دستان بخشنده دره‌ای عجیب در چهارمحال و بختیاری


دستان بخشنده دره‌ای عجیب در چهارمحال و بختیاری

اگر علاقه‌مند به کشف ناشناخته‌ها و عجایب ایران هستید حتما در فصول مختلف سال سفری به چهارمحال و بختیاری داشته باشید، قطعا این سفر می‌تواند خاطره‌ای شیرین از دیدن مناطق بکر و دست نخوره را برای دوستداران طبیعت و کشف ناشناخته‌ها برای شما به یادگار بگذارد.

چهارمحال و بختیاری دارای مکان‌های تاریخی، طبیعت بکر، چشمه‌ساران زیبا، رودخانه‌های خروشان، کوهستان‌های صعب‌العبور با مناظر متنوع و روستاهایی با قدمت تاریخی بالا است.

شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری با مرکزیت شهر چلگرد به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشمه‌های جوشان یکی از شهرستان‌های توریستی کشور در تمام فصول سال محسوب می‌شود، شاید مردم کشور شهرستان کوهرنگ را با دشت لاله‌های واژگون، آبشار تونل کوهرنگ، چشمه دیمه، پیست اسکی چلگرد، روستای تاریخی سرآقاسید و ... بشناسند، اما این شهرستان ظرفیت‌های گردشگری بسیاری را دارد که شاید از چشم خیلی از افراد به دور مانده است.

دره نمک در ۵ کیلومتری شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ واقع شده است که می‌توان در این دره سه چشمه آب شور، آب تلخ و آب شیرین را در یک قاب تجربه کرد، این چشمه در ۶ ماه از سال منبع درآمد تعدادی از مردم محلی این شهرستان است.

چشمه نمک در روستای سرآقاسید یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کوهرنگ است که این چشمه هم‌اکنون محل کسب و کار برای زنان ساکن در این روستا شده است.

وجود چشمه شور، شیرین و تلخ در دره نمک

هوشنگ مصطفوی فرماندار کوهرنگ در خصوص دره نمک واقع در روستای سر آقاسید، با بیان اینکه دره نمک در این شهرستان از عجایب خلقت محسوب می‌شود، اظهار کرد: مردم محلی این منطقه سالانه حدود ۲۰ تن نمک از این سه چشمه برداشت می‌کنند.

وی ادامه داد: این چشمه در ۶ ماه از سال منبع درآمد حدود ۵۰ نفر از مردم محلی این شهرستان است.

همچنین یکی از اهالی شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نمکی که از دره نمک استخراج می‌شود مزه متفاوت‌تری نسبت به سایر نمک‌ها دارد.

محمدی گفت: ما معمولا از این نمک برای کباب بختیاری و غذاهای محلی استفاده می‌کنیم و معمولا مزه خوبی به غذاها می‌دهد.

زنان محلی مجاور این چشمه‌ها، حوضچه‌های کوچکی را در این دره برای تهیه نمک ایجاد کرده‌اند و با مشقت فراوان آب را از چشمه با حلب روغنی بالا می‌آورند و آب را بر روی پلاستیک می‌ریزند؛ پس از تبخیر آب، نمک را برای خوردن و فروش استفاده می‌کنند.

کار طاقت‌فرسایی که توسط زنان محلی برای برداشت نمک از چشمه‌های آب شور انجام می‌گیرد نشان‌دهنده سخت‌کوشی مردم مناطق محروم برای کسب درآمد اندک از این طریق است.

دست بخشنده طبیعت همیشه حامی مردم ساکن مناطق محروم در چهارمحال و بختیاری است؛ مردم این مناطق بخوبی آموخته‌اند چگونه می‌توان بدون چشم‌داشت از غیر، معیشت خود را بدون تخریب و آسیب از طبیعت پیرامون خود تأمین کنند.

قطعا شناساندن این طبیعت بکر به گردشگران می‌تواند مردم این مناطق را در رسیدن به معیشت پایدار یاری کند، چشمه نمک در این دره علاوه بر مزیت گردشگری می‌تواند مزیت درمانی نیز به همراه داشته باشد.

سید ابوالفتح شیرمردی محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به خواص بسیار نمک دریا و چشمه، اظهار کرد: نمک دریا معمولا از نمک معمولی تیره‌تر و دارای طبع گرم و خشک است و معمولا املاح نمک دریا و چشمه تقریبا یکسان است.

محقق طب سنتی افزود: نمک دریا دارای ۸۲ ماده مغزی از جمله سدیم، پتاسیم، کلسیم، کروم، آهن، مس و روی است که جنبه درمانی دارد.

شیرمردی سلامتی پوست و مو، لاغری و کاهش وزن، بهداشت دهان و دندان، عفونت زنان، درمان آکنه و جای جوش، درمان پسوریازیس، آرتروز، پوکی استخوان، گواتر، برطرف شدن پف و سیاهی زیر چشم، درمان کمردرد، دل درد، رفع قولنج و معده‌درد را از جمله کاربردهای استفاده از نمک دریا و چشمه عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما نمک چشمه به دلیل کمتر بودن فلزات سنگین، برای استفاده غذایی خاصیت بیشتری دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس