تولد کودکان مبتلا به تالاسمی در سیب و سوران مهار شد


تولد کودکان مبتلا به تالاسمی در سیب و سوران مهار شد

 زاهدان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی با اقدامات مطلوب انجام شده نظیر زنجیره بهم پیوسته‌ای از آموزش همگانی، جلب مشارکت مردم، همکاری بین بخشی و تدارک خدمات درمانی در سیب و سوران مهار شده است.

دکترسید محمد هاشمی شهری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا جلب موافقت و همکاری علمای دینی و صدور فتاوای شرعی در زمینه سقط جنین مبتلا به بیماری تالاسمی را یکی از مهمترین دلائل موفقیت برنامه‌های نظام بهداشت و درمان در این زمینه برشمرد و اظهار داشت: علما و مراجع دینی انجام سقط قانونی قبل از دمیدن روح به دلیل وجود خطر جدی برای سلامت مادر و یا جنین را مجاز اعلام کرده‌اند.
وی افزود: هم‌اینک علاوه‌بر مرکز تشخیص قبل از تولد تالاسمی در زاهدان، امکان انجام سقط قانونی نیز برای زوجین مبتلا به تالاسمی مینور فراهم است و خوشبختانه با استقرار زنجیره فعالی از بیماریابی، شناسایی زوج‌های ناقل باردار، تشکیل پرونده و متقاعد سازی این عزیزان برای تشخیص قبل از تولد جنین موفق شده‌ایم تا روند قابل قبولی در زمینه تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور در استان داشته باشیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن تقدیر از دست اندرکاران بهداشت و درمان، روحانیون، اعضای شوراهای اسلامی، داوطلبان سلامت و خانواده‌های مبتلا به تالاسمی مینور گفت: تولد نوزاد تالاسمی ماژور در بقیه نقاط کشور تقریبا به صفر رسیده و امیدواریم با تشریک مساعی و همکاری گسترده بین بخشی علاوه‌بر به صفر رساندن موارد بروز تالاسمی ماژور در سیستان بلوچستان شاهد ترویج سایر رفتارهای ارزشمند مانند اهدای عضو نیز باشیم.
وی بیان کرد: هم‌اینک ۱۳۴ بیمار مبتلا به تالاسمی در شهرستان سیب و سوران شناسایی شده‌اند و خدمات لازم از قبیل دریافت خون، معاینات دوره‌ای و سایر خدمات موردنیاز بیماران خاص را دریافت می‌کنند.
هاشمی شهری بیان کرد: امسال هفت جنین مبتلا به تالاسمی در شهرستان سیب و سوران شناسایی شدند که با رضایت والدین سقط قانونی و در شرایط بهداشتی برای این افراد انجام شده است.

به گزارش ایرنا هم‌اینک افزون بر سه هزار و ۲۰۰ بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند و از خدمات درمانی بهره می‌برند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!