« انتخابات الکترونیکی » در بن‌ بست دولت


« انتخابات  الکترونیکی » در  بن‌ بست  دولت

اعلام نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، بن بست انتخابات الکترونیکی در دولت و اظهار نظر معاون هماهنگ کننده «نزاجا» درباره انتخابات، مهمترین رویدادهای انتخاباتی امروز بود.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، چهارمین روز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شده است که داوطلبان انتخابات و احزاب سیاسی از هر فرصت برای ارائه برنامه‌های خود و جریان متبوعشان به مردم استفاده می‌کنند؛ با توجه به فهرست‌هایی هم که توسط جریان‌های سیاسی منتشر شده فضای رقابتی در عرصه انتخابات شکل گرفته است.

علاوه بر احزاب و نامزدهای انتخابات، برخی از شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان مجلس نیز ضمن دعوت از مردم جهت حضور پرشور در انتخابات، هم بر بی‌طرفی مسئولان اجرایی در برگزاری انتخابات تاکید و هم انتظارات و مطالبات خود از کاندیداهای انتخابات مجلس را بیان کرده‌اند.از آنجا که فقط ۵ روز تا آوردگاه ۲ اسفند ماه باقی مانده است برآن شدیم مهمترین اخبار انتخابات را در روز جاری مرور کنیم.

توقف انتخابات الکترونیک در ایستگاه دولت

وضوع برگزاری انتخابات الکترونیکی سابقه‌ای قریب به ۲۰ سال دارد. به موجب قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۱۳۷۸، برگزاری انتخابات الکترونیک در تبصره‌های از ماده ۹ این قانون مورد اشاره قرار گرفته است. زمانی‬ که‬ در «تبصره ۶» ماده ۹ این قانون اصلاحی خرداد ماه سال ۱۳۹۵ آمده است: «وزارت‌ کشور موظف است ظرف مدت شش ماه از زمان تصویب این قانون، نسبت ‌به نوین‌سازی شیوه‌های اخذ رأی و شمارش آرا، به‌منظور دقت، سلامت و نظارت بهتر در اخذ، شمارش و اعلام نتایج و همین‌طور استانداردسازی صندوق‌های اخذ رأی در حدود اعتبارات مصوب و پس از تأیید شورای نگهبان اقدام نماید».

روحانی در روز دوشنبه ۷ بهمن ماه در همایش سراسری استانداران و فرمانداران تاکید می‌کند که صندوق آرا به شکلی کنونی را نمی‌پسندد و می‌گوید: «به وزیر کشور در هر دوره‌ای تاکید کردیم و ایشان نیز این موضوع را دنبال کردند اما نشد. این انتخابات را الکترونیکی کنید. افغانستان هم این کار را کرد. مردم رأی را روی کاغذ می‌نویسند، توی صندوق می‌اندازند، فردی آن رأی را می‌خواند و فرد دیگری آن را علامت می‌زند و البته معلوم نیست این فرد چه می‌خواند و آن یکی کجا را علامت می‌زند، هم اینکه علامت زدند در پایان، نوبت به تجمیع آرا می‌شود که چه بساطی پیش می‌آید که باید همه آنجا مراقب باشیم».

موضوع برگزاری انتخابات و اخذ رأی الکترونیک را در سه ایستگاه مجلس، دولت و شورای نگهبان بررسی کردیم و آنچه به دست آمد این بود که انگشت اشاره مجلس شورای اسلامی در دستیابی به برگزاری انتخابات الکترونیک به سمت وزارت کشور و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برای این امر است.

از سوی دیگر بنا بر اظهارات وزیر کشور و رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور نیز زیر ساخت‌های برگزاری انتخابات تماماً الکترونیک در وزارت کشور فراهم نشده است و شجاعان اختصاصاً گفته است که با شورای نگهبان در این زمینه جلساتی داشتند و عدم تحقق این اقدام توقف وزارت کشور در مباحث فنی و تخصصی بوده است. همان طور که مشخص است زیر ساخت‌ها هنوز در دولت تأمین نشده علی رغم اینکه شورای نگهبان بارها گفته است که از انتخابات الکترونیک استقبال می‌کند.

نهایتاً نکته قابل توجه این است که الکترونیکی شدن انتخابات علی الخصوص در قسمت اخذ رأی الکترونیک در ایستگاه «دولت» توقف داشته است و آنچه از گفته‌ها مشخص می‌شود این است که دولت و وزارت کشور به عنوان مجریان برگزاری انتخابات تا کنون توانایی برگزاری انتخابات به این شیوه را نداشته اند.

حمایت حزب موتلفه از فهرست ائتلاف نیروهای انقلاب

اسدالله بادامچیان در پایان نشست دبیران حزب با اشاره به حضور و نقش حزب مؤتلفه اسلامی در فرایند شکل گیری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: براساس مصوبه شورای مرکزی، حزب مؤتلفه اسلامی از فهرست ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت می کند.

وی تاکید کرد: : فهرست در تهران ۳۰ نفر را می خواهد و در کلان شهرها نیز بین ۵ تا ۶ نفر و در حوزه های تک نفره، یک نفر را طلب می کند. هرکس از فهرست ائتلاف جا بماند به هرحال گله مند می شود؛ اما این گله نباید به وحدت و همگرایی اصولگرایان آسیب بزند و ما باید به این مهم فکر کنیم که رقابت بین نیروهای انقلاب منجر به نتیجه‌ای نشود که دشمنان انقلاب را شاد کند.

امیر جهانشاهی: با حضور در انتخابات نشان می‌دهیم سرباز ولایت هستیم

امیر سرتیپ علی جهانشاهی معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش امروز (یکشنبه) در دوازدهمین جشنواره جوان سرباز این نیرو که در ستاد فرماندهی نزاجا برگزار شد، مردم با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن پاسخ محکمی به استکبار دادند و انشاالله همه ما با حضور در انتخابات بار دیگر نشان می‌دهیم که سرباز ولایت هستیم.وی تاکید کرد: اگر ما خواهان استقلال و امنیت کشور هستیم باید در انتخابات شرکت کنیم زیرا شرکت در انتخابات تأثیر بسزایی در تحقق آرمان‌های انقلاب دارد.

گرایش سیاسی اشخاص در بررسی صلاحیت‌ها تاثیری نداشته است

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با رادیو جوان درباره معیارهای احراز صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس گفت: معیارهای شورای نگهبان در همه ادوار چیزی غیر از قانون نبوده و نیست.

وی تاکید کرد: داوطلبان نمایندگی مجلس شرایطی را باید داشته باشند و البته موانعی را نباید داشته باشند که همه این موارد در ماده ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات مجلس آمده است که شورای نگهبان هم بر اساس همین کف شرایط قانونی که در قانون انتخابات آمده، همیشه به بررسی شرایط داوطلبان نمایندگی مجلس پرداخته است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه ما در قانون جناح‌بندی و سهیمه‌بندی حزبی نداریم، تصریح کرد: طبعا شورای نگهبان هم نباید به این موضوع (داشتن نگاه جناحی) ورود کند که بنده هم به عنوان جوانترین عضو شورای نگهبان شهادت می‌دهم که واقعا ملاک این نهاد در بررسی صلاحیت‌ها قانون بوده و گرایش سیاسی اشخاص دربررسی صلاحیت‌ها ملاک نبوده و تاثیری نداشته است.

حزب اصلاح طلب «ندا» فهرست جداگانه ارائه نمی دهد

حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان که پیش از این قرار بود لیست مستقلی از احزاب اصلاح‌طلب در تهران بدهد، اعلام کرد که برنامه‌ای برای لیست دادن در تهران ندارد.سید شهاب الدین طباطبایی سخنگوی ندای ایرانیان با اعلام این خبر، گفت: لیست جدید انتخاباتی اصلاح طلب مشکلی را از مردم و جریان اصلاح طلب حل نمی‌کند و تنها لیستی به لیستی‌های قبلی اضافه می شود و مردمی که قصد رای دادن دارند را هم سردرگم می کند.

عزم کرده‌ایم بادولت جدی باشیم/شورای نگهبان برمجلس نظارت دائمی کند

حجت‌الاسلام «سیدرضا تقوی» نامزد لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: شورای ائتلاف عزم دارد که برای نظارت بر دولت رودربایستی نداشته باشد و از ابزارهای نظارتی در حد اعلا استفاده کند و در نظارت جدی خواهد بود و بر اساس سیاست «نقد منصفانه از دولت و دفاع واقع بینانه» عمل خواهد کرد که این کار نوعی کمک دولت است.

وی همچنین با بیان اینکه شورای نگهبان باید بر رفتار نمایندگان نظارت داشته باشد، می گوید: نظارت استصوابی فقط برای تائید یا رد صلاحیت‌ها در انتخابات نیست. نظارت استصوابی از زمانی که فرد نامزد انتخابات مجلس می‌شود تا پایان دوره نمایندگی فرد باید ادامه داشته باشد نه اینکه صبر کنند مجلس تمام شود و سپس صلاحیت افراد را بررسی کنند.

روحانی برای توجیه ناکارآمدی دولت، مشارکت مردم را قربانی نکند

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی با اشاره به کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: کنفرانس مطبوعاتی در آستانه انتخابات مجلس شائبه انتخاباتی دارد و رئیس جمهور باید طبق قانون اساسی اصل بی طرفی را در جریان انتخابات رعایت کند.

وی با بیان اینکه دولت مجری انتخابات است و باید اصل بی طرفی را در جریان انتخابات رعایت کند، افزود: رئیس جمهور نباید در کنفرانس مطبوعاتی به صورت علنی از حزب یا جناح خاصی دفاع کند.عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این در جریان کنفرانس مطبوعاتی نباید از سوی رئیس جمهور و رسانه‌های هم سوی آنها نسبت به انتخابات مجلس فضای یأس و دلسردی شکل بگیرد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: رئیس جمهور برای توجیه ناکارآمدی‌های دولت و انفعال اصلاح طلبان مجلس در برابر این ناکارآمدی، حضور و مشارکت مردم را قربانی حرف‌های حاشیه ساز همچون انتخابات فرمایشی نکند.وی گفت: بهتر است رئیس جمهور امروز در قبال عملکرد ضعیف حامیان خود در مجلس و اصلاح طلبان پاسخگو باشد.

مرکز پژوهش‌ها مجلس از هیچ فهرست انتخاباتی حمایت نمی‌کند

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، امروز با صدور بیانیه ای درخصوص انتشار فهرست کاندیداهای مورد حمایت کارشناسان این مرکز، آورده است: در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها و سوالات دریافتی از رسانه‌ها ضمن بیان نکات زیر اعلام می‌دارد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در انتخابات پیش‌رو از هیچ فهرست انتخاباتی یا فردی حمایت نمی‌کند.

مردم ایران نیازی به املای دموکراسی آمریکایی ندارند

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی در صفحه شخصی خود در واکنش به اظهارات «برایان هوک» مسئول میز ایران در وزارت امورخارجه آمریکا، نوشت: بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا ۵۰.۴٪ و مربوط به سال ۱۹۱۴ بوده! مردم ایران نیازی به املای دموکراسی آمریکایی ندارند.

مشرق

2025

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد