گیج روغن؛ مسئول اندازه گیری سطح روغن موتور


گیج روغن؛ مسئول اندازه گیری سطح روغن موتور

عصر خودرو- گیج روغن وسیله ای برای اندازه گیری سطح روغن در موتور خودرو و یا جعبه دنده می باشد.

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در برخی مدل­های قدیمی خودرو، این قطعه وسیله ­ای شیشه ­ای بوده که با دیدن سطح آن روغن موجود در موتور و گیربکس دیده می ­شد. اما اکنون در اکثر موتور خودروها از میله فلزی بلندی استفاده می­ شود که با دو علامت MAX (حداکثر) و MIN (حداقل) در انتهای میله سطح مورد نیاز روغن مشخص می شود.

این میله به درون وان ته موتور که به آن کارتر گفته می شود وارد شده و در روغن موجود در این بخش قرار می­گیرد. برای بررسی سطح روغن باید حداقل حدود ده دقیقه از خاموش کردن خودرو گذشته باشد، تا روغن موجود در بخش سرسیلندر و دیگر قسمتها به کارتل موتور برگردد.

زمان چک کردن مایعات از جمله روغن موتور در دفترچه راهنمای خودرو نوشته می شود. این زمان به حداقل رسیدگی لازم جهت باطل نشدن گارانتی اشاره داشته و بهتر است که برنامه ای برای چک کردن سطح روغن موتور داشت.

بررسی سطح بهینه روغن در خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا باعث کاهش ورود آلاینده های مضر به جو، کاهش ساییدگی قطعات موتور، افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از تشکیل رسوبات می گردد.
نحوه استفاده:

در ابتدا برای بررسی سطح روغن باید موتور به مدتی خاموش بوده تا خنک شود و روغن هایی که در مجاری روغن و دیگر بخش های موتور است به کارتر برگردند. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو می توان محل گیج روغن را یافته و از حلقه سر آن جهت بیرون کشیدن آن استفاده کرد.

برای بررسی دقیق و صحیح میزان روغن موتور باید خودرو را در جایی پارک نمود که به جلو، عقب و یا طرفین متمایل نباشد. در غیر اینصورت مقدار روغن اشتباه نشان داده خواهد شد. پس از آن برای بررسی میزان روغن، میله را خارج کرده و با پارچه ای میله را تمیز می­کنند. سپس در محل خود آن را تا انتها جا داده و به آرامی و بطور مستقیم به گونه ای که کمتر با لوله­ ی جاگیری آن سایش پیدا کند، میله را بیرون آورده و در وضعیتی که سر میله رو به پائین است در نور کافی وجود روغن را در دو سمت آن بررسی می­کنند. قسمتی که کمترین میزان روغن را نشان می دهد در واقع گویای مقدار صحیح روغن است. لازم به ذکر است که پس از استفاده از این وسیله باید آن را به درستی در جای خود قرار داد، زیرا در حالتی که ماشین روشن است و یا پرگاز کار می کند در برخی خودروها ممکن است از محل این قطعه روغن به بیرون ریخته شود.

بر روی گیج های روغن علامت هایی وجود دارد که سطح قابل قبول روغن را نشان می دهد. این علائم به صورت شکاف، نشانه گذاری و یا فرورفتگی می باشد. سطح روغن موجود را پس از اندازه گیری با توجه به علامت های روی گیج با میزان روغن آورده شده در دفترچه راهنما باید مطابقت داد.

دومین گیج روغنی که در خودرو وجود دارد گیج روغن گیربکس می باشد. چک کردن روغن گیربکس معمولا در زمان روشن بودن موتور و در حال گرم بودن آن چک می شود. گیربکس در اینصورت در حالت خلاص یا پارک بوده که بستگی به برند و مدل خودرو دارد. در این مورد نیز گیج را بیرون کشیده و اگر گیره ای دارد آن را آزاد می کنند. سپس مانند مدل اول آن را پاک کرده و سرجایش می گذارند تا به پایین ترین نقطه برسید، سپس گیج را بیرون کشیده و سطح روغن را بر روی آن چک می کنند.
میزان مصرف روغن در هر خودرو به موارد زیر بستگی دارد:

نوع خودرو
نوع رانندگی
وضعیت آب و هوایی
وضعیت مکانیکی موتور

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!