی یادآور شد: تنها در سال‌های ۹۶ و ۹۷ هفت هزار و ۵۸۷ هکتارآبیاری نوین در استان بوشهر اجرا شد که این میزان بیش از یک برنامه پنج ساله است.

منوچهری بیان کرد: در سال‌جاری نیز سه هزار و ۳۹۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان با ۵۷میلیارد و ۶۸۱ میلیون تومان اعتبار به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شد.

تولید محصول گلخانه‌های استان بوشهر به 78 هزار تن افزایش یافت

صنایع کشاورزی

وی در باره پروانه‌های صنایع کشاورزی بیان کرد: در سال جاری ۱۹۱ پروانه تاسیس با یکهزار و ۴۷۵ فرصت شغلی و ۱۷ هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صادر شده‌است که از این شمار تاکنون ۵۳ پروانه با ۹۳۲میلیارد ریال اعتبار و ۴۴۰ فرصت شغلی به بهره‌برداری رسیده‌است.

منوچهری ادامه داد: در سال گذشته ۱۳۵پروانه تاسیس با یکهزار و ۴۷ نفر اشتغال و ۱۳هزار و ۴۳۹ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان بوشهر صادر شد که از این شمار ۴۸ پروانه با ۴۷۱ فرصت شغلی و ۹۴۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این پروانه‌ها در حوزه دام، زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی و آبزیان است.

پیش‌بینی تولید ۲۵۰۰ تن کلزا و ۱۵۰ هزار تن گندم

رئیس سازمان جهاد کشاوزری استان بوشهر درباره تولید گندم در این استان گفت: امسال ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان زیر کشت گندم است که در صورت بارش مناسب در ماه‌های پیش رو انتظار می‌رود ۱۵۰ هزار تن محصول برداشت شود.

منوچهری در مرود تولید دانه روغنی کلزا در استان بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از سطح یکهزار و ۸۵۰ هکتار مزرعه کلزا ۲ هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی برداشت شود.

تامین حدود ۱۶هزار تن انواع کود شیمیایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال ۳۵هزار و ۶۴۸ تن انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز ابلاغ و مصوب شد که تاکنون از این میزان ۱۵هزار و ۹۴۴ تن کود تامین و در بین کشاورزان توزیع شده‌است.

فعالیت ۲۲۶ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی در استان بوشهر

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۲۲۶ واحد صنعتی پرورشی مرغ گوشتی در استان با ظرفیت جوجه ریزی ۶میلیون و ۵۴۶ هزارو ۷۰۰ قطعه فعال است و سالانه بیش از ۳۵ هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید می‌شود.

منوچهری ادامه داد: همچنین یک واحد مرغداری تخم‌گذار صنعتی نیز در استان بوشهر با ظرفیت ۴۰ هزار قطعه و تولید سالانه ۷۰۰ تن تخم مرغ فعال است.

وی بیان کرد : تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ از رویکردهای مهم این سازمان است که بخش خصوصی در این بخش وارد شده و امیدواریم تا پایان سال جاری واحدهای جوجه کشی و کشتارگاه صنعتی تمام اتوماتیک و واحد مرغ مادر نیز تا پایان شهریور ۹۹ به مرحله بهره‌برداری برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا