بیش از 26 درصد آب شرب روستاها هدر می‏‌رود


بیش از 26 درصد آب شرب روستاها هدر می‏‌رود

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی کاشمر گفت: در شش ماهه ابتدای سال جاری دو میلیون و 583 هزار و 943 متر مکعب آب تولید و یک میلیون و 898 هزار و 600 متر مکعب مصرف شده و 26.52 درصد آن به دلیل فرسودگی، ترکیدگی، مصارف غیر مجاز و... هدر رفته است.

محمد کاظمی در جلسه بررسی وضعیت آب‌رسانی به روستاهای شهرستان کاشمر که 27 بهمن‌ماه برگزار شد، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد کل آبادی‎های دارای سکنه دائم 58 آبادی با جمعیت 60 هزار و 541 نفر و تعداد روستاهای برخوردار از آب شرب 55 روستا با جمعیت 60 هزار و 298 نفر است.

وی ادامه داد: هم اکنون تعداد روستاهای تحت پوشش 52 روستا با جمعیت 59 هزار و 103نفر است و فقط سه روستای خرو، کلاته‌تیمور و تنورچه با جمعیت یک هزار و 203 نفر تحت پوشش امور آب و فاضلاب روستایی کاشمر نیستند و به زودی روستای خرو تحت پوشش قرار خواهد گرفت و در صورت اعلام آمادگی روستاهای تنورچه و کلاته‌تیمور نیز آن‌ها هم تحت پوشش قرار می‎گیرند.

کاظمی اعلام کرد: فقط روستای گندم‎بر که جزء روستاهای بالای 20 خانوار محسوب می‌شود با جمعیت 227 نفر فاقد آب شرب است که در سال جدید اعتباری برای آب‌رسانی به گندم‌بر دیده شده و این امر انجام می‌‎شود، همچنین دو آبادی هندآباد و کلاته‌نای که زیر 5 خانوار و جمعیت 16 نفر دارند، فاقد آب شرب هستند.

وی گفت: سه روستای گندم‌بر، هندآباد و کلاته‎نای با جمعیت 243 نفر نیازمند به آب‌رسانی هستند، این سه روستا عشایری بوده و این امور در امر آب‌رسانی همکاری می‌کند.

کاظمی اظهار کرد: از 28 هزار و 94 تعداد مشترک 25 هزار و 309 مشترک مسکونی و 2 هزار و 785 مشترک غیرمسکونی هستند، همچنین تعویض شبکه توزیع روستاهای دهمیان، خضربیگ، فروتقه، فدافن، علی‎آباد، حفر چاه در مجتمع کوشه، مجتمع بالاولایت، طرق، تجهیز چاه رزرو در مجتمع تولی، مجتمع پایین ولایت، آب‌رسانی به روستای گندم‌بر و روستای چلپو و اجرای خط انتقال جدید به طول حدود 1800متر در مجتمع بالاولایت از اولویت پروژه‎های اجرایی هستند.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی کاشمر افزود: فرسودگی شبکه توزیع و مخازن ذخیره به خصوص مخازن هوایی، کمبود منابع آبی در مجتمع‌های آب‌رسانی‌، کمبود مخازن ذخیره آب شرب نسبت به جمعیت در روستاهای تحت پوشش، عدم پرداخت قبوض توسط مشترکین، افزایش انشعابات غیر مجاز با توجه به خشکسالی‌های اخیر به خصوص برای آبیاری باغات و استفاده از آب شرب برای دام که با توجه به خاموشی چاه‎های کشاورزی در حال افزایش است از مهم‌ترین مشکلات امور آب و فاضلاب روستایی کاشمر هستند.

وی بیان کرد: در شش ماهه ابتدای سال جاری دو میلیون و 583 هزار و 943 متر مکعب آب تولید و یک میلیون و 898 هزار و 600 متر مکعب مصرف و 26.52 درصد آن به دلیل فرسودگی، ترکیدگی، مصارف غیر مجاز و... هدر رفته است.

کاظمی ادامه داد: حدود 40 درصد شبکه توزیع و 30 درصد مخازن ذخیره هوایی فرسوده هستند، همچنین در مجتمع‌های آب‌رسانی حفاری چاه‌های ذخیره و رزرو ضروری است، اکنون عمق چاه‌ها در برخی روستاها به 300 متر رسیده در صورتی که قبلا 250 متر بوده، همچنین در مجتمع‌های آب‌رسانی بزرگ ایجاد مخازن ذخیره جدید ضروری است.

وی برای ارائه خدمات‌رسانی جدید از مشترکان خواست قبوض آب خود را به موقع پرداخت کنند و در ادامه مطرح کرد: با توجه به اینکه در برخی از روستاها کمبود آب وجود دارد و با خشکسالی مواجه هستیم مشاهده می‎شود که افرادی از آب شرب برای آب‌رسانی به باغات استفاده می‌کنند.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی کاشمر گفت: چون آب منطقه‌ای چاه‌ها را به کنتور حجمی مجهز کرده و شاهد خاموشی چاه‌ها هستیم به همین علت تمامی دامداران برای دام‎های خود از آب شرب استفاده می‌کنند؛ اکنون 15 درصد آب آشامیدنی در روستاها به مصرف دام می‌رسد و این معضل رو به افزایش است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش