سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان


زمان سفر به روسیه برای اغلب مسافرها، تابستان هست که با وجود اینکه گرم ترین زمان ممکن برای سفر به این کشور هست، باز حتما باید به فکر بارونی و لباس گرم مختصری بود. زمستان روسیه هم جذابیت خاص خودش رو داره که…

نوشته شده توسط نویسنده مهمان سینا زارعی

سه سال پیش از طریق سایت کوچسرفینگ با یک زوج دوست داشتنی و مهربان از مسکو آشنا شده بودم و این خانواده دو بار به ایران آمدند و من میزبانشون بودم و همین انگیزه ی خوبی بود که به کشوری برم که اونجا دوست و آشنا داشته باشم.

همچنین به خاطر اینکه اولین سفری بود که تنهایی می رفتم و باید تمام برنامه ریزی های اون سفر رو خودم انجام می دادم، نیاز به یه دلگرمی داشتم که یه نفر تو اون کشور من رو راهنمایی کنه.

زمان سفر به روسیه برای اغلب مسافرها، تابستان هست که با وجود اینکه گرم ترین زمان ممکن برای سفر به این کشور هست، باز حتما باید به فکر بارونی و لباس گرم مختصری بود. زمستان روسیه هم جذابیت خاص خودش رو داره که بیشتر برای تفریحات زمستانه و دیدن شفق قطبی در منطقه ی شمالگان این کشور در نظر گرفته میشه.

این سفرنامه مربوط به سفرم در تیر و مرداد هست.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان مسیر منزلی که میزبان من بود
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان یک ضلع میدان سرخ مسکو
ویزای روسیه مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا رجیستریشن (رگیستراتسیا) پرواز به روسیه ورود به روسیه سیم کارت متروی روسیه اقامت و حمل و نقل من در روسیه مسکو پایتخت روسیه غذاهای روسی شهر کازان کار داوطلبانه در روستای سوکیوو شهر سن پترزبورگ موزه ی هرمیتاژ (Hermitage) کاخ پترهوف (Peterhof) نمایش باله هزینه های سفر روسیه

ویزای روسیه

ویزای روسیه به نسبت ویزای سایر کشورهای اروپایی ویزای سختی نیست ولی قیمت بالایی داره. سه مدل ویزا برای روسیه وجود داره:

ویزای دو هفته‌ی توریستی ویزای یک ماهه‌ی توریستی ویزای سه ماهه‌ی تجاری

سفر من ۲۷ روز بود و ویزای یک ماهه‌ی توریستی من شد ۱۲۰ دلار.

مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا

برای گرفتن ویزای روسیه معمولا باید از طریق آژانس ها اقدام کنید و اون ها از شما وچر هتل به تعداد شب اقامت و برنامه ریزی دقیق سفر رو می‌خوان و اینکه اگر شبی رو تو قطار هستید باید بلیط قطار رو هم ارائه بدید. همچنین بلیط رفت و برگشت هواپیما که همیشه لازمه.

آژانس هایی که شما رو نمی‌شناسند ممکنه مدارک بیشتری از شما بخوان! مانند چک و سفته و گردش مالی حساب بانکی. دلیلش هم اینه که بعضی از افراد از طریق روسیه و سن پترزبورگ به فنلاند پناهنده میشن و این ماجرا اعتبار اون آژانس مسافرتی رو زیر سوال میبره.

با دعوتنامه از کسی که ساکن روسیه هست و اونجا صاحب ملک هست هم میشه ویزا گرفت ولی بسیار فرآیند پیچیده و پرهزینه ای هست که اصلا توصیه نمیشه. پس بهتره از طریق یه آژانس مسافرتی آشنا اقدام کنید. صدور ویزای روسیه حدود دو هفته‌ی کاری زمان میبره، پس باید زمان روند صدور ویزا رو با زمان سفرتون تنظیم کنین.

مدتی هست شایعه شده که قراره ویزای سفرهای گروهی به روسیه برداشته بشه ولی هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان ویزای روسیه

رجیستریشن (رگیستراتسیا)

یه قانون خاص در روسیه برای مسافرین وجود داره که حتما باید بهش توجه داشته باشید. روس ها یک سیستم ثبت نام دارن به نام “رجیستریشن” که نام هر فردی که وارد خاک روسیه میشه باید توسط یک هتل یا هاستل یا شخصی که در روسیه صاحب ملک هست رجیستر یا ثبت بشه.

در صورت عدم داشتن این سند و سوال پلیس از شما، ممکنه که مجبور به پرداخت جریمه های سنگینی بشید. نحوه‌ی رجیستریشن با توجه به محل اقامت شما متفاوته. اگر اقامت شما در هتل یا هاستل باشه نیازی به انجام کار خاصی ندارید و پذیرش هتل یا هاستل در روز آخر اقامت، به شما برگه‌ی ثبت نام را تحویل می ده. اما اگر که در منزل کسی یا دوستی اقامت داشتید باید این کارها رو انجام بدید:

مراکز خدماتی دولتی در روسیه به نام “Multifunctional Center” وجود داره که باید همراه فردی که مالک منزل یا آپارتمان هست به اونجا مراجعه کنید و میزبان، شما رو در تمام مدتی که در خاک روسیه هستید به عنوان مهمان ثبت نام کنه.

موقع ورود به خاک روسیه، هنگام کنترل پاسپورت به شما یه برگه مهر شده با امضای خودتون میدن که به اون میگن “immigration card” . همیشه باید مراقب اون باشید و تو این اداره هم باید این برگه رو حتما نشون بدید که نشون میده قانونی وارد خاک روسیه شدید.

دقت کنید که فرایند رجیستریشن کاملا مجانی هست.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان اداره ی رجیستریشن
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان اداره ی رجیستریشن

پرواز به روسیه

رایج ترین و ارزان ترین خط پرواز ممکن از تهران به مسکو، هواپیمایی ماهان هست که من از چند ماه قبل، بلیط رفت و برگشت رو حدود دو ملیون و دویست هزار تومان خریدم. پرواز روسی ایرفلوت هم هست که بعد از ماهان قیمتای خوبی داره.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان پرواز ماهان معمولا ارزان ترین گزیه برای سفر به روسیه هست

ورود به روسیه

صبح روز ۲۵ تیر ۹۸، تهران رو به مقصد مسکو ترک کردم و سه ساعت بعد در فرودگاه ونوکووا مسکو بودم. فرودگاه بزرگ و پیچیده ای نیست و بعد از پیاده شدن از هواپیما و چند راهرو به قسمت کنترل پاسپورت می‌رسید.

و اما گلوگاه کنترل پاسپورت ایرانیان!

دقت داشته باشید که سه مدل صف در محل کنترل پاسپورت وجود داره؛ صف پاسپورت های دیپلماتیک، صف کشورهای شوروی قدیم و همسایه های امروزی روسیه، و صف سایر کشورها.

بعد از اینکه تو صف خودتون منتظر می مونید و نوبت شما میشه، مامور کنترل پاسپورت از شما میپرسه که بار اولتون هست که به روسیه میاین؟ اگر جواب شما مثبت باشه پاسپورتتون رو نگه میداره و بهتون میگه برگردید و منتظر باشید. متاسفانه تمام ایرانی هایی که بار اول هست به روسیه میرن به خاطر این مسئله معطل میشن؛ اما جای نگرانی نداره و باید فقط کمی صبر و آرامش داشته باشید.

بعد باید تو همون سالن اول منتظر باشید تا مامور دیگه ای اسم شما رو صدا بزنه. همراه اون مامور به اتاق پلیس فرودگاه میرید و از شما سوال میپرسن

اطلاعات شخصی بلیط برگشت محل اقامت (همان وچر هتل هایی که قبلا به سفارت ارائه داده بودین) کسی که دوست شماست و یا شاید اون رو ملاقات می کنید و توضیح برنامه سفر

حتما دقت کنید که نهایت صداقت رو با این بخش داشته باشید چرا که در صورت اثبات اینکه ادعای شما غلط بوده ممکنه دردسرهایی انتظار شما رو بکشه…

نکته ی مهم دیگه اینه که از شما تلفن همراهتون رو میگیرن و تمام شماره ها و پیام ها و عکس ها و اپلیکیشن ها رو بررسی میکنند و متاسفانه تلفن همراه اصلا محدوده ی شخصی شما حساب نمیشه و از ناراحتی و عصبانی شدن خودتون کاملا پرهیز کنید و تابع قوانین باشید تا هر چه زودتر از این بازرسی رد بشید.

بهتره که از تهران تو کوله پشتی یا کیف کوچیکی که همراه خودتون تو کابین هواپیما میبرین مقداری غذا و آب و ساندویچ داشته باشین چرا که این مامورین شاید پنج ساعت شما رو معطل کنن و کیف و بار شما هم در یک سالن دیگه دور از دسترس شما خواهد بود.

مسافرینی بودند که فرضا اگر ما ظهر به مسکو رسیدیم، برای عصر همان روز بلیط قطار به مقصد دیگری داشتند که اون رو از دست دادند! لذا بهتره که برای اون روز برنامه ریزی نکنید چون مشخص نیست که چقدر رد شدن شما از این کنترل، طول خواهد کشید.

من بعد از ۵ ساعت صبر و خستگی از این کنترل رد شدم و کوله پشتی رو از بخش “Lost and Found” تحویل گرفتم و وارد سالن خروجی فرودگاه شدم. در پرواز ما تمام مسافرانی که بار اولشون بود به روسیه سفر می کردند این مرحله زمان بر رو باید طی می کردند.

برای رفتن به مقصدتون در شهر مسکو از فرودگاه چند راه وجود داره:

مترو تاکسی های فرودگاه اپلیکیشن Yandex و Uber و Gett

سیم کارت

سیم کارت های متفاوتی در روسیه هست که یکی از بهترین های اون، شرکت MTC هست که من از فرودگاه یه سیم کارت با اعتبار یک ماهه و اینترنت نامحدود و ۵۰۰ دقیقه مکالمه ی داخل شبکه و ۵۰۰ اس ام اس خریدم ۱۰ یورو.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان خاطرات من از سفر روسیه

متروی روسیه

تقریبا در کشور روسیه با مترو به همه جاهایی که بخواین می تونید برید، البته بهتره از نرم افزار (یاندکس مترو) استفاده کنید؛ به این صورت که ایستگاه مبدا و مقصد رو که قبلا از نرم افزار گوگل مپ و یا مپس می پیدا کردین تو برنامه ی یاندکس مترو سرچ کنید و این برنامه خیلی ساده نقشه ی مترو و مسیرهای ارتباطی رو بهتون نشون میده.

فقط توجه داشته باشین که مترو مسکو خیلی پیچیده هست و شاید اسم یک ایستگاه دوبار تکرار بشه ولی یک بار با خط مترو سبز پر رنگ و یک بار با خط مترو سبز کم رنگ!

خط مترو شهر کازان خیلی ساده هست و سن پترزبورگ هم باز خطش به پیچیدگی مسکو نیست.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان مترو خط پنج مسکو

اقامت و حمل و نقل من در روسیه

بدلیل اینکه سبک سفر من، سفر ارزان بود، من از گزینه های زیر برای هر چه کمتر کردن مخارج سفرم استفاده کردم:

Couchsurfing Workaway Hostel

برای هاستل حدودا شبی شش یورو پرداخت کردم؛ لازم به نگرانی از نداشتن کارت بانکی هم نیست چون خیلی از گزینه ها در سایت بوکینگ هست که پرداخت در محل داره و شما هزینه رو نقدی به مسئول رسپشن هاستل پرداخت میکنید.

به جز حمل و نقل درون شهری که همیشه از مترو استفاده می کردم، بین شهرها رو با قطار رفتم. روسیه سرزمین خطوط ریلی هست و قطار در روسیه یک عنصر هویتی حساب میشه پس بهتره قطارهای روسیه رو هم تجربه کرد و تو اون استکان های قدیمی و سنتی معروفشون چای نوشید.

بهترین زمان برای گرفتن بلیط قطار ۴۵ روز قبل از تاریخ مورد نظرتون هست که من دوستای روسم برام تهیه کردند و بعدا پولش رو بهشون دادم. کلا ۸۳ یورو برای قطارهای مسکو کازان (۱۲ساعت)، کازان سن پترزبورگ (۲۲ ساعت) و سن پترزبورگ مسکو (۸ ساعت) پرداخت کردم.

گزینه های متفاوتی تو انتخاب قطار دارین که کاملا بستگی به بودجه تون داره، یکی از اون ها قطار سریع السیر هست که بین مسکو و سن پترزبورگ، این مسیر رو حدود دو ساعت و نیم تا سه ساعت طی می کنه. منتهی زمان حرکت قطارهای سریع السیر در ساعات روز هست و شما نمی تونید شب تو این قطارها باشید. اما قطارهای دیگه رو میشه شب گرفت و در قطار خوابید.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان مترو مسکو

مسکو پایتخت روسیه

به خونه دوستام در مسکو رسیدم و استراحت کردم و فردای اون روز با دوستم میشل رفتیم که شهر رو به من نشون بده. میشل و الکساندرا برای اولین بار پنج سال پیش به خونه ی ما اومدن و ما از طریق کوچسرفینگ با هم آشنا شدیم و حالا اونا میزبان من بودن در حالی که دوتا بچه هم دارن.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان من به همراه مشیشل، الکساندار و فرزندانشون در میدان سرخ مسکو

برنامه ی سفر اینجوری بود که اول شش روز مسکو بودم. مسکو یه پایتخت خیلی قدرتمند و سیاسی هست که مدام نشونه های تاریخ سیاسی این کشور رو تو خیابون ها و میدون ها می بینید. مجسمه ی لنین، نماد اتحاد کارگر و کشاورز و خیلی از عناصر شهری دیگه. اماکن دیدنی زیادی در مسکو هست که بعضی از اون ها هم مجانی هستن. من براتون چند مثال از اماکن دیدنی مجانی و غیرمجانی میارم.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان میدان سرخ مسکو

اماکن دیدنی مجانی مثل:

پارک ودنخا (Vdnkh park): پارک بسیار بزرگی که مجموعه ای از پاویون ها و آب نماهای بسیار زیباست که میشه ساعت ها توش پیاده روی کرد و وقت گذروند؛ حتما یک عصر کامل رو به اینجا اختصاص بدید. پارک گورکی (Gorki park) پارک موزئون (Muzeon park Peter the great statue) باغ الکساندر (Alexander garden) میدان سرخ (Red square) قلب شهر مسکو که کاخ کرملین و کلیسای سن باسیل و دوتا موزه و یک بازار، اضلاع اون رو تشکیل میدن. مقبره لنین که در میدان سرخ هست و حتما باید بین ساعت ۱۰ تا ۱۳ از اونجا بازدید کرد. پارک زاریادی (Zaryadye park) کلیسای تسلی دهنده ی غم ها (church of consolation of all sorrows) کلیسای تزرکوف (Tserkov church) محله ی آرما ((Arma District که یک محوطه ی کارخانه های قدیمی هست با سبک انگلیسی و نمای قرمز آجری که جای خوبی برای عکاسی هست. دانشگاه ام گ ا‌و ( MGU university) معروفترین دانشگاه روسیه با ساختمان های بلند و نمادین مربوط به دوره ی شوروی. تپه ی گنجشک ها (Sparrow hill) محله ی نوودویچی (Novodvichi) که جزو محله های اعیان نشین و خانه های ویلایی مسکو هست که یک گورستان و صومعه هم داره که ثبت میراث جهانی یونسکو هست. طاق پیروزی (Arc of triumph) کلیاسای سرنتسکی (Sretensky church)
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان محوطه ی موزه ی جنگ روسیه
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان پارک گورکی
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان پارک موزئون یکی از زیباترین پارک های روسیه
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان باغ الکساندر
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان مقبره لنین. عکسبرداری از داخل و مومیایی لنین ممنوع هست
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان پارک ودنخا
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان پارک زاریادی
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان محله ی آرما
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان دانشگاه ام گ ا‌و یکی از ۷ ساختمان معروف به هفت خواهران در مسکو که در زمان استالین ساخته شدند
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان محله ی اعیان نشین نوودویچی
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان طاق پیروزی مسکو
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان کلیاسای سرنتسکی

و برخی از مکان های دیدنی غیر مجانی مثل

کاخ کرملین کلیسای سن باسیل (Saint basil church) که نماد کشور روسیه هست و در میدان سرخ قرار داره. کلیسای سرگئی پاساد (Sergei possad) که خارج از شهر هست و مجموعه ی کلیسای فعال و بسیار رنگارنگ و جذابی هست. خطوط مترو. بازدید از ایستگاه مترو خط پنج بدلیل معماری خاص و قدیمی که داره بین گردشگران رایجه. با یک بلیط مترو میتونید از همه ایستگاه ها بازدید کنید. موزه ی جنگ موزه هوا فضا (Space museum) برای علاقه مندان به تاریخ رقابت فضایی شوروی و آمریکا. صومعه و گورستان نوودویچی (Novodvichi) دیزنی لند که تازه افتتاح شده کلیسای مسیح نجات دهنده (Christ the savior church) که خیلی از اخبار و تصاویر مربوط به مراسم رسمی کلیسای ارتودکس از این کلیسا پخش و منتشر میشه.
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان کلیسای بی نظیر سرگئی پاساد

راجع به رفت و آمد به این اماکن باید بگم که تماما با استفاده از نقشه (Maps.me) و مترو (Yandex Metro)می تونید به راحتی برید. کافیه که این مکان ها رو روی نقشه به انگلیسی پیدا کنید و بعد نزدیکترین ایستگاه مترو رو به اونجا پیدا کنید و از طریق اپلیکیشن یاندکس مترو خطوط مترو رو عوض کنید. فقط کلیسای سرگئی پاساد هست که از شهر دوره و باید با اتوبوس نزدیک ایستگاه موزه ی هوا فضا به اونجا برید.

هزینه های مترو هم به این صورته که یک کارت با اعتبار سه روز برای تمام متروها و اتوبوس ها می تونید تهیه کنید به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ روبل.

تاکسی های اوبر هم به نسبت یاندکس گرون تر هستند.

راجع به قیمت ورودیه ها هم بگم که ممکنه نرخ ها از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ روبل متفاوت باشه. اگر که کارت بین المللی دانشجویی داشته باشید می تونید تخفیف های خوبی رو بگیرید و یا حتی مجانی این جاها رو بازدید کنید. داشتن کارت دانشجویی بین المللی هم اصلا سخت نیست و می تونید از سایت isic.ir شرایطش رو ببینید.

غذاهای روسی

چند نمونه از غذاها و خوردنی های معروف روسیه که خوردنشون رو توصیه می کنم:

سوپ برش، که از لبو، مرغ و هویج درست شده. الویه بیف استروگانف بلمینی که حالت دلمه ی گوشت داره پنکک، خامه ترش و عسل درسد هرینگ که سالاد ماهی هست، تقریبا شبیه سوشی ژاپنی پریانیک، یا نان زنجبیلی که در طعم های مختلف سوغاتی خوبی هست. کواس، یک نوشیدنی تخمیری غیر الکلی و سنتی در طعم های متفاوت سوپ سرد کفیر و سبزیجات
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان بیف استراگانوف و الویه و دو مدل پنیر

و اما قیمت های غذا، نسبتا قیمت غذاها نزدیک به ایرانه و خیلی گرون نیستند، البته بستگی به رستورانی هم که انتخاب میکنین داره به این صورت که:

یه ساندویچ ماهی و نوشیدنی و سس تو مک دونالد حدودا ۲۵۰ روبل یه پرس اسپاگتی و نوشابه سون آپ ۲۶۰ روبل یه بسته نون و چندتا تخم مرغ ۶۵ روبل بطری آب معدنی یک و نیم لیتری ۲۹ روبل پپسی ۶۰ روبل شام در یک رستوران ترکی ۲۰۵ روبل یه وعده ی کامل در رستوران گیاه خواری هندی در مسکو ۵۰۵ روبل

البته قیمت خریدهای کوچیک از سوپر مارکت مثل آب معدنی و پپسی خیلی متنوع هست و مغازه به مغازه و شهر به شهر متفاوت هست.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان غذاخوری مک دونالد توی شهرهای بزرگ روسیه شعبه های زیادی داره

شهر کازان

بعد از مسکو به سمت کازان رفتم. با قطار حدود دوازده ساعت تو مسیر بودم. کازان شهر توریستی و کوچکیه اما به اندازه ی مسکو و سنت پترزبورگ توریستی نیست. سومین شهر مهم روسیه هست و در استان تاتارستان قرار گرفته.

یک روز شهر گردی یا نهایتا دو روز برای دیدن و گشتن کازان کافیه. مجموعه ی مسجد قل شریف و کرملین کازان (کرملین در زبان روسی یعنی ارگ شهری) که شامل چند کلیسا هست، در کنار خیابون بائومانا از مهمترین اماکن دیدنی کازان هستند. زندگی شبانه و کنسرت های خیابونی جذابی تو خیابون بائومانا هست، مخصوصا شب های تابستون. اقامت من تو هاستلی سمت مرکز شهر بود و چهار شب بیشتر کازان نبودم.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان مسجد قل شریف کازان

کار داوطلبانه در روستای سوکیوو

کار داوطلبانه نوعی از فعالیت و کمک هست که شما در کنار یه سری از خانواده ها و یا موسسات، بسته به نوع کاری که نیاز دارند، بهشون کمک می کنید. معمولا فعالیت های انسان دوستانه، آموزشی، یا توسعه ی پایدار مد نظر هست و مواقعی هم کار و زندگی در کنار خانواده ای که تو امور منزل مثل نگهداری از بچه ها به کمکتون نیاز دارند.

علاوه بر این فعالیت های داوطلبانه میتونه آموزش زبان به بچه های یک خانواده یا کمک در مزرعه و برداشت محصولات باغشون باشه.

سایت ها و سازمان های بین المللی زیادی هستند که این فعالیت ها رو معرفی و پشتیبانی می کنند. همچنین باید در نظر داشت که بستر و پایه ی این کار، نوع دوستی و درک متقابل انسان ها از یکدیگر در فضاهای متفاوت اجتماعی و فرهنگی، بدون چشم داشت مالی هست.

من شخصا از سایت workaway.info استفاده می کنم. دلیل انتخاب این سایت هم این بوده که گزینه های زیادی در اکثر کشورها و همچنین سیستم پشتیبانی و نظرخواهی قوی و مطمئنی داره.

چند ماه قبل از سفرم تمام پروژه های موجود در روسیه رو مرور کردم و به اون هایی که سمت غرب روسیه و در دسترس من بود درخواست فرستادم. بالاخره یه خانواده تو روستایی با فاصله ی دو ساعته از کازان قبول کردن که من حدود یک هفته تا ده روز مهمونشون باشم و بهشون کمک کنم.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان یکی از معروف ترین وبسایت های کار داوطلبانه

سوکیوو Syukeyevo روستایی سرسبز در حاشیه ی رود ولگا، بزرگترین رود اروپا هست. وقتی به خیلی از دوستان و مردم روس می گفتم که می خوام برم به این روستا یا شهر کوچیک، هیچکس حتی اسمش رو هم نشنیده بود و این خودش خیلی به من هیجان می داد و البته از قبل من کاملا با میزبانم در ارتباط بودم و همه ی نکات را بررسی کرده بودم، پس هیچ جانی نگرانی وجود نداشت.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان رود خروشان ولگا

الگا و ولادیمیر، یک زوج مهربان و دوست داشتنی به علاوه ی شش تا گربه ی ملوس و بامزه تو یه باغ بزرگ تمشک و گیلاس و سیب زندگی میکردند. تازه به جز من دو نفر دیگه هم از اتریش و جمهوری چک اونجا همکار من بودند که همه با هم صبح تا ظهر حدود پنج تا شش ساعت کار می کردیم.

جمع کردن تمشک ها و چیدن اون ها، هرس کردن بوته ها و چیدن چمن ها، غذا دادن به مرغ ها و خروس ها و آشپزی، کار هایی بود که ما انجام می دادیم. بعد از ظهرها هم وقتمون آزاد بود و به کار های شخصی خودمون و عکاسی و قدم زدن تو طبیعت و دوچرخه سواری می گذشت.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان رضایت بعد از اتمام کار

کلی هم با دوستای جدیدم و خانواده ی میزبان صحبت می کردیم و با تجربه های همدیگه آشنا می شدیم، مثلا الگا و ولادیمیر قبلا تو سن پترزبورگ زندگی میکردن ولی تصمیم میگیرن که از شهر، شلوغیش و آدم ها پناه بیارن به دل طبیعت و زندگی بی دغدغه و آرومی رو شروع کنن؛ یا دختر اتریشی که اسمش ترزا بود تعریف می کرد که چه تجربه های دیگه ای از کار داوطلبانه داشته، مثلا یه زمانی تو قرقیزستان چوپانی می کرده و یک ماه رو با اون خانواده و گوسفنداشون گذرونده.

قصه ها و ماجراهای این چند روز زیاده و اگر بخوام بیشتر بنویسم باید دست به کار چاپ یه کتاب بشم!

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان در کنار میزبانم در پروژه ی کار داوطلبانه و دو دوست از کشور چک و اتریش
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان حیاط خانه ولادیمیر
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان الگای روسی و لوکاس چکی

شهر سن پترزبورگ

مقصد بعدی سن پترزبورگ بود که باید از کازان با قطار به اونجا می رفتم. کوچسرفینگ و هاستل دو انتخاب اقامت من بود که هنوز به سن پترزبورگ نرسیده بودم که دیدم میزبانم بهم پیام داده که متاسفانه من نمی تونم میزبانت باشم! خون تو رگام یخ زد، مضطرب شدم که حالا تو این چند ساعت چه کار می تونم بکنم؟ البته خوشبختانه به آخر پیام که رسیدم، نوشته بود در عوض برات هاستلی تو مرکز شهر رزرو کردم و هزینه ش رو هم پرداخت کردم، به اونجا برو و من و تو با هم در ارتباطیم و حتما یه قرار میذارم که همدیگه رو ببینیم.

باز هم اماکن دیدنی رو به دو بخش مجانی و غیر مجانی تقسیم می کنم. خوبی سن پترزبورگ اینه که اغلب مسیرها و اماکن رو میشه پیاده رفت و از قدم زدن تو این شهر زیبا و باستانی و اروپایی لذت برد، اما یه قانون همیشه تو روسیه هست که نباید فراموش کنید! بارونی و چتر و لباس گرم، حتی در چله ی تابستون!

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان کلیسای اسحاق مقدس

برخی از اماکن دیدنی سنت پترزبورگ که رایگان هستند:

محله ی هلند جدید (New Netherland) مجموعه ای از مراکز خرید با سبک معماری خاص هست. میدان کاخ (Square of palace). محوطه ی جلوی موزه ی هرمیتاژ که وسط اون ستون الکساندر قرار داره و همیشه تو این میدون تجمعات و کنسرت های خیابونی خوبی برگزار میشه. مسجد سن پترزبورگ. تنها مسجد مهم شهر سن پترزبورگ که به دلیل معماری ایرانی و متفاوتی که داره نظر همه ی رهگذرها رو جلب می کنه. معبد بودایی. معبدی که زمان کمونیسم بوداییان و راهبه ی اونجا کشتار میشن ولی الان فعالیت مذهبی خودشون رو دارن و میشه داخل حیاط معبد رو بازدید کرد. ورود و عکاسی در ساختمون اصلی ممنوع هست. این معبد پشت پارک تزنترانلی هست. پارک تزنتارنلی (Tsentralny park) پارکی بسیار سرسبز، خوش آب و هوا و مناسب برای پیاده روی و دوچرخه سواری. کلیسای کازانسکی (Kazanski church). هر عصر مراسم دعا در این کلیسا برگزار میشه که مجانی می تونید از معماری حیرت انگیز و مراسم جالب مسیحیان ارتودکس در این کلیسا دیدن کنید. البته طبق سنت و احترام مسیحیان، خانم ها حتما باید روسری سر کنند و اقایون هم با شلوارک اجازه ورود ندارند. خیابان نوسکی پراسپکت (Nevesky prospekt) خیابان توریستی معروف و مناسب قدم زدن و خرید سوغاتی های نسبتا گرون که منتهی میشه به میدان کاخ. حاشیه ی رود نوا (Neva river) دقیقا پشت موزه ی هرمیتاژ که میشه این مسیر رو پیاده روی کرد تا مسجد سنت پترز بورگ و قلعه ی پیتر و پاول و باغ وحش. مرکز خرید گالریا (Galeria shopping center) اگر در روسیه قصد خرید دارید من توصیه می کنم که تو مسکو دست نگه دارین و همه ی خریداتون رو موکول کنید به این پاساژ بزرگ در سنت پترزبورگ؛ تخفیف های خیلی خوبی از برندهای معروف معمولا در این مرکز خرید دیده میشه و مکانش هم پشت ایستگاه قطار کازان هست.
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان محله ی هلند جدید
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان میدان کاخ در سنت پترزبورگ روسیه
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان مسجد سنت پترزبورگ
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان معبد بودایی سن پترزبورگ
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان پارک تزنتارنلی
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان کلیسای کازانسکی در شهر سن پترزبورگ روسیه

اماکن دیدنی غیر مجانی و مهم سنت پترزبورگ:

موزه ی هرمیتاژ (Hermitage)

این موزه اولین موزه ی دنیا از نظر تعداد اشیا موجود هست، حتما بازدید از اون رو پیشنهاد می کنم. توصیه ی من اینه که یه صبح تا عصر رو کامل به این موزه اختصاص بدید و خوب همه ی سالن ها رو بگردین و ببینین. موزه ی هرمیتاژ در واقع کاخ الکساندر، تزار روسیه هست که الان به موزه تبدیل شده. آثار بسیار زیاد و معروفی تو این موزه هست مثل: مجسمه ی میکل آنژ، تابلوی لئوناردو داوینچی و فرش پازیریک و هزاران مجسمه و تابلو معروف دیگه از سرتاسر دنیا. دقیقا روبروی اون یک عمارت دیگه وجود داره که بهش میگن، General staff building و این ساختمون، بخش دیگه ای از موزه ی هرمیتاژ هست که اشیای اون به هنر و تاریخ مدرن بر میگرده و تابلوهای زیبایی از کلود مونه و پیکاسو و غیره رو به نمایش گذاشتن. ورودی موزه از ۳۰۰ تا ۷۰۰ روبل هست و دو مدل صف برای بازدید کننده ها وجود داره. صف طولانی برای کسانی که بلیط رو میخوان نقدی بخرن و صف بدون معطلی برای کسانی که بلیط رو اینترنتی خریدن. ضمنا ورود به کاخ موزه هرمیتاژ در سومین پنجشنبه هر ماه رایگانه.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان موزه ی هرمیتاژ

کاخ پترهوف (Peterhof)

کاخ پترهوف کمی خارج از شهر سن پترزبورگ قرار داره. قایق، یاندکس، تاکسی، مترو و اتوبوس هم گزینه هایی هستند که می تونید با اون ها به کاخ و باغ پترهوف برید. اگر مترو به عنوان کم هزینه ترین وسیله مد نظرتون باشه باید مترو خط قرمز رو تا ایستگاه Avtovo برید و بعد در سمت دیگر خیابون سوار اتوبوس های ۲۰۰ و یا ۲۱۰ بشید که تا در باغ شما رومی رسونه. هزینه ی بازید باغ ۹۰۰ روبل و کاخ ۱۰۰۰ روبل جداگانه و متفاوت هست.

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان باغ پترهوف

نمایش باله

نمیشه روسیه اومد و رقص باله رو در تئاترهای معروفش ندید! سالن های زیادی در مسکو و سنت پترزبورگ هستند مثل مارینسکی و میخاییلوفسکی و یا بولشوی. سالن میخاییلوفسکی پشت کلیسای ناجی در خون قرار داره و باید بلیط اون رو به صورت اینترنتی تهیه کنید. معمولا نمایش نامه های رومئو و ژولیت و یا دریاچه ی قو رو اجرا میکنن که من دریاچه ی قو (Swan Lake) رو توصیه می کنم.

سایر اماکن دیدنی غیر مجانی و مهم سنت پترزبورگ:

کاخ کاترین کلیسای سنت ایزاک. علاوه بر معماری شگفت انگیز این کلیسا، بالکن این کلیسا هم خیلی مهمه، بدلیل این که از بالکن این کلیسا میشه منظره ی جالبی از شهر دید. قلعه ی پیتر و پاول (Peter Paul fortress) کلیسای ناجی در خون (the savior on blood)
سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان کلیسای ناجی در خون

هزینه های سفر روسیه

کلا تو این سفر راجع به هر موضوعی که می‌شد صرفه جویی کردم و یک سری از هزینه ها رو براتون مینویسم.

ارزون ترین پرواز ممکن تهران مسکو رو با هواپیمایی ماهان هشت ماه قبل از سفر خریدم ۲۲۴۵۰۰۰ تومان. ۱۲۰ دلار بابت ویزای توریستی یک ماهه پرداخت کردم. ۱۱۶ هزار تومان بیمه ی سفر با پوشش ۳۰ هزار یورویی جبران خسارت تهیه کردم. برای قطار بین سه شهر ذکر شده ۸۳ یورو بلیط تهیه کردم که میزبان من در مسکو این مبلغ رو به من به عنوان هدیه برگردوند. یک میلیون تومن بابت غذا و نوشیدنی هزینه کردم در این ۲۷ روز و البته بیشتر از سوپر مارکت ها خرید می کردم. ۸۵۲ هزار تومان برای بازدید از اماکن دیدنی و نمایش باله هزینه کردم.

این هم یک لیست از نرخ های متفاوت برای تخمین بیشتر شما از قیمت ها:

بلیط سه روزه ی مترو در مسکو ۴۳۸ روبل یک پرس اسپاگتی ۲۶۰ روبل آب معدنی یک و نیم لیتری ۵۰ روبل یک عدد پپسی ۶۰ روبل پیتزای معمولی ۳۰۰ روبل بیسکوییت ۴۰ روبل شاورما ۳۱۰ روبل امانت داری هتل به ازای چهار ساعت ۱۰۰ روبل تاکسی به فرودگاه ۷۵۰ روبل مگنت (یادگاری) ۳۰-۱۰۰ روبل سیمکارت ۷۵۰ روبل نمایش باله ی روسی ۲۰۰۰ روبل

کلا این سفر رو با هشت میلیون تومن انجام دادم که روبل روسیه حدود دو هزار ریال بود.

تاریخ سفر: تیر و مرداد ۱۳۹۸

سفرنامه روسیه؛ مسکو، سن پترزبورگ و کازان

سینا زارعی نویسنده مهمان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس