پارس‌آباد مغان نیازمند احداث موزه در حوزه فرهنگ ناب و اصیل عشایری است


پارس‌آباد مغان نیازمند احداث موزه در حوزه فرهنگ ناب و اصیل عشایری است

اردبیل - ایرنا - فرماندار پارس‌آباد مغان گفت:  ایجاد موزه میراث فرهنگی نیاز مبرم این شهرستان در حوزه ترویج و تقویت فرهنگ ناب و اصیل عشایری است.

عدالت حاجی‌پور روز دوشنبه در نشست با مدیرکل بانوان استانداری اردبیل با بیان اینکه توسعه فرهنگی نیازمند ارتقا و تبادلات فرهنگی میان ملل و جوامع مختلف است، اظهارداشت: قطار توسعه از مسیر فرهنگ و توسعه فرهنگی جامعه می‌گذرد.

وی از اجرای برنامه‌های متنوع در حوزه‌های فرهنگی خبر داد و گفت: جشنواره‌های بومی محلی جزو برنامه‌ها و اولویت‌های پارس‌آباد در روزهای آینده است.

فرماندار پارس‌آباد تشریح کرد: برخلاف تصورات فرهنگ عشایر مغان بسیار غنی‌تر و دارای تنوع بیشتر است.

حاجی پور افزود: ترکیب جمعیتی متنوع و جمعیت فعال و پویای شهرستان پارس‌آباد فضای مانور بیشتری در زمینه برنامه‌های فرهنگی ایجاد کرده است.

فرماندار پارس‌آباد همچنین با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و مادر بیان کرد: بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل داده و نقش بزرگی در توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته و فرزندان غیوری همچون سردار سلیمانی‌ها و شهدای دفاع مقدس و علما و دانشمندان برجسته کشور از دامن همین بانوان و مادران پرورش و تربیت یافته و سرنوشت و امنیت کشور را رقم زده‌اند.

جمعیت عشایر استان اردبیل بیش از ۸۰ هزار نفر و در قالب ۱۵ خانوار بوده که به نگهداری ۱.۵ میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می‌کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶.۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶ درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند.
عشایر استان همه ساله ۱۲ هزار تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین‌شهر و در دامنه‌های سبلان سپری می‌کنند.
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم