دو روی سکه مدیریت استیو جابز


استیو جابز فردی به شدت پرحرارت و پرتحرک بود که از تمام کارکنانش توقع داشت کامل و بی نقص باشند و در این میان گاه به سمت خشن بودن و تندخویی گرایش پیدا می‌کرد.

دو روی سکه مدیریت استیو جابز
هنگامی که استیو جابز در بستر مرگ بود جمله‌ای را خطاب به تیم کوک، مدیر عامل کنونی اپل، بیان کرد که خیلی‌ها بعد‌ها معنای آن را فهمیدند. او به تیم کوک گفت: «هرگز از خودت نپرس که استیو جابز چه می‌کرد و همیشه راه خودت را برو.» این جمله معنادار از زبان استیو جابز حکایت از آن داشت که او اطمینان داشت سکان رهبری شرکت اپل بعد از او به دست فرد لایق و توانمندی خواهد افتاد که چنین نیز شد.
تیم کوک نه تنها توانست حرکت رو به جلو و موفق شرکت اپل را به‌عنوان یکی از پیشروترین و قدرتمندترین شرکت‌های دنیای کسب‌و‌کار تداوم بخشد بلکه این شرکت را به درآمد‌های افسانه‌ای و نرخ رشد‌های شگفت‌آوری رساند. با این همه سبک مدیریت و رهبری تیم کوک با استیو جابز تفاوت‌هایی داشت که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین این تفاوت‌ها اشاره خواهد شد.

اولین و بارزترین تفاوت بین تیم کوک و استیو جابز به نگرش این دو نسبت به کارکنان اپل مربوط می‌شد. استیو جابز فردی به شدت پرحرارت و پرتحرک بود که از تمام کارکنانش توقع داشت کامل و بی نقص باشند و در این میان گاه به سمت خشن بودن و تندخویی گرایش پیدا می‌کرد و به کارکنانش برای کامل بودن تحکم می‌کرد درحالی‌که تیم کوک دارای شخصیتی نرم‌خوتر و ملایم‌تر است و بیشتر بر شفافیت در عملکرد و تقویت روحیه کار تیمی تاکید می‌کند.

دومین ویژگی مثبتی که تیم کوک را از استیو جابز متمایز می‌کند به در دسترس بودن تیم کوک برای کارکنان مربوط می‌شود. استیو جابز به‌رغم حضور پررنگی که در شرکت اپل داشت برای بسیاری از کارکنان شرکت دست‌نیافتنی بود و همین خصوصیت به بسیاری دیگر از مدیران ارشد اپل نیز سرایت کرده بود و آن‌ها نیز برای زیردستان‌شان، دور از دسترس بودند.
حال آنکه تیم کوک تلاش کرده سیاست در‌های باز را اول از خود شروع کند و مدیران ارشد و میانی شرکت را نیز وادار کند همین رویه را در پیش بگیرند و خود را به شکلی نامحدود و به‌رغم گرفتاری‌ها و مشغله‌های کاری به‌طور پیوسته در دسترس کارکنان و زیردستان‌شان قرار دهند و به این ترتیب است که در سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری و گسترش محیطی کاملا تعاملی در اپل هستیم.

تفاوت دیگری که در سبک رهبری و مدیریت این دو مدیرعامل تاثیرگذار در اپل به چشم می‌خورد به تنوع‌طلبی و نوآوری‌های پرشمار استیو جابز و محدودتر شدن آن در دوران تیم کوک مربوط می‌شود. استیو جابز در دوران مدیرعاملی‌اش در اپل چندین و چند بار اقدام به برگزاری مراسم‌های باشکوه و به یادماندنی برای معرفی و رونمایی از محصولات مشهوری، چون آی‌تیونز، آی‌پاد، آی‌پد، آی‌فون، آی‌مک و اپل استور کرد حال آنکه تیم کوک در دوران مدیرعاملی‌اش فقط از I. pad mini و Apple Watch رونمایی کرده است که علت اصلی این مساله در ایدئولوژی و نگرش خاص تیم کوک نسبت به نوآوری در اپل نهفته است.
تیم کوک معتقد است محصولات جدید اپل باید امتداد و مکمل محصولات قبلی اپل باشند، نه محصولاتی کاملا متفاوت و جداگانه. به‌عنوان مثال اپل واچ که توسط تیم کوک رونمایی و معرفی شد را می‌توان امتداد و مکمل آی‌فون دانست.

نحوه برخورد و تعامل با سرمایه‌گذاران و سهامداران شرکت اپل از جمله دیگر تفاوت‌هایی است که تیم کوک را از استیو جابز متفاوت می‌سازد. تیم کوک دارای رابطه نزدیک‌تری با سهامداران اپل است و می‌کوشد از طریق پرداخت منظم و اطلاع‌رسانی شفاف در مورد سود سهام شرکت با آن‌ها رابطه صمیمانه‌تری داشته باشد حال آنکه استیو جابز چندان تمایلی برای رو در رو شدن با سرمایه‌گذاران و سهامداران شرکت از خود نشان نمی‌داد.

به‌طور کلی، هم تیم کوک و هم استیو جابز فقید هر دو توانسته‌اند سکاندارانی تاثیرگذار و بسیار موفق برای شرکت پرآوازه و تاریخ‌ساز اپل باشند و این شرکت را در دریای پرتلاطم کسب‌و‌کار سرپا و سربلند نگه دارند.
منبع: Investopedia
ترجمه: سیدحسین علوی‌لنگرودی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موفقیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند