محاسبه کمیسیون اجاره املاک


هنگامی که قصد خرید و یا اجاره یک ملک را دارید، مسئله پرداخت حق کمیسیون مشاور املاک مسئله‌ای است که حتما با آن درگیر خواهید شد بنابراین بهتر است که پیش از معامله ملک به چگونگی برآورد و محاسبه این مقادیر در شرایط مختلف آگاه باشید.

محاسبه کمیسیون اجاره املاکبه گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که قصد خرید و یا اجاره یک ملک را دارید، مسئله پرداخت حق کمیسیون مشاور املاک مسئله‌ای است که حتما با آن درگیر خواهید شد. نرخ‌های متعددی که مطرح می‌شوند، پیچیدگی محاسبات و احتمال خطا به هنگام انجام محاسبات از مواردی هستند که ممکن است به هنگام برآورد مبلغ حق کمیسیون مشاورین املاک پیش بیایند؛ بنابراین بهتر است که پیش از معامله ملک به چگونگی برآورد و محاسبه این مقادیر در شرایط مختلف آگاه باشید.

مبلغ کمیسیون مشاورین املاک ۱۳۹۹ چگونه تعیین می‌شود؟

مبلغ کمیسیون مشاورین املاک هر سال توسط اتحادیه مشاورین املاک در هر شهر تعیین می‌شود و مبلغ تعیین شده باید از هر دو طرف خریدار و فروشنده و یا مستاجر و مالک به مشاور املاک پرداخت شود و شامل تمامی انواع ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری می‌شود. رعایت نکردن مبلغ تعیین شده و یا درخواست مبلغی بیش از مبلغ تعیین شده توسط مشاورین املاک تخلف محسوب می‌شود.

مقدار این نرخ در مورد رهن و اجاره ملک با خرید و فروش ملک کاملا متفاوت است که در ادامه به بررسی هریک از این موارد می‌پردازیم.

در این راستا اینپین ابزار محاسبه کمیسیون اجاره را در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک این ابزار، بدون هیچ مشکلی و به ساده‌ترین روش ممکن می‌توانید مبلغ حق کمیسیون مشاور املاک را محاسبه کنید. تنها لازم است در صورت خرید ملک، مبلغ کل قیمت ملک و در صورت اجاره، مبلغ رهن و اجاره را وارد کنید تا ابزار به شما مبلغ کمیسیونی که بر طبق آخرین مصوبه سال ۱۳۹۸ اتحادیه املاک است در اختیار شما قرار بدهد. البته لازم به ذکر است که این ابزار تنها برای شهر‌های تهران و شیراز قابل استفاده است. به کمک این ابزار از بروز خطا در محاسبات پیشگیری می‌کنید.

اگر جهت محاسبه تبدیل رهن به اجاره و برعکس هم نیاز به کمک دارید، اینپین ابزار تبدیل اجاره به رهن را در اختیار شما قرار خواهد داد که به سادگی مبلغتبدیل اجاره به رهن و برعکس را در اختیار شما قرار می‌دهد.

محاسبه کمیسیون اجاره املاک


مقدار کمیسیون خرید و فروش ملک

بر طبق قانون مصوب، اگر ملک فروخته شده دارای قیمت کل تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان باشد، هر دو طرف فروشنده و خریدار موظف هستند نیم درصد از مبلغ کل ملک را به مشاور املاک پرداخت کنند و در نهایت به این مقدار ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هم اضافه می‌شود. برای درک بهتر مثالی برای شما می‌آوریم. فرض کنید خانه‌ای که خریداری کرده‌اید دارای قیمتی برابر با ۴۵۰ میلیون تومان است. در ابتدا ۴۵۰ میلیون تومان را در ۰.۵ درصد ضرب می‌کنید.
۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ x ۰.۰۰۵ = ۲.۲۵۰.۰۰۰ تومان
سپس باید مبلغ نهایی را در ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ضرب کنید.
۲.۲۵۰.۰۰۰ x ۰.۰۹ = ۲۰۲.۵۰۰ تومان
در نهایت هر دو مبلغ حق کمیسیون و مالیات باید باهم جمع شوند تا مبلغ نهایی پرداختی بدست آید.
۲.۲۵۰.۰۰۰ + ۲۰۲.۵۰۰ = ۲.۴۵۲.۵۰۰ تومان.
اما اگر ملک خریداری شده دارای مبلغی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان باشد، تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان مانند قبل محاسبه می‌شود یعنی مبلغ در نیم درصد ضرب شده و مابقی مبلغ در مقدار ۰.۲۵ درصد ضرب می‌شود و در نهایت هم ۹ درصد مالیات به مبلغ اضافه می‌شود. اکنون مثال دیگری برای روشن‌تر شدن آن مطرح می‌کنیم. تصور کنید که قیمت ملک خریداری شده توسط شما ۸۰۰ میلیون تومان باشد. در ابتدا شما باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از کل مبلغ ملک را در ۰.۵ درصد ضرب کنید.
۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ x ۰.۰۰۵ = ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان
سپس باید مابقی مبلغ را که ۳۰۰ میلیون تومان است در ۰.۲۵ درصد ضرب کنید.
۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ x ۰.۰۰۲۵ = ۷۵۰.۰۰۰ تومان
در نهایت به جمع دو مبلغ، ۹ درصد مالیات را بیافزایید و مبلغ نهایی را بدست آورید.
۲.۵۰۰.۰۰۰ + ۷۵۰.۰۰۰ = ۳.۲۵۰.۰۰۰ تومان
۳.۲۵۰.۰۰۰ x ۰.۰۹ = ۲۹۲.۵۰۰ تومان
۳.۲۵۰.۰۰۰ + ۲۹۲.۵۰۰ = ۳.۵۴۲.۵۰۰ تومان

محاسبه کمیسیون اجاره املاک

مقدار کمیسیون رهن و اجاره ملک

بر طبق قانون مصوب، در مورد رهن و اجاره ملک حق کمیسیون به این صورت محاسبه می‌شود که مبلغ رهن در ابتدا به اجاره تبدیل می‌شود، یعنی مبلغ کل رهن باید در ۳ درصد ضرب شود و سپس مبلغ بدست آمده در ۲۵ درصد ضرب می‌شود و در نهایت هم مقدار ۹ درصد مالیات محاسبه می‌شود. حال برای مثال تصور کنید مبلغ کل رهن یک ملک ۱۰۰ میلیون تومان است. ابتدا باید این مبلغ در ۳ درصد ضرب شود.
۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ x ۰.۰۳ = ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان
سپس مبلغ اجاره بدست آمده در ۲۵ درصد ضرب می‌شود.
۳.۰۰۰.۰۰۰ x ۰.۲۵ = ۷۵۰.۰۰۰ تومان
و در نهایت هم مقدار مالیات محاسبه شده و مقدار کمیسیون و مالیات باهم جمع می‌شوند تا مبلغ پرداختی نهایی بدست آید.
۷۵۰.۰۰۰ x ۰.۰۹ = ۶۷.۵۰۰ تومان
۷۵۰.۰۰۰ + ۶۷.۵۰۰ = ۸۱۷.۵۰۰ تومان
حال اگر شرایط به گونه‌ای باشد که مبلغی بابت رهن پرداخت نشود و تنها مبلغ اجاره ماهیانه پرداخت شود، باید مبلغ اجاره ماهیانه در ۲۵ درصد ضرب شده و در نهایت مبلغ مالیات به آن افزوده شود. تصور کنید باید ماهیانه مبلغ ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان بابت اجاره پرداخت کنید. در ابتدا باید این مبلغ را در ۲۵ درصد ضرب کنید.
تومان ۲.۵۰۰.۰۰۰ x ۰.۲۵ = ۶۲۵.۰۰۰
حال مقدار ۹ درصد مالیات افزوده می‌شود.
۶۲۵.۰۰۰ x ۰.۰۹ = ۵۶.۲۵۰ تومان
و در نهایت مقدار کمیسیون و مقدار مالیات بر ارزش افزوده با یکدیگر جمع شده تا مبلغ پرداختی نهایی بدست آید.
۶۲۵.۰۰۰ + ۵۶.۲۵۰ = ۶۸۱.۲۵۰ تومان
با توجه به محاسبات و قوانین ذکر شده و با درنظر گرفتن مقداری که هر سال توسط اتحادیه مشاورین املاک برای هر شهر تعیین می‌شود، می‌توانید به راحتی مبلغ کمیسیون قابل پرداخت به مشاور املاک خود را پرداخت کنید و اگر در محاسبه این مقادیر دچار مشکل شدید هم می‌توانید از ابزار‌هایی نظیر ابزار اینپین که مخصوص محاسبه کمیسیون مشاور املاک طراحی شده اند و از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند بهره بگیرید.

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟