تهران گزینه مناسبی برای میانجیگری بین آنکارا و دمشق است


تهران گزینه مناسبی برای میانجیگری بین آنکارا و دمشق است

کارشناس مسائل منطقه گفت:باتوجه به خارج نشدن نیروهای نظامی ترکیه، ایران گزینه مناسبی برای میانجیگری بین دمشق و آنکارا است.

تهران گزینه مناسبی برای میانجیگری بین آنکارا و دمشق استعباس مقتدایی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیشنهاد ایران جهت میانجیگری برای کاهش تنش ها در ادلب اظهار کرد: موضوع سوریه به عنوان یک مسئله بین المللی چندین کشور را درگیر کرده و منطقه غرب آسیا را هم تحت تاثیر خود قرار داده است، این درگیری ها حتی رقابت میان ایالات متحده آمریکا و روسیه را افزایش داد .

او ادامه داد: نقش ایران در حل مسئله ادلب به عنوان کشوری اثر گذار باعث شد تا ایالات متحده آمریکا عملا موفق نشود سیاست‌های خود در منطقه غرب آسیا را دنبال کند. به دنبال پیروزی سوریه و بیرون راندن تروریست ها از این کشور، شاهد تنش‌های داخلی هستیم. در این میان آمریکا باتوجه به افزایش همکاری روسیه جایگاه خود در منطقه را متزلزل می یابد.

مقتدایی افزود: جمهوری اسلامی ایران با همکاری‌های بین المللی و متحد ساختن برخی از کشور‌های دیگرمنطقه، نقش تعیین کننده‌ای در کاهش توان و نفوذ ایالات متحده آمریکا داشته است . به دنبال پیروزی بشار اسد و تثبیت موقعیت دولت سوریه، عملا شاهد کنار رفتن معارضان هستیم و در چنین شرایطی برخی از کشورها مانند ترکیه به دنبال اجرای برخی سیاست‌های خود در منطقه هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: آنکارا در سال‌های گذشته عملا نتوانسته است سیاستی واحد و همسو با سایر کشور‌های منطقه را در پیش بگیرد، با بررسی این تحولات می توان نتیجه گرفت که سیاست خارجی ترکیه از ثبات و قوام لازم برخوردار نبوده و همین امر باعث شده تا عملا نقش و نفوذ منطقه ای آنکارا کاهش یافته است.

او تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ مواضع اصولی و حمایت از کشور‌های منطقه مانند سوریه و عراق عملا با به دست آوردن محبوبیت دایره نفوذ خود را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:طرح ایران برای میانجیگری بین آنکارا و دمشق اثرگذار است

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟