اشتغال افراد دارای معلولیت یک داستان عاشقانه از توانایی و همت است


اشتغال افراد دارای معلولیت یک داستان عاشقانه از توانایی و همت است

بیکاری و عدم دستیابی به شغل متناسب یکی از مشکلات مهم پیش‌روی معلولانِ جویای کار است که عموما علاوه بر ایجاد مشکلات شدید اقتصادی باعث افسردگی و انزوای آنان از زندگی اجتماعی نیز می‌شود و منجر به حضور حداقلی افراد توانیاب در جامعه می‌گردد. برخی پیمایش‌ها نشان داده‌اند متوسط نرخ بیکاری معلولان بیش از 63 درصد است و با توجه به جمعیت یک میلیون و...

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گروه کارآفرینی پاتو، تراژدی این بیکاری و مشکلات اقتصادی و مشکلات روحی و روانی در پسِ آن باعث شد تا یک بانوی کارآفرین به فکر ایجاد اشتغال برای تعدادی از معلولان جویای کار بیفتد و کسب و کار خلاقانه را بنیان نهد.

دکتر پریسا جعفری موسس گروه کارآفرینی پاتو دانش‌آموخته مدیریت بازرگانی است و سالها در حوزه‌ی کسب و کار و کارآفرینی فعالیت داشته است. او با یک ایده‌ی ساده اما جذاب، مسیر تولید و کارآفرینی را با معلولان آغاز کرده و در اندیشه‌ی توسعه‌ و ترویج این کار گروهی در سال رونق تولید ملی برای افراد معلول جامعه است. وی در گفتگویی درباره جرقه‌ی این ایده‌ی کارآفرینی و مسیر رشد این کسب و کارتوضیحاتی ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید:

قصه‌ی جوراب پاتو از کجا شروع شد؟

قصه‌ی کسب و کار چیزی است که همیشه با من همراه است! روزهای زیادی از زندگی‌ام به یادگیری و یاد دادن گذشته است و می‌توان گفت بهترین اوقاتم صرف نوشتن و ترجمه‌ی مقالات و کتابهایی در زمینه‌ی راه اندازی کسب و کار، کارآفرینی و کسب درآمد توسط افراد کم‌توان شده است.

از این‌رو مدتها در فکر راه‌اندازی یک کسب و کار برای افراد توانیاب جامعه بودم تا به عنوان یک شغل خانگی به کسب درآمد بپردازند و توانایی‌های خود را به جامعه نشان دهند. با راهنمایی یکی از دوستانم که یک خانم معلول بسیار پرتوان، پرانگیزه و موفق است و اکنون به عنوان یکی از مدیران اجرایی در شرکت ما فعالیت می‌کنند و همچنین همسر ایشان این پروژه نهایی شد.

اشتغال افراد دارای معلولیت یک داستان عاشقانه از توانایی و همت است

تیم اجرایی این طرح چه کسانی هستند؟

مدتها موضوع کسب و کار را از زوایای مختلف بررسی کردیم و طرح کسب و کار آن را نوشتیم و با حمایت خواهرم و همسرخواهرم که دانش آموخته رشته مدیریت کارآفرینی و مهندسی کامپیوتر هستند، پروژه را شروع کردیم و پس از مدتی که زیرساخت‌های لازم حاصل شد شرکت پیشتازان امید توانایی (پاتو) را راه‌اندازی کردیم. همچنین از همراهی دوستانی که علاقمند بودند در کارهای خیرخواهانه و عام‌المنفعه فعالیت داوطلبانه داشته باشند، مدد جستیم.

اهداف اصلی این پروژه چیست؟

ما در گروه کارآفرینی جوراب پاتو کنار هم جمع شده‌ایم تا یک محصول خوب و با کیفیت تهیه و آماده‌سازی کنیم و همزمان کمک می‌کنیم تا دوستان معلول و پرتوان‌مان درآمد و امید داشته باشند.

اشتغال افراد دارای معلولیت یک داستان عاشقانه از توانایی و همت است

فرایند کار به چه شکل طراحی شده است؟

جوراب‌ها در مرحله‌ی اول توسط کارگران توانمند ایرانی در کارگاه جوراب بافی با نخ‌های با کیفیت بافته می‌شود و در مرحله‌ی دوم توسط افراد توانیاب در جعبه‌ها قرار گرفته و بسته‌بندی می‌شود و در مرحله‌ی بعد برچسب‌های عاشقانه‌ی ما برای تقدیم به جامعه‌ی مصرف‌کننده روی آنها چسبانده می‌شود تا خریداران در صورت تمایل با عشق و احترام آن را به عزیزانشان هدیه دهند.

هدف اصلی تیم پاتو عرضه‌ی یک ترکیب خواستنی از کیفیت، خلاقیت و زیبایی با قیمت مناسب و کاملا اقتصادی است. در واقع قصد ما این است که شوخیِ قدیمیِ هدیه دادن جوراب را به واقعیت نزدیک کنیم و با بسته‌بندی‌های کادویی و قرار دادن ۳ یا ۴ جفت جوراب در رنگهای مختلف مصرف کننده را ترغیب به استفاده از آن با هدف هدیه دادن کنیم.

اشتغال افراد دارای معلولیت یک داستان عاشقانه از توانایی و همت است

از امکانات فناوری اطلاعات و بستر اینترنت چه بهره‌ای گرفته‌اید؟

با توجه به فراگیر شدن خریدهای اینترنتی، سعی کردیم از این فرصت مناسب بهره‌مند شویم. از آنجا که مبادلات اینترنتی محدودیت‌های زمانی و مکانی را بسیار کم‌رنگ نموده است بر آن شدیم تا افراد کم توان بتوانند از کسب و کار اینترنتی استفاده کرده و تولیدات تهیه شده توسط توانیابان عزیز از طریق فروش آنلاین در سایت پاتو و سایر فروشگاه‌های معتبر اینترنتی به دست خریداران محترم می‌رسد.

مفهوم کارآفرینی از نظر شما چیست؟

معتقدم کارآفرین کسی است که می‌تواند هر ایده‌ای را در ذهن‌اش بپروراند و کارآفرینان سرمایه مالی، اجتماعی و هنری خلق می کنند. در تیم پاتو افراد توانیاب سرمایه‌ی اجتماعی ارزشمند ما هستند که با عشق و سلیقه‌ی‌ مثال‌زدنی به رونق این کسب و کار کمک می‌کنند. یکی از بهترین وجوه این کار ایجاد اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس و رضایت از خود در توانیابان گرانقدر است. یعنی عزیزان معلول ما در کنار منافع اقتصادی، چیزهای بهتری هم به دست آوردند، چیزهایی مثل اعتماد به نفس، سرزندگی، امیدواری و شوق زیستن شاد.

چشم‌انداز و طرح توسعه‌ای کسب و کارتان چیست؟

بخش عمده‌ی این کسب و کار با همکاری معلولان جسمی- حرکتی به انجام می‌رسد اما با توجه به پیشرفت قابل توجه کار و استقبال از محصولات عرضه شده، تعدادی از بانوان سرپرست خانوار هم در بخشی از بازارِ آماده‌سازی محصول و عرضه‌ی آن فعالیت می‌کنند. همچنین ما در برنامه‌های سال جدید قصد داریم که تولید را گسترش دهیم و با معلولان ذهنی و به ویژه عزیزان سندروم داون هم در این پروژه همکاری کنیم.

ما در گروه کارآفرینی پاتو فکر می‌کنیم که این محصول، یک داستانِ عاشقانه است، داستان دست‌های محکم توانیابان عزیز و دلِ عاشق ما. داستان مهربانی مصرف‌کنندگان و اندیشه‌ی ما. داستان خلق یک ایده‌ی کارآفرینانه برای توانیابان پرتوان....

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدارس کرمان و سیرجان فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403 تعطیل است؟