عملیات روانی رسانه‌های خارجی در حوزه زنان؛ نتیجه خلأ پوشش اخبار بانوان در رسانه‌های ایران


عملیات روانی رسانه‌های خارجی در حوزه زنان؛ نتیجه خلأ پوشش اخبار بانوان در رسانه‌های ایران

استادیار گروه مدیریت رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی ضمن هشدار نسبت به سوءاستفاده رسانه‌های اپوزیسیون از خلأ پوشش اخبار بانوان در رسانه‌های ایران، گفت: صدای بانوان به خوبی شنیده نمی‌شود.

عملیات روانی رسانه‌های خارجی در حوزه زنان؛ نتیجه خلأ پوشش اخبار بانوان در رسانه‌های ایران

حمیدرضا حسینی‌دانا، دکترای مدیریت رسانه، در گفت‌و‌گو با ایکنا، به جایگاه بانوان در رسانه‌های ایران اشاره کرد و گفت: بسیار مهم است که بانوان به منزله نیمی از جمعیت جامعه ایران، نیمی از مطالب رسانه‌ای کشور را به خود اختصاص دهند.

وی ابراز کرد: از زاویه جنگ‌های هیبریدی اتفاقی در حال رخ دادن است که باید به سرعت به آن توجه کنیم و آن لزوم توجه بیشتر به بانوان است. به زنان در جایگاه مادر، همسر، دختر و در قالب خانواده احترام می‌گذاریم و آنها را دوست داریم. طی دو دهه اخیر نیز بانوان پست‌های مهمی را در جامعه پذیرفته و در حال فعالیت هستند اما بانوان کارویژ‌ه‌هایی دارند که از آنها غفلت شده است.

غفلت از ویژگی‌های زنان کشور آسیب‌پذیری ما را بالا می‌برد

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد در جریان عملیات روانی و جنگ‌های ترکیبی مردم‌محور، غفلت از ویژگی‌های زنان کشور موجب شده تهدیدات بیشتری علیه جامعه ایران انجام شود و آسیب‌پذیری ما را بالا ببرد، گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی عملیات روانی علیه جامعه ایران عمدتاً از مسئله پوشش و مد، آغاز و به دختران خیابان انقلاب و... رسید. یعنی شاهد برنامه‌های پی‌درپی‌ بودیم و هر سال مخالفان کشور برگی جدید در حوزه زنان که اعضای مولد جامعه هستند را رو کرده و تلاش کرده‌اند به نحوی جدید بانوان را از مسیر فعالیت سازنده به مسیر غیرسازنده بکشانند.

حسینی‌دانا به بیان مثالی از جنگ‌های ترکیبی مردم محور که علیه زنان طراحی شده است، پرداخت و گفت: در دوره‌هایی که اپوزیسیون خارج کشور سیاست‌گذاری و تلاش می‌کرد طرح‌هایی را علیه ایران اجرا کند؛ از عوامل مختلفی برای رسیدن به این هدف از جمله جوانان استفاده کرد، اما نتایج پژوهش‌های امسال براساس تحلیل صحبت‌ها و عملکردهای اپوزیسیون نشان می‌دهد که آنها محور فعالیت‌های خود را بر روی زنان قرار داده‌اند.

این استادیار گروه مدیریت رسانه‌ دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر جامعه می‌خواهد امنیت روانی و فرهنگی داشته و آینده‌ای را رقم بزند که در آن نسل آینده به درستی تربیت ‌شوند، باید به سراغ زنان برود. غرب از همان نقطه قوت ملت‌هایی که در برخی از ویژگی‌ها و صفات، بارز بوده‌اند آنها را تخریب کرده است؛ مثلاً جنگ‌آوران مصری را با مواد مخدر طوری در قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها از پا درآورد که دیگر این افراد حتی اگر مجبورشان هم کنند با اسرائیل نمی‌جنگند.

وی افزود: در جامعه ما مادر و زن بودن اهمیت دارد و دشمنان سعی می‌کنند از این نقطه قوت به ما صدمه بزنند. در گزارش‌هایی که در تابستان امسال در گروه‌های اپوزیسیون خارج از کشور مطرح شد، به مسئله مغفول ماندن برخی از حوزه‌های مربوط به زنان در ایران اشاره و تأکید شده بود مخالفان نظام باید از این خلأهای حوزه زنان استفاده کنند.

این استاد مدیریت رسانه به تقسیم کار رسانه‌ای صورت گرفته در رسانه‌های معاند اشاره و تشریح کرد: در این رسانه‌ها چند خانم فمینیست بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که نتیجه سازنده‌ای برای بانوان ایران ندارد، جز اینکه موضوعاتی برای اولویت‌های فکری به بانوان ایران ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: شبکه‌هایی مثل من و تو و ایران اینترنشنال با تقسیم کاری که دارند این نوع نگاه را در زنان ایجاد می‌کنند. مثلاً در شبکه من و تو از ابتدای سال تاکنون گوینده خبر سعی می‌‌کند یک تحلیل کوتاه با عمر 24 ساعت به خانم‌های خانه‌دار ارائه دهد و بانوانی که اصلاً به تحلیل خبر فکر نمی‌کنند وقتی می‌خواهند با خانواده صحبت کنند یک تحلیل آماده القا شده برای رخدادهای روز جامعه دارند و اینگونه مسیر ذهنی بانوان را منحرف می‌کنند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از رسانه‌های ایران که خبرهای ورزشی بانوان را منتشر نمی‌کنند و یا نسبت به اخبار بانوان بی‌توجه هستند، گفت: خطوط قرمز رسانه‌ای ایران حکم نمی‌کند که اخبار ورزشی بانوان را کمتر منتشر کنند، یا تیتر روزنامه‌ها را کمتر به بانوان اختصاص دهند اما واقعیت نشان می‌دهد چنین مسئله‌ای رخ داده است. تعداد زیادی بانوی مدال‌آور ایرانی داریم اما رسانه‌ها به غیر از ایام المپیک و مسابقات آسیایی حتی یک تیتر خود را هم به بانوان اختصاص نمی‌دهند.

کم‌کاری رسانه‌های داخلی در پوشش اخبار بانوان

وی هشدار داد: کم‌کاری رسانه‌های داخلی در پوشش اخبار مربوط به بانوان توسط رسانه‌های خارجی هدف‌ قرار گرفته شده است. مثلاً مسابقات تیم‌های ورزشی بانوان و حتی تیم‌های ورزشی آقایان که رسانه‌های ایران آنها را پوشش نمی‌دهند را به صورت گسترده و زنده پوشش خبری می‌دهند.

حسینی‌دانا در پاسخ به این سؤال که راهکار برون رفت از شرایط موجود چیست؟ گفت: میدان را خالی نکنیم و رویدادهایی که زنان در آنها حضور دارند را به خوبی نمایش دهیم و پرچم را از رسانه‌های خارجی بگیریم. باید از خود بانوان راهکار بخواهیم؛ ما از اقشار مختلف جامعه راهکار می‌خواهیم به غیر از زنان. زنان مدیر، دانشمند، پژوهشگر و ... خوبی در کشور داریم که صدایشان به اندازه کافی شنیده نمی‌شود که باید به شنیده شدن این صدا کمک کرد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه بخشی از امنیت نرم جامعه مربوط به تعلیم و تربیت است، گفت: تعلیم و تربیت از حالت ایجابی تبدیل به حالت سلبی شده است و چون به واسطه شبکه‌های اجتماعی اطلاعات نسل جوان بالا رفته و این نسل روحیه نوجوانی، جوانی و مخالفت‌جویی دارد با عملکرد سلبی مخالفت می‌کند. ولی اگر به تعلیم و تربیت ایجابی و سازنده توسط زنان روی بیاوریم، می‌‌توانیم امیدوار باشیم که نسل آینده خوبی خواهیم داشت؛ نسلی که تا حدی بازدارندگی داشته باشد که با هر تکان کوچکی، جامعه از هم نپاشد و دچار پریشانی نشود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403