چرات ؛ ییلاق رویایی سوادکوه


چرات یکی از روستاهای حوالی آلاشت سوادکوه در استان مازندران ایران است. در حدود 22 کیلومتری آلاشت و منطقه‌ای است ییلاقی که از جنوب خط راس آن مرز استان تهران (فیروزکوه) و مازندران را تعیین می‌کند از غرب و شمال غربی به کوه‌ها بندپی بابل هم مرز است با چراگاه‌های سرسبز. چرات و مراتع اطراف […] نوشته چرات ؛ ییلاق رویایی سوادکوه اولین بار در جامع ترین...

چرات یکی از روستاهای حوالی آلاشت سوادکوه در استان مازندران ایران است. در حدود ۲۲ کیلومتری آلاشت و منطقه‌ای است ییلاقی که از جنوب خط راس آن مرز استان تهران (فیروزکوه) و مازندران را تعیین می‌کند از غرب و شمال غربی به کوه‌ها بندپی بابل هم مرز است با چراگاه‌های سرسبز. چرات و مراتع اطراف آن که از رشته کوه البرز مرکزی محسوب می‌شود به لحاظ اینکه در ارتفاع بیش از ۲۷۰۰ متر واقع شده‌است به جزء در دره‌های آن که قابل کشاورزی است سایر جاهای آن فقط برای چراگاه دام کاربرد دارد.برخی بر این باورند که نام سوادکوه از کوه سوات گرفته شده که در جنوب شرقی روستای چرات در دهستان ولوپی واقع شده و در ارتفاعات آن آثاری از تمدن قدیم مشاهده می‌شود که احتمالاً به‌دلیل استقرار حاکمان قدیم سوادکوه بر جای مانده‌است. یکی از سرچشمه‌های رودخانه تالار تلار رود از چرات است.

چرات ؛ ییلاق رویایی سوادکوه

زبان مردم چرات مازندرانی است، در چرات ۷ طایفه زندگی می‌کردند که از جمله طوایف آهنگر و نامتی و الوندی و سوارقلی و اَبیاک و جورسری و… می‌باشند و هر طایفه شامل چندین خانواده با نام خانوادگی رضایی‌، سلطانی، شجاعی، جعفری‌، محمودی، رحمانی‌، اسکندری‌، رمضانی‌، رخشان‌، کاویانی‌، یزدانی‌ ، غفاری‌ ، رستمی‌ و مرادی‌ و….. که پس از زمین‌لرزه سال ۱۳۳۶ بسیاری از آن‌ها مهاجرت کردند و در دیگر شهرها و روستاهای استان مازندران اقامت گزیدند (روستای کهنه محله میرود،کرفون،لپوصحرا،باقرتنگه،انبارسر،شیردارکلا و…)، شهرهایی همچون قائمشهر، آمل، بابل، جویبار، فریدونکار، بابلسر و ساری.

نام شهرستان سواد کوه از قله‌ای به نام سواد که محلی‌ها به آن شاه‌نشین می‌گویند، گرفته شده‌است. چرات در سال ۱۳۳۶، قبل از زلزله، نزدیک به هزار خانوار بوده که آثار ویرانه‌های آن هنوز باقی است. از مناطق دیدنی چرات می‌توان از چشمه‌های فراوان، حمامی که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و آبشاری به نام گرچلینگ و تنگه نارم و قله شاه‌نشین و غارهای باستانی و مناظر و طبیعت زیبا نام برد.چراتی‌ها مردمان با سواد وغیور و تأثیرگذار هستند.جهان پهلوان رضا یزدانی و حسن یزدانی کشتی گیران بلند آوازه ایرانی از طایفه چراتی هستند.
چرات همچنین نام یکی از پادگان‌های ارتش پاکستان در پیرامون شهر پیشاور است. مولوی محمد نبی سیاست‌مدار افغان ساکن چرات پاکستان بوده‌است.جالب است بدانید در کتاب تاریخ خاندان مرعشی از روستای چرات نامی آورده شده است و این نشان دهنده قدمت این روستا است.

چرات ؛ ییلاق رویایی سوادکوه

آبشار گرچلینگ

آبشاری با نام گرچلینگ و تعداد زیادی چشمه از زیبایی های این روستا به حساب می آیند. این آبشار در بیست و دو کیلومتری روستای چرات است.آبشار گرچلینگ ارتفاع زیادی ندارد. چیزی حدود ده متر می باشد . اما به دلیل چشمه ها و چشم انداز کوهستانی زیبا از جاذبه های گردشگری سوادکوه به حساب می آید. دره ای که پشت این آبشار قرار دارد بسیار زیبا و چشم نواز است.خوب است بدانید که این آبشار به نام های نارم ، آلاشت و پل سفید نیز شناخته می شود .

کوه نوردان از این دره به عنوان مبنای صعود به کوه های اطراف به خصوص کوه پرچنان استفاده می کنند.

چرات ؛ ییلاق رویایی سوادکوه

حمام قدیمی چرات

از دیگر قسمت های دیدنی این روستا، حمامی قدیمی است که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.

چرات ؛ ییلاق رویایی سوادکوه

غارهای باستانی

در این روستا می توانید علاوه بر قله شاه نشین غار های باستانی و مناظر و چشم اندازهای طبیعی دیگری را ببینید.یکی از این غارهای زیبا غار لی پشت است. این غار به نام سرخ غار نیز شهرت دارد. این غار در کوه لی پشت قراردارد و فاصله آن تا دامنه کوه حدود یک ساعت می باشد. قسمت پایانی راه رسیدن به غار سخت و صعب العبور میباشد.این غار با ورودی طاق مانند و مواد معدنی مانند سنگ مرمر بسیار زیبا می باشد.تنگه ای به نام تنگه نارم نیز از زیبایی های چرات می باشد.این روستا با طبیعت زیبا و رویایی خود گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار و تابستان می باشد زیرا این روستا کوهستانی است و آب و هوایی ییلاقی دارد.

چرات ؛ ییلاق رویایی سوادکوه

چرات ؛ ییلاق رویایی سوادکوه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج