بولتون: سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورده است


بولتون: سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورده است

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در اظهارنظری علنی سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ در قبال ایران را ناموفق توصیف کرد.

بولتون: سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال ایران، کره شمالی و ونزوئلا را شکست خورده دانست.

بولتون در اولین حضور رسانه‌ای خود پس از استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، گفت این روز‌ها درگیر کشمکش با کاخ سفید برای جلوگیری از توقیف کتاب منتشر نشده خود است. او روز دوشنبه در نشستی با موضوع سیاست خارجی در دانشگاه دوک اعلام کرد کتاب منتشر نشده او حاوی افشاگری‌های بیشتری علاوه بر رسوایی اوکراین گیت است و او درگیر مقابله با تلاش‌های کاخ سفید برای سانسور کتابش می‌باشد.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت کاخ سفید تلاش کرد با محرمانه اعلام کردن بخشی‌هایی از کتاب او، مانع انتشار قسمت‌های مهم آن شود. او گفت تلاش خود را برای انتشار این کتاب بکار گرفته، اما نگران است اقداماتی مانع انتشار کتابش در ماه آینده شود. بولتون اعلام کرد این (کتاب) تلاشی برای نوشتن تاریخ است و من این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دادم. باید دید پس از سانسور چه چیزی بیرون می‌آید.

بولتون با اشاره به حملات توئیتری ترامپ علیه او گفت امیدوار است بتواند کتابش را منتشر کند. بولتون همچنین از پرداختن به جزئیات بیشتری از ماجرایی رسوایی اوکراین گیت که منجر به استیضاح ترامپ شد و نیز اظهارنظر درباره نتیجه محاکمه استیضاح در سنا خودداری کرد و گفت: ممکن است تمامی این موارد در کتاب جدیدم گفته شود.

مقام سابق کاخ سفید در پاسخ به یکی از دانشجویان حاضر در این نشست که پرسید آیا به نظر او مکالمه تلفنی ۲۵ جولای ترامپ با همتای اوکراینی او، آنگونه که خودش ادعا می‌کند، مکالمه‌ای بی نقص بود، گفت شما به بخش ۱۴ کتابم علاقمند خواهی شد.

مطرح شدن بحث شهادت بولتون در مجلس نمایندگان آمریکا یا افشاگری از طریق برگزاری یک نشست خبری با تشویق دانشجویان دانشگاه دوک همراه شد. پیشتر نیز دموکرات‌ها پیشنهاد کردند که بولتون می‌تواند داوطلبانه و بدون دریافت احضاریه برای گفتن آنچه که می‌داند در کنگره حاضر شود.

منابع مطلع از نسخه اولیه کتاب بولتون می‌گویند، او در این کتاب نوشته ترامپ در ماه آگوست به من گفت که نمی‌خواهد بودجه ۳۹۱ میلیون دلاری تائید شده از سوی کنگره برای کمک نظامی به اوکراین جهت مقابله با روسیه را، در اختیار کی‌یف قرار دهد تا زمانیکه آن‌ها تحقیقاتی را علیه بایدن و دیگر دموکرات‌ها انجام دهند. کاخ سفید می‌گوید کتاب بولتون دارای اطلاعات محرمانه ای است که باید پیش از انتشار حذف شوند، اما وکیل بولتون ضمن رد این موضوع اعلام کرد این کتاب طبق برنامه در ۱۷ مارس منتشر می‌شود.

ترامپ بار‌ها در این مدت بولتون را هدف حملات لفظی خود قرار داده و افشای چنین اطلاعاتی را خیانت دستیار سابق خود می‌داند. هفته هاست که بولتون و وکلایش بر سر محتوای این کتاب که قرار است ماه مارس منتشر شود، با کاخ سفید کشمکش دارند.

بولتون همچنین با انتقاد از سیاست خارجی ترامپ و اشاره به اختلاف نظر‌هایی که با رئیس جمهور آمریکا در این باره داشته گفت او به قدر کافی قاطعیت در مقابل دشمنان ما از خود نشان نداده است.

مشاور جنگ طلب سابق کاخ سفید ضمن تمجید از اقدام یکجانبه ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران گفت رئیس جمهور به وعده خود برای جلوگیری از اقدامات تهران با توسل به تحریم‌های اقتصادی و دیگر ابزار‌ها عمل نکرده است. او سیاست خارجی ترامپ در مقابل ایران را شکست خورده دانست، زیرا به نظر او واشنگتن به شعار فشار حداکثری خود علیه تهران عمل نکرده است. بولتون گفت در دوران حضور من در کاخ سفید به روش‌های بیشماری می‌توانستیم فشار‌ها علیه ایران را افزایش دهیم.

بولتون همچنین از رویکرد ترامپ علیه کره شمالی و رهبر آن انتقاد کرد و از آن به عنوان شکست دیگری برای دولت ترامپ یاد کرد. بنا به گفته بولتون دیدار با کیم جون اون و تلاش برای به توافق رسیدن با کره شمالی محکوم به شکست است. بولتون همچنین سیاست ترامپ در قبال ونزوئلا را شکست خورده دانست، زیرا به اندازه کافی با قدرت از سردسته مخالفان این کشور حمایت نمی‌شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا در این نشست گفت پیش از پیوستن به دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از سیاست‌های او آگاهی داشته، اما به امید ایجاد تغییر در رویکرد دولت او به آن ملحق شد.

بولتون در ماه سپتامبر و تحت فشار مجبور به کناره گیری از مقام خود شد و بنا به گفته شاهدان تحقیقات مجلس نمایندگان در خصوص استیضاح ترامپ او از چهره‌های کلیدی در مراودات دولت ترامپ با اوکراین بوده است. بنا به گفته مقامات دولتی، بولتون مخالف تعلیق کمک‌های نظامی به اوکراین و تحت فشار قرار دادن دولت کی‌یف برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن بوده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد