میزان مشارکت لرستانی‌ها در 10 دوره انتخابات مجلس +جدول


میزان مشارکت لرستانی‌ها در 10 دوره انتخابات مجلس +جدول

همیشه یکی از مسائلی که می‌تواند بر روی نتایج انتخابات تاثیر مستقیم داشته باشد بحث میزان مشارکت مردم در انتخابات است. در این گزارش به میزان مشارکت مردم لرستان در 10 دوره گذشته انتخابات مجلس پرداخته‌ایم.

به گزارش مشرق، همیشه یکی از مسائلی که می‌تواند بر روی نتایج انتخابات تاثیر مستقیم داشته باشد بحث میزان مشارکت مردم در انتخابات است.

در ایام نزدیک به انتخابات معمولا گروه‌های سیاسی و رسانه‌های جمعی با برگزاری نظر سنجی‌هایی میزان مشارکت مردم در انتخابات را پیش‌بینی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

شاید این سوال برای مردم پیش بیاید که میزان مشارکت آنان چه تاثیری در آینده کشور دارد برای پاسخ به این پرسش تنها کافی است از ماه‌ها قبل از آغاز انتخابات رسانه‌های معاند را بررسی کنیم آنگاه به این حقیقت می‌رسیم که این بازوان فرهنگی دشمن تمام تلاش خود را برای القای این موضوع که میزان مشارکت در انتخابات پایین است را به می‌گیرند.

میزان مشارکت کم مردم در انتخابات باعث می‌شود که دشمن با سوء استفاده از این موضوع مشروعیت نظام را زیر سوال ببرد اما خوشبختانه با بررسی میزان مشارکت مردم در ۱۰ دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد این هستیم که میانگین مشارکت مردم در این ۱۰ دوره ۶۰ درصد بوده است.

این در حالی است که میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی کشور توسعه یافته‌ای همانند فرانسه که ادعای مهد دموکراسی دنیا را یدک می‌کشد در انتخابات قبلی ۵۵ درصد بوده و شاید جالب باشد که بدانید این میزان در آمریکا ۴۱ درصد است.

با توجه به اینکه کمتر از یک هفته دیگر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. برای آگاه کردن مردم لرستان از میزان مشارکتشان طی ۱۰دوره قبلی انتخابات مجلس طی یک گزارش تحقیقی، میزان مشارکت مردم استان لرستان در تمام ادوار انتخابات بررسی شده است.

میزان مشارکت لرستانی‌ها در 10 دوره انتخابات مجلس +جدول

کمترین میزان مشارکت مردم لرستان در انتخابات مجلس شورای اسلامی به اولین دوره باز می‌گردد

بر اساس آمار ارائه شده کمترین میزان مشارکت مردم لرستان در انتخابات مجلس شورای اسلامی به اولین دور برگزاری باز می‌گردد زمانی که ۵۷ درصد واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کردند و پس از آن آمار حضور مردم در پای صندوق رای رو به افزایش بوده است.

بیشترین مشارکت ثبت شده مربوط به دور پنجم انتخابات شورای اسلامی است

بیشترین مشارکت ثبت شده نیز مربوط به دور پنجم انتخابات شورای اسلامی است که ۸۱ درصد لرستانی به پای صندوق رای رفتند و یک رکورد تاریخی در انتخابات ثبت شد.

میانگین مشارکت مردم در دور پنجم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور نیز یک رکورد تاریخی است و ۷۱ درصد از واجدین شرایط رای به پای صندوق رای رفتند که در آن انتخابات جناح راست به پیروزی بزرگی دست یافت.

یکی از مباحثی که همیشه در ایام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در میان مردم مطرح بوده این است که هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات کمتر باشد شانس پیروزی جناح اصولگرا بیشتر است حال ما قصد داریم با تحلیل سه دوره‌ای که بیشترین میزان مشارکت مردم در آنها اتفاق افتاده به این ادعا پاسخ دهیم.

بر اساس آمار ستاد انتخابات استان بالاترین میزان مشارکت مردم مربوط به مجلس پنجم است که ۸۱ درصد واجدین رای به پای صندوق‌های رای رفتند که در لرستان نیز همانند کل کشور بیشتر نمایندگان از جناح اصولگرا بودند.

نزدیک ترین رقابت اصولگرایان و اصلاح طلبان در مجلس ششم

در دوره ششم مجلس شورای اسلامی میزان مشارکت لرستانی‌ها ۷۹ درصد بود در این دوره اصلاح طلبان در مجموع برنده انتخابات شدند اما در لرستان نمایندگان اصولگرا در رقابتی حساس توانستند پنج کرسی از ۹ کرسی استان را کسب کنند.

در انتخابات مجلس نهم مردم لرستان با ۷۱ درصد مشارکت سومین حضور گسترده خود را در انتخابات ثبت کردند در این دوره در سراسر کشور جناح اصولگرا به برتری قاطع دست یافت و این موضوع نیز در لرستان اتفاق افتاد.

در دهه هفتاد در دو انتخابات پنجم و ششم مردم کشور و لرستان با حضور حداکثری خود نهال جوان انقلاب را به درخت تنومند تبدیل کردند اما متاسفانه به علت رفتارهای غلط سیاسی مجلس ششم و عملکرد نامناسب نمایندگان اصلاح طلب در دوره هفتم شاهد ریزش ۱۷ درصدی میزان مشارکت لرستانی ها در انتخابات بودیم.

پس از این دوره مجدداً مشارکت مردم افزایش پیدا کرد و مردم لرستان در انتخابات هشتم و نهم به ترتیب ۶۶ و ۷۱ درصد به پای صندوق رای رفتند که در این دوره‌ها میزان مشارکت در سراسر کشور به ترتیب ۵۱ و ۶۴ درصد بوده است.

حال دشمن تمام توان رسانه‌ای خود را برای کاهش میزان مشارکت مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به کار گرفته و متاسفانه تعدادی از احزاب کشور نیز با بیان مفاهیمی همچون تحریم انتخابات آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

اصلاح طلبان در این دوره نیز نیز همچون گذشته با مفاهیمی مانند رد صلاحیت‌ گسترده نیروهای خود در ابتدا خواهان تحریم انتخابات شدند اما طی دو روز گذشته شاهد آن هستیم که این طیف سیاسی چندین لیست مختلف برای شرکت در انتخابات ارائه داده است.

در لرستان نیز شاهد آن هستیم که کاندیداهای تمامی جناح‌های سیاسی کشور در انتخابات حضور گسترده‌ای دارند و برخلاف گفته‌های اصلاح طلبان تنها یک چهره شاخص از این گروه سیاسی در استان رد صلاحیت شد.

اما در انتخابات پیش رو با توجه به عملکرد ضعیف دولت اصلاح طلب حسن روحانی در حل مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و عملکرد ضعیف مجلس دهم که در راس آن جریان اصلاحات و حامیان دولت قرار داشتند، احتمالاً در این دوره مشارکت مردم تا حدودی کاهش داشته باشد؛ اما بسیاری به دنبال این مسئله هستند که کاهش مشارکت را به مسائل سیاسی و امنیتی گره بزنند.

از این‌رو و بر اساس تجزیه و تحلیل میزان مشارکت رای دهندگان، می‌توان اینطور بیان کرد که مردم بر خلاف تصور رایج، مسائل مربوط به مجلس و عملکرد آن را زیر نظر داشته و مشارکت آن‌ها تبعی از رفتار مجلس نشینان بوده است.

هرگاه این عملکرد مناسب بوده، مشارکت رای دهندگان بالا رفته و بالعکس از این رو با توجه به اینکه عملکرد مجلس دهم به شدت زیر سوال کارشناسان و عموم مردم است، به نظر می‌رسد بنابر رویه رای دهندگان در چهل سال گذشته این بار نیز همانند سال ۸۲ مشارکت مردم نسبت به دور دهم کمی کاهش داشته باشد.

در صورت کاهش مشارکت رای‌دهندگان انگشت اتهام به سوی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید است، چرا که عملکرد ضعیف آنان موجب این مسئله شده است.

البته آنان یک بهانه نخ‌نما دارند که هر بار به کار می‌گیرند؛ «رد صلاحیت‌ها باعث کاهش مشارکت شده است»!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)