خودروسازان به ماه می‌روند


خودروسازان به ماه می‌روند

ناسا اخیرا با صدور فراخوانی از پیشگامان و متخصصان فعال در حوزه حمل و نقل و خودروسازی درخواست کمک برای ساخت یک خودروی ماه نورد کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تب و تاب بازگشت انسان به ماه این روز‌ها به اوج رسیده است. بر اساس دستور دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، ناسا متعهد شده تا گروهی از فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ ،روانه خاک ماه کند. پروژه‌ای بلندپروازانه که باید در طول پنج سال به اتمام برسد و برنامه آرتمیس نام گرفته است. اکنون پنجاه سال از ماموریت آپولو ۱۱آمریکا و اولین سفر انسان به ماه می‌گذرد.

ناسا برای سفر به ماه در حال ساخت ابزار‌های جدیدی است. از سامانه پرتاب فضایی (SLS) که جدیدترین موشک ناسا است تا فضاپیمای اوریون (Orion) که محل استقرار فضانوردان خواهد بود. ناسا همچنین قصد دارد ایستگاهی فضایی را در مدار ماه بسازد که گیت‌وی (Gateway) نام گرفته است. ساخت هیچ کدام از این موارد هنوز به طور کامل به پایان نرسیده است و سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون در حال گذراندن تست‌های نهایی هستند.

ناسا در ماموریت آرتمیس ۱ که طبق برنامه قرار است در سال ۲۰۲۰ به فضا ارسال شود یک سفر بدون سرنشین برای تست سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون انجام خواهد شد. در ماموریت آرتمیس ۲ فضانوردان برای اولین بار با کمک سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون به فضا سفر خواهند کرد. اگر همه چیز به خوبی پیش برود این ماموریت در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد. در نهایت و در ماموریت آرتمیس ۳ که قرار است در سال ۲۰۲۴ انجام شود قضانوردان بر سطح ماه فرود خواهند آمد. پس از آن حدودا هر سال یک ماموریت به مقصد ماه انجام خواهد شد.

خودروسازان به ماه می‌روند

ناسا قصد دارد علاوه بر زن فضانورد یک خودرو همانند ماموریت آپولو در سطح ماه داشته باشد. در گذشته، هر ماموریت آپولو تعداد مایل‌های کاوش شده توسط فضانوردان رشد می‌کرد به این صورت که این رقم از حدود نیم مایل در ماموریت آپولو ۱۱، به ۱۵ مایل در ماموریت‌های ۱۵-۱۷ افزایش پیدا کرده است. فضانوردان با استفاده از Lunar Roving Vehicle یا همان ماشین مریخ نورد آمریکایی در پروژه‌ آپولو در طول سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۲ ویژگی‌های زمین شناسی متنوعی را کشف کنند.

ناسا همچنین قصد دارد در این پروژه به جا‌هایی در سطح ماه که انسان قبلا هرگز به آنجا پای نگذاشته به قطب جنوب قمری راه پیدا کند. در این پروژه اعضای تیم اعزامی قرار است مثل ماموریت‌های آپولو با استفاده از یک خودروی ماه نورد بدون کابین و مجهز به تجهیزات پیشرفته و تجهیزات ارتباطی بر روی سطح ماه حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه ماهواره‌‎ها را ببینیم؟

برای تسهیل پروژه، ناسا اخیرا با صدور فراخوانی از پیشگامان و متخصصان فعال در حوزه حمل و نقل و خودروسازی درخواست کمک کرده است. در فراخوان مربوطه ناسا از شرکت‌ها و دانشمندان می‌خواهد تمام تجارب خود در زمینه توسعه وسایل نقلیه پیشرفته را به کار بسته و به این سازمان در ساخت خودروی ماه نورد کمک کنند.

مارشال اسمیت (Marshall Smith) یکی از مدیران رده بالای ناسا در بخش اکتشافات ماه در این باره گفته است: پیش بینی می‌شود بیشترین مسافتی که فضانوردان بتوانند با لباس‌های مخصوص خود پیاده روی کنند، حدود یک دوم مایل است. اگر ما بتوانیم پیش از رسیدن فضانوردان، یک خودروی ماه نورد را در نزدیکی‌های محل فرود قرار دهیم، پتانسیل بازگردانی دستاورد‌های علمی در اولین ماموریت‌ها تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

خودروسازان به ماه می‌روند

بهره گیری از چنین خودرویی فضانوردان را قادر می‌سازد به اکتشافات ژئولوژیکی بیشتری پرداخته و اطلاعات بیشتری را در رابطه با کره ماه گردآوری کنند. علاوه بر موارد یاد شده، ناسا می‌خواهد خودروی ماه نورد به کار برده شده در پروژه آرتمیس توانایی حمل ربات‌های خودران را نیز داشته باشد. این ربات‌ها وظیفه دارند در حمل لوازم یا تکه سنگ‌های جمع آوری شده از سطح ماه به یاری فضانوردان بشتابند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟