تبلیغات دقیقه‌ نودی‌های انتخابات در شیراز زودتر آغاز شد


تبلیغات دقیقه‌ نودی‌های انتخابات در شیراز زودتر آغاز شد

شیراز- ایرنا- مهلت قانونی تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بامداد پنجشنبه 24 بهمن در حالی در شهر شیراز همزمان با دیگر نقاط کشور آغاز شد که تبلیغات نامزدهای تایید صلاحیت شده در آخرین روزهای بررسی صلاحیت‌ها بیش از داوطلبان تایید شده در مراحل قبلی در این شهر به چشم می‌خورد.

گزارش خبرنگاران ایرنا از ۳۵ شهرستان دیگر استان فارس نیز گویای آغاز تکاپوی انتخاباتی در خیابان‌ها و کوچه‌ها است.
شهرهای مناطق شمالی، غربی و مرکزی فارس نیمه دوم بهمن‌ماه جاری در طول شبانه‌روز نسبت به سال‌های گذشته با سردی بیشتر هوا روبرو هستند اما از بامداد پنجشنبه طرفداران نامزدهای انتخابات، محافل گرمی را در سطح شهر برای تبلیغات فرد مورد نظرشان تشکیل داده‌اند.
شورای نگهبان در آخرین مرحله رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، چهره‌های جدیدی را در فارس تایید صلاحیت کرد تا با ورود آنان به عرصه انتخابات، تنور رقابت در این استان گرم‌تر شود.
بررسی‌های خبرنگار ایرنا حکایت از آن دارد که ۲۳ داوطلب تایید صلاحیت نشده در حوزه‌های انتخابیه شیراز و زرقان، فسا، اقلید، آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان، استهبان، نی‌ریز و بختگان، جهرم و خفر، لامرد و مهر، مرودشت، لارستان، گراش، خنج و اوز، ممسنی و رستم و کازرون و کوه‌چنار، در آخرین مرحله از بررسی صلاحیت شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.
قبل از این مرحله، سید احمد احمدی زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و رییس ستاد انتخابات استان فارس ۱۵ بهمن‌ماه جاری اعلام کرده بود: از مجموع ۹۲۴ داوطلبی که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این استان ثبت‌نام کردند، صلاحیت ۳۲۹ نفر تایید شده‌ است.
منابع رسمی تا لحظه انتشار خبر، آمار نهایی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۵ حوزه انتخابیه استان فارس را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند.
مردم ۳۶ شهرستان استان فارس در مجلس شورای اسلامی ۱۸ کرسی در اختیار دارند که چهار کرسی آن با توجه به ویژگی‌های جمعیتی مندرج در قانون به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان اختصاص دارد و ۱۴ کرسی باقیمانده مربوط به دیگر مناطق استان است.

تبلیغات انتخاباتی در مطبوعات
در هشت روزنامه چاپ شیراز و در نخستین روز فرصت قانونی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، آگهی‌هایی از نامزدهای انتخابات دیده‌ می‌شود.
نیم‌تای پایین صفحه نخست تعدادی از نشریات شیراز سراسر آگهی انتخاباتی است و به نظر می‌رسد تبلیغات انتخاباتی درروزهای آینده این نشریات ظهور و بروز بیشتری بیابد.

اقبال به شبکه‌های اجتماعی
نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم همچنین تبلیغات از طریق ظرفیت‌های جدید همچون شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار قرار داده‌اند.
هزینه پایین تبلیغات، آلوده نکردن محیط زیست، حفظ زیبایی شهر و دسترسی به درون خانه‌های شهروندان به جای بیرون آنها، مولفه‌هایی است که سبب اقبال به تبلیغات انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی شده است.
آنها و طرفدارانشان در شبکه‌های اجتماعی گروه‌ها و کانال‌هایی را برای اطلاع رسانی شعارها و برنامه‌ها اختصاص داده‌اند.
ابراهیم عباسی رییس بخش حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز پیش از این در میزگرد تخصصی ایرنا به خروج انتخابات این دوره از دایره معتمدین محلی و گروه‌های سنتی اشاره کرده و گفته بود: این مساله تحت تاثیر اهمیت یافتن فضای مجازی به عنوان مهم ترین مولفه در انتخابات روی داده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: در فضای مجازی نمی‌توان آگاهانه انتخاب کرد؛ گرچه اطلاعاتی می‌توان از این فضا به دست آورد، صحت و سقم اطلاعات دریافتی در هاله ای از ابهام است؛ به بیان دیگر می‌توان گفت فضای مجازی در انتخابات هم جای معتمدین را گرفته است و هم جای احزاب را.

نگاهی به شعارهای انتخاباتی
نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم شعارهای مختلفی را برای معرفی خود و برنامه‌هایشان در نظر گرفته‌اند.
"ولایتمداری، انسجام ملی، معیشت مردم، عدالت اجتماعی"، "آدم‌ها به جای آهن‌ها"، "عزم دوباره برای ساختن ..."، "تخصص در اقتصاد، تجربه در مدیریت، تعهد در عمل، تداوم در خدمت"، "چهره‌ای نام آشنا برای ..." و ... از جمله شعارهایی است که نامزدهای انتخابات برای معرفی خود و برنامه‌هایشان به مردم برگزیده اند.

تبلیغات فردی به جای لیستی
ویژگی تبلیغات روز نخست در سطح شهر شیراز و مطبوعات این شهر، غالب بودن تبلیغات فردی به جای لیستی است.
تاکنون یک فهرست شاخص از سوی اصولگرایان فارس در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ارائه شده و اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان تا این لحظه لیستی ارائه نکرده‌اند.
با وجود قرار گرفتن نامزدهای اصولگرایان در فهرست انتخاباتی این فعالان سیاسی، اما تبلیغات لیستی و در کنار هم این نامزدها تاکنون گزارش نشده است.

تبلیغات انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان
تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در حالی ساعاتی قبل آغاز شد که تبلیغات انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از یک هفته قبل، در سطح شهرهای استان فارس بروز و ظهور یافته بود.
در این میان، تبلیغات مربوط به معرفی برنامه‌ها و دیدگاه‌های آیت الله لطف الله دژکام در برخی خیابان‌ها و معابر و نیز مطبوعات محلی دیده می‌شود و تا این لحظه، اطلاعی از ستاد انتخاباتی حجت الاسلام مصطفی منتظری دیگر نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان که به تازگی حوزه انتخابیه خود را از تهران به فارس منتقل کرده، در دست نیست و تبلیغات میدانی این نامزد انتخابات گزارش نشده است. با این حال، برخی شنیده‌ها حاکی از پخش تراکت‌های محدود در معرفی این نامزد جوان انتخابات خبرگان در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن شیراز است.
پس از فوت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده فقید ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، یک کرسی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری خالی ماند که تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات همزمان دوم اسفندماه پیش‌بینی شده است.
مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری پنج کرسی دارند که در دوره پنجم، هم‌اینک حضرات آیات سید علی اصغر دستغیب، احمد بهشتی، سید محمد فقیه و علی اکبر کلانتری به نمایندگی از این استان در این مجلس حضور دارند و تکلیف یک کرسی باقیمانده باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود. در استان فارس، انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با این انتخابات برگزار می شود.
بنا بر اعلام عبدالرضا قاسمپور معاون استاندار و رییس هیات بازرسی انتخابات استان فارس، رصد تخلفات احتمالی نامزدهای انتخابات در مرحله تبلیغات نیز در دستورکار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...