مسجدی که روح انقلابی‌گری را در روستاهای شهرری پمپاژ می‌کرد


مسجدی که روح انقلابی‌گری را  در روستاهای شهرری پمپاژ می‌کرد

مسجد الزهرا (س) از جمله مساجد پیشگام در همراهی با نهضت امام خمینی (ره) بود، اعلامیه‌های امام به صورت مخفیانه و در سطحی وسیع در این خانه خدا تکثیر و میان مردم روستاها و محلات مختلف شهرری توزیع می‌شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: روستای طالب آباد از توابع شهرری دارای یک مسجد و پنج حسینیه در آن واقع شده است و تمام تحولات فرهنگی، سیاسی، اعتقادی، اقتصادی و اجتماعی با محوریت این شش نهاد و البته مرکزیت مسجد الزهرا (س) روی می دهند.

اهالی طالب آباد برای تصمیم گیری درباره هر موضوعی ابتدا در مسجد الزهرا (س) حضور می یابند و بزرگ ترین شعبه اخذ رای در ادوار مختلف انتخابات در همین خانه خدا مستقر می شود.

14 امام جماعت

مسجد الزهرا (س) از بدو تاسیس در سال 1313 تاکنون چهارده امام جماعت به خود دیده است که شش مورد از آنان راتب و هشت مورد نیز نائب هستند. اکنون حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مهدویان امام جماعت راتب است که سه نوبت در این خانه خدا اقامه نماز می کند. حجت الاسلام و المسلمین حسن قوام دومین امام جماعت این خانه خدا است که 16 پیشنماز این مسجد بود. حجت الاسلام و المسلمین شیخ قاسم توکلی که از سال 1340 تا 1381 امام جماعت مسجد الزهرا (س) بود، باسابقه ترین روحانی روستای طالب آباد بود و اهالی این روستا همچنین از وی به نیکی یاد می کنند.

مسجدی که روح انقلابی‌گری را  در روستاهای شهرری پمپاژ می‌کرد

نکته مهم درباره مهدویان این است که جزو تربیت شدگان حوزه های علمیه شهر ری است، وی مقدمات و سطوح عالی حوزوی را در حوزه علمیه امام حسین (ع) گذرانده است و پس از معمم شدن و به درخواست اهالی طالب آباد از آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی، امام جماعت مسجد الزهرا (س) شد.

برنامه های قرآنی مهم ترین کارویژه مسجد الزهرا (س) است که هر روز کلاس آموزش روخوانی، روان خوانی، حفظ و ترجمه قرآن کریم در دو بخش خواهران و برادران و در دو نوبت صبح و بعدازظهر در این خانه خدا برگزار می شود.

محفل ماهیانه انس با قرآن

یکی از برنامه های جالب در مسجد الزهرا (س) برپایی محفل انس با قرآن کریم است که در آخرین پنج شنبه هر ماه قمری با حضور قاریان ممتاز داخلی یا خارجی برگزار می شود.

از آن رو که کشاورزی و دامداری مهم ترین کار اهالی روستای طالب آباد است به همت حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مهدویان، امام جماعت مسجد الزهرا (س) مردم این روستا در پرداخت زکات به عنوان یک دستور قرآنی بسیار موفق هستند تا در عمل نیز مطیع کلام الهی باشند.

مسجدی که روح انقلابی‌گری را  در روستاهای شهرری پمپاژ می‌کرد

موزه تاریخی طالب آباد در دل مسجد الزهرا(س)

رضا کشاورز از اهالی متدین و بسیجی روستای طالب آباد، کار بازسازی موزه تاریخی و فرهنگی مسجد الزهرا (س) را برعهده گرفت و اکنون این موزه در ساختاری نو همه روزه میزبان گروه های مختلف مردم است. اشایی از ادوار مختلف تاریخ طولانی مدت روستای طالب آباد در این موزه گردهم آمدندکه بسیار جالب هستند که از جمله آنها می توان به سفال ها و کوزه های بسیار قدیمی اشاره کرد.

مسجد الزهرا (س) از جمله مساجد پیشگام در همراهی با نهضت امام خمینی (ره) بود و اعلامیه های امام خمینی (ره) به صورت مخفیفانه و در سطحی وسیع در این خانه خدا تکثیر و میان مردم روستاها و محلات مختلف شهر ری توزیع می شد. این مسجد در تمام تحولات و مراحل انقلاب اسلامی به ویژه دوره دفاع مقدس در خدمت نظام جمهوری اسلامی و مردم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدویان در این باره گفت: مسجد الزهرا (س) جزو مراکز مبارزه علیه نظام ستم شاهی بود و شماری از اهالی آن در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند یا جانباز و اسیر شدند. یکی از ویژگی های نمازگزاران این مسجد و مردم روستای طالب آباد، بسیجی بودن و سپاهی بودن آنان است. چندیپیش که یکی از نمازگزاران مسجد الزهرا (س) دعوتحق را لبیک گفت، در مراسم تشییع و ترحیم وی تنی چند از فرماندهان ارشد سپاه و اعضای دفتر مقام معظم رهبری حضور یافتند.

مسجدی که روح انقلابی‌گری را  در روستاهای شهرری پمپاژ می‌کرد

موفقیت در اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه

مسجد الزهرا (س) در اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه نیز بسیار موفق است و بسیاری از دوره های انتخاب رشته تحصیلی و کمک درسی برخی از مدارس طالب آباد از جمله مدرسه فردوسی در این خانه خدا برگزار می شود.

موقع اذان که می شود اهالی روستای طالب آباد درحالی که مشخص است عمدتا دست از تیمار احشام و کار روی مزارع خود برداشته اند در نماز جماعت مسجد الزهرا (س) شرکت می کنند تا پیام دین داری خود را به گوش همگان برسانند.

دو بازوی حاج شیخ

پایگاه بسیج مسجد الزهرا (س) و هیات امنای آن بازوی امام جماعت در مدیریت این خانه خدا، جذب نسل جوان و اجرای برنامه های مختلف هستند. مسجد الزهرا (س) نمونه مسجدی موفق در جذب کودکان و نوجوانان است که برگزاری برنامه های متنوع و آموزنده در مناسبت های دینی و ملی مهمترین دلیل این موفقیت است.

سخن آخر اینکه کشاورز، دامدار، کاسب و سایر گروه های مردم روستای طالب آباد دست در دست هم در ساخت و نگهداری و تجهیز مسجد الزهرا (س) سربلند هستند و توانسته اند با محوریت قرار دادن این خانه خدا، خود و فرزندان و بستگانشان را از گزند آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی در امان دارند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)