ادای دین سینمای ایران به حاج قاسم/ فیلم‌هایی که سردار انتشارشان را ممنوع کرد


ادای دین سینمای ایران به حاج قاسم/ فیلم‌هایی که سردار انتشارشان را ممنوع کرد

فرهنگ و هنر هر کشوری همواره متأثر از آوازه بلند قهرمانانش است و هنر هفتم هم یکی از مهم‌ترین اشکال هنری برای ترسیم اسطوره‌های ملی است، سینمای ایران پیش از شهادت سردار قاسم سلیمانی در آثاری ابعاد گوناگون زندگی سردار شهید را ترسیم کرده است.

ادای دین سینمای ایران به حاج قاسم/ فیلم‌هایی که سردار انتشارشان را ممنوع کرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، سینمای ایران در آثاری مانند «به وقت شام»، «بادیگارد» و « آن 23 نفر» بخش‌هایی از زندگی و منش حاج قاسم را ترسیم کرده است، در گزارش زیر نگاهی به این آثار داریم که در ادامه با آن همراه می‌شوید؛

حاج حیدر «بادیگارد» شمایلی از سردار

بادیگارد، فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی‌کیا محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برنده دو سیمرغ و نامزد شش جایزه سیمرغ بلورین شد، همچنین جزء سه فیلم برتر از نگاه تماشاگران در سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. حاتمی‌کیا درباره خلاصه داستان می‌گوید:«موضوع درباره بادیگاردی است به نام حیدر که وظیفه حفاظت از مسئولان بلندپایه کشور را برعهده دارد. حیدر شخصیت آرمانگرایی است که مسائلی را در کارش می‌بیند و این مسائل او را نسبت به کارش دچار تضاد، شک و تردید می‌کند.

شکل‌گیری ایده فیلمنامه سینمایی بادیگارد که پرویز پرستویی نقش اصلی آن را ایفا می‌کند، به اواخر دهه ۱۳۸۰ بازمی‌گردد. پیش‌تولید این فیلم از نیمه اردیبهشت و با برگزاری جلسات فیلم‌نامه‌خوانی و همزمان بازنویسی نهایی فیلم‌نامه و انتخاب عوامل فیلم آغاز شد و تا پایان خرداد نیز ادامه داشت. فیلمبرداری فیلم سینمایی بادیگارد با سرمایه‌گذاری سازمان اوج از ۱۰ تیرماه ۱۳۹۳ در تهران آغاز شد و در شامگاه پنج‌شنبه ۲ مهرماه ۱۳۹۴ در تهران پایان یافت. پخش فیلم بادیگارد به دفتر فیلمیران رسید و از ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شد. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در شش بخش نامزد سیمرغ بلورین شد. این فیلم دو سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد و همچنین در جشنواره فیلم مستقل وین توانست برنده ۳ جایزه شود.

ادای دین سینمای ایران به حاج قاسم/ فیلم‌هایی که سردار انتشارشان را ممنوع کرد

«به وقت شام» گوشه‌ای از دغدغه‌های حاج قاسم

«به وقت شام» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی‌کیا محصول ۱۳۹۶ است. این فیلم موفق به دریافت ۳ سیمرغ بلورین در سی‌و‌ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. یونس و علی، پدر و پسر خلبانی هستند که مأموریت ویژه آن‌ها به پرواز درآوردن یک هواپیمای ایلوشین در تدمر به سمت دمشق است. آن‌ها باید مردم تحت ظلم داعش را به وسیله این پرواز نجات دهند، اما در این راه مشکلات زیادی در انتظار آن‌ها است....

فیلمبرداری به وقت شام در اوایل خردادماه ۱۳۹۶ در لوکیشن مربوط به یکی از فرودگاه‌های نظامی در تهران آغاز شد و در ادامه در لوکیشن‌های متعددی از جمله شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز، اصفهان، روستاهای اطراف شهریار و شهر دمشق در سوریه پیگیری شد و در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ به پایان رسید. همزمان با فیلمبرداری، تدوین این فیلم را مهرداد خوشبخت انجام داد. هزینه ساخت این فیلم به گفته احسان محمدحسنی، رئیس سازمان اوج، حدود ۸ میلیارد تومان برآورد و این فیلم ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شد.

کارن همایون‌فر، آهنگساز این فیلم است و آلبوم موسیقی آن اردیبهشت ۹۷ رونمایی شد. پوستر فیلم نیز بر اساس طرحی از خانه طراحان انقلاب اسلامی و با اجرای پویا سرابی و سینا رعیت‌دوست منتشر شد. به وقت شام از شهریور ۱۳۹۷ در کشورهای سوریه، لبنان و عراق اکران و با استقبال مردم همراه و ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ در شبکه نمایش خانگی پخش شد. این فیلم از ۱ دسامبر ۲۰۱۸ (۱۰ آذر ۹۷) در کشور ژاپن و در اسفند ۱۳۹۷ در کشور هند اکران شد.

ادای دین سینمای ایران به حاج قاسم/ فیلم‌هایی که سردار انتشارشان را ممنوع کرد

پشت صحنه فیلم سینمایی «23 نفر»

۲۳ نفر فیلمی به کارگردانی، مهدی جعفری محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم برای نخستین بار در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و ۲۰ آذر ۹۸ در سینماهای ایران اکران شد. این فیلم اقتباسی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. این گروه کم سن و سال بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند. این فیلم سینمایی توانست، پروانه زرین بهترین فیلم از جشنواره کودکان و نوجوانان در سال 98، نشان کمیسیون ملی یونسکو به عنوان فیلم منتخب سال ۲۰۱۹، جایزه سینمایی ققنوس در جشن سینما انقلاب در سال 97 را کسب کند. در روز اول تصویربرداری فیلم نیز قاسم سلیمانی از این پروژه بازدید کرد.

محمد خزاعی، دبیر جشنواره فیلم مقاومت و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به‌وقت شام» در ویژه‌برنامه «سلام صبح به خیر» با اشاره به دلایل ساخته نشدن فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی در سینمای ایران، به بیان یک خاطره پرداخت و گفت: در دیدار خصوصی که با ابراهیم حاتمی‌کیا خدمت مقام معظم رهبری رفته بودیم، آقا ابراهیم به حضرت آقا گفتند من خیلی دوست دارم فیلم زندگی حاج قاسم را بسازم، اما ایشان به هیچ عنوان راضی نمی‌شود. حضرت آقا هم گفنتد ایشان خیلی مشغله دارند و شاید دلیلش همین است؛ شما قدری صبر کن!

شهادت حاج قاسم یک تولد بود

خزاعی شهادت حاج قاسم را یک تولد دانست و ادامه داد: از این پس مردم دنیا حاج قاسم را خواهند شناخت و حاج قاسم‌ها خواهند آمد و الگوی نوجوانان خواهند شد. برخی دوستان می‌گفتند حالا تکلیف چه می‌شود؟ به آن‌ها گفتم مسیر انقلاب را نگاه کنید از دهه 60 تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی بوده است، اما این مسیر ادامه پیدا کرده است. سردار سلیمانی هم معامله‌ای با خدا کرد و خدا به او عزت داد.

ادای دین سینمای ایران به حاج قاسم/ فیلم‌هایی که سردار انتشارشان را ممنوع کرد

قول حاتمی‌کیا به حاج قاسم برای به‌وقت شام

خزاعی با اشاره به نمایش نسخه اولیه «به وقت شام» برای سردار سلیمانی افزود: ایشان با خانواده‌شان تشریف آوردند. برای بچه‌ها خیلی جالب بود که سردار سلیمانی چقدر آدم ساده، خودمانی و صمیمی است و چه رابطه خوبی با اهالی فرهنگ و هنر دارد. زمانی که من این قصه را خواندم، گفتم این پروژه، پروداکشن بسیار سنگینی دارد و تا زمانی که زیرساخت‌های آن را آماده کنیم و به ویژوال‌های آن بپردازیم، در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت از اردیبهشت سال بعد می‌توانیم این کار را شروع کنیم، اما او به من گفت؛ به حاج قاسم قول داده، این را امسال تمام کند. پرسیدم چرا؟ گفت: حاج قاسم گفته است، موضوع داعش در سال آینده تغییر خواهد کرد. همین اتفاق هم افتاد. ما شبانه‌روز با حمایت خوب سازمان اوج تلاش کردیم و سه چهار ماه کار کردیم تا به زمان اکران فیلم رسیدیم.

حاج قاسم سلیمانی جزء افراد نظامی بود که حوزه فرهنگ را به خوبی می‌شناخت. ما در سوریه در منطقه‌ای می‌خواستیم کار کنیم که بسیار برای دولت سوریه مهم بود و قرار بود پروازمان از کاخ ریاست جمهوری در دمشق باشد. این جزء مناطق ممنوعه در هر کشوری است و در وضعیت جنگی که اتفاق افتاد، هماهنگی‌اش طی یکی دو روز انجام شد. پس زمینه این پشتیبانی خوب تفکر و اندیشه یک آدم بزرگ است که جریان فرهنگ و تاثیرگذاری یک محصول هنری را می‌داند و این نگاه است که آدم را مجذوب می‌کند.

من حین اکران خصوصی فیلم برای سردار به عکس‌العمل‌های او دقت می‌کردم و برخی از صحنه‌ها می‌دیدم که اشک می‌ریزد. بعد از تماشای فیلم گفت؛ من تمام این لحظاتی را که ترسیم کردید، بدترشان را از نزدیک دیده‌ام و خاطرات سال‌هایی که در سوریه با داعش مبارزه می‌کردیم، برایم زنده شد.

فیلم‌هایی که حاج قاسم انتشارشان را ممنوع کرده بود

خزاعی درباره اینکه آیا می‌توان در جشنواره‌ها جایزه‌ای ویژه حاج قاسم مشخص کرد، گفت: ما یک اسطوره را از دست داده‌ایم و قطعاً فیلمی درباره او ساخته خواهد شد. البته فیلم و راش بسیاری از حاج قاسم وجود دارد، اما توزیع آن‌ها را ممنوع کرده بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر