استندآپ کمدی نامزدها از عزا تا عروسی/ تبلیغات با بوی باروت و بنزین


تبلیغات انتخاباتی به شلیک گلوله برای استقبال از کاندیداها و عرضه بنزین رایگان رسیده، هرچند همچنان روش‌های سنتی جلب آرا از نمک‌گیر کردن مردم تا شرکت در مراسم عزا و عروسی طرفداران خود را دارد.

صراط:

با رسیدن به‌روزهای پایانی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی بازار فعالیت کاندیداها در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور هم داغ‌تر شده و نامزدها از روش‌های مختلف و متعددی برای جلب آرای مردم استفاده می‌کنند.

به گزارش مهر کلیپ‌های سخنرانی‌های خود را در فضای مجازی منتشر و در مساجد و نشست‌های خانگی با مردم گفت‌وگو می‌کنند، قول‌ها و وعده‌هایی برای پیشرفت شهر و استان می‌دهند اما برخی از مردم معتقدند این روش‌ها برای شناخت اصلح کافی نیست.

استندآپ کمدی نامزدها از عزا تا عروسی/ تبلیغات با بوی باروت و بنزین

البته یکی دیگر از بحث‌هایی که در تبلیغات این دوره از انتخابات بیشتر به چشم می‌خورد توجه به آداب‌ورسوم و لباس‌های محلی برای جلب بیشتر آرا در سطح استان‌ها و شهرهای مختلف کشور است. چیزی که این میان بیش از همه جلب‌توجه می‌کند فضای سرد تبلیغات محیطی در برخی از شهرها و استان‌ها بوده که به گفته برخی از کارشناسان به دلیل استفاده از فضای مجازی و بی‌توجهی به تبلیغات شهری و فیزیکی است.

با نزدیک‌تر شدن به دوم اسفندماه کاندیداها تلاش می‌کنند تا با استفاده از شیوه‌های جدید تبلیغاتی از رقیب خود پیشی بگیرند. در این گزارش به برخی روش‌های تبلیغاتی عجیب و گاه غیرقانونی کاندیداهای مجلس نگاهی داریم.

حواشی تبلیغات انتخاباتی در استان تهران / برگزاری جشن تولد در دماوند

وقتی به فضای انتخاباتی در حوزه‌های پنج‌گانه استان تهران نگاهی کنیم، می‌بینیم که برخی افراد با تبلیغات جدید و کمی عجیب‌وغریب سعی در کسب رأی دارند، به‌عنوان مثل چند شب پیش در یدماوند، یک جشن تولد تبلیغاتی به نفع یکی از نامزدهای انتخاباتی برگزار شد و نامزد مذکور سعی داشت، تا با ایجاد جو شاد، به‌نوعی مُسکن مشکلات اقتصادی این روزهای مردم باشد و آن‌ها را به دادن رأی به خود ترغیب کند.

برخی دیگر از نامزدهای انتخاباتی اقدام به دعوت چهره‌های مشهور و معروف ورزشی به حوزه انتخابیه کرده بودند، به‌عنوان‌مثال فیروزکوه و دماوند، میزبان بهداد سلیمی، قهرمان جهان و المپیک و علی فتح اله زاده، مدیرعامل سابق استقلال برای حمایت از یک کاندیدای خاص بود.

استندآپ کمدی نامزدها از عزا تا عروسی/ تبلیغات با بوی باروت و بنزین

در حوزه انتخابیه پاکدشت، اما یکی از کاندیداهای انتخاباتی که در مراسمی کم‌جمعیت در حال سخنرانی بوده است، ازآنچه وضعیت سخت اقتصادی مردم عنوان کرده است، بغض می‌کند و دقایقی با صدای بغض‌آلود سخنرانی کرده و سپس مطالب خود را به اتمام می‌رساند.

در حوزه انتخابیه شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک نیز شاهد فعالیت برای حذف پوسترهای تبلیغاتی در محل‌های غیرمجاز هستیم، تعدادی از نامزدهای انتخاباتی در این حوزه نیز اقدام به برپایی ضیافت شام تبلیغاتی برخلاف تذکرات رئیس ستاد انتخابات استان تهران کرده‌اند و این روند ادامه دارد.

تعدادی از کاندیداهای رد صلاحیت شده نیز همچنان جلسات انتخاباتی تشکیل داده و به طرفداران خود امیدواری می‌دهند، آن‌ها معتقدند هنوز احتمال تأیید صلاحیتشان وجود دارد، بااین‌حال اعلام کرده‌اند، که در صورت عدم‌تأیید صلاحیت از یکی از نامزدهای انتخاباتی حمایت خواهند کرد.

تبلیغات کاندیداها در ایلام به اوج رسید / کارناوال‌ها توقف ندارند

کاروان تبلیغاتی کاندیداها در سراسر استان راه افتاده و این کارناوال‌ها بیشتر اوقات موجب گره ترافیکی در خیابان‌های استان می‌شود. راه‌اندازی کارناوال‌های انتخاباتی در شهر ایلام یکی از برنامه‌های کاندیداهای مجلس یازدهم و الصاق تصاویر کاندیداها روی خودروها راهبرد اصلی ستادهای انتخاباتی است.

استندآپ کمدی نامزدها از عزا تا عروسی/ تبلیغات با بوی باروت و بنزین

درختان، علائم راهنمایی و رانندگی، المان‌های شهری و هر آن چیزی که در خیابان‌ها وجود دارد، محلی برای تبلیغ غیرمجاز برخی نمایندگان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است.

کاندیداها نیز برای جمع‌آوری رأی به بهانه‌های مختلف در عروسی و عزا حضور پیدا می‌کنند، علاوه بر این در کانال‌های متعدد تلگرامی نیز به تبلیغ می‌پردازند.

دهل و سرنای کاندیداها در چهارمحال و بختیاری

برخی از حامیان نامزدهای انتخابات مجلس در چهار محال و بختیاری با برپایی کاروان‌های موسیقی سنتی ازجمله نواختن سرنا و دهل به دنبال جذب نگاه مردم و معرفی بیشتر نامزد انتخاباتی هستند.

بارش برف و بسته بودن برخی محورهای ارتباطی روستاها در شهرستان کوهرنگ به‌ویژه منطقه دهستان موگویی کار را برای تبلیغات نامزدها مشکل کرده است. برخی از نامزدها از تمام توان خود برای ورود به این روستا در حال استفاده هستند تا به نحوی بیان کنند روحیه جهادی دارند و مشکلات این منطقه را در آینده با چنین روحیه‌ای حل می‌کنند.

بااین‌حال برخی از نامزدها فقط از طریق فضای مجازی در حال تبلیغ خود هستند. بسیاری از نامزدها روش میدانی و سنتی گذشته را در پیش‌گرفته‌اند و از این شهر به آن شهر و از این روستا به آن روستا با کاروانی از حامیان خود می‌روند و در مساجد و حسینیه‌ها اقدام به سخنرانی می‌کنند.

کرمان؛ دل آزردگی مردم از تبلیغات پر هزینه

آنچه این روزها به‌شدت موردتوجه کاندیداها قرار گرفته اتاق‌های فکر فضای مجازی است، اکثر کاندیداهای مطرح با تشکیل ستادهای انتخاباتی در فضای مجازی گروه‌های تلگرامی، واتس آپ، اینستا گرام و سروش را مملو از پیام‌های انتخاباتی کرده‌اند.

در این فضا متأسفانه بی‌اخلاقی‌هایی نیز دیده می‌شود که شامل تهمت زدن‌های بی‌پایه و اساس به یکدیگر است به‌طوری‌که شاهد عکس‌العمل‌ها و اطلاع‌رسانی ستادهای مختلف در این زمینه در مقابل اقدامات رقیبان هستیم.

اما در جنوب و شرق کرمان به نظر می‌رسد تبلیغات محیطی با جدیدت بیشتری آغازشده است در این شهرها در کنار تبلیغات شهری بازار سخنرانی‌ها در ستادهای انتخاباتی، روستاها، بخش‌های مختلف به‌خصوص مناطق محروم داغ است.

تمایلات طایفه‌ای هم در این مناطق بیشتر دیده می‌شود و اعضای ستادها در کنار طرفداران عادی بیشتر از فامیل و طایفه کاندیداها تشکیل می‌شوند.

اما در هر دو بخش شمال و جنوب استان کرمان میزان تبلیغات نسبت به سال‌های قبل کاسته شده که دلیل اصلی آن نیز هزینه‌های بالای تبلیغات است، بااین‌وجود هستند کاندیداهایی که با چاپ بنرها و پوسترهای رنگی و گران‌قیمت موجب دل‌آزردگی مردم عادی در شرایط سخت اقتصادی کنونی شده‌اند.

مدعیان دروغین دفاع از فرهنگ بومی و محلی کردستان

پوشیدن لباس محلی کردی و گرفتن عکس‌های عجیب و غیرمعمول با این لباس‌ها از جمله نکات جالب‌توجه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح استان کردستان به شمار می‌رود.

استندآپ کمدی نامزدها از عزا تا عروسی/ تبلیغات با بوی باروت و بنزین

وضعیت و فضا به شرایطی رسیده است، هستند افرادی که در طول عمر خود حتی یک‌بار نیز لباس محلی کردی به تن نکرده و حتی درگذشته این لباس را نداشته‌اند، اما این بار فرصت را غنیمت شمرده و با پوشیدن لباس کردی و البته به دست گرفتن تسبیح و گل عکس‌های رنگی تهیه‌کرده و به درودیوار شهر و روستا نصب‌کرده‌اند.

داستان استفاده از موسیقی‌های کردی محلی از دیگر ابتکاراتی است که در این دوره از تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی حسابی گل کرده است و تقریباً اکثر قریب به اتفاقاً داوطلبان از این رویه بهره می‌گیرند.

در کنار این مهم یکی دو نماینده ادوار نیز خلاقیتشان گل کرده و این بار به سراغ عکس‌های آرشیوی خود از دیدارهای دیپلماتیک با مسئولان اقلیم کردستان عراق رفته‌اند و عکس‌های این دیدارها را با بزرگ کرده و از آن‌ها برای جلب رأی و نظر مردم استفاده می‌کنند.

دیدار با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و نصب عکس‌های این دیدار به‌عنوان یک روش و شیوه جدید تبلیغاتی از سوی یکی دو نماینده سابق و داوطلب فعلی مجلس شورای اسلامی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در یک اقدام جالب‌توجه طرفداران یکی دو داوطلب در شهرستان‌های سقز و قروه، با در دست داشتن عکس‌ها و پوسترهای کاندیدای خود اقدام به برف‌روبی معابر و خیابان‌ها کردند و عکس‌های این کار را به‌عنوان یک اقدام ابتکاری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و در سطحی گسترده توزیع کردند.

حکم‌فرمایی۳گانه تخریب، تهمت وتبلیغ در سمنان

شایعات، اخبار، کنار رفتن به نفع دیگری، تکذیب، حمایت، تخریب و حتی تهمت در فضای مجازی استان سمنان بیداد می‌کند، گروه‌های مختلف با اعضای هزاران نفری این روزها مانند قارچ در فضای مجازی استان سمنان سبز شده‌اند که غالباً سه هدف مشترک دارند نخست تبلیغ نامزد دلخواه، دوم تخریب نامزد رقیب و سوم افکار سنجی برای ایجاد بازارگرمی!

رسانه‌های مکتوب نیز این روزها شرایط خاصی یافته‌اند با تبلیغات خاص بعضاً هفته‌نامه‌هایی پیدا می‌شوند که در پنج روز سه بار انتشاریافته‌اند، یک شماره برای تخریب رقیب، شماره دوم برای حمایت از نامزدی که بیشترین پول را داده و شماره سوم تلفیقی از هر دو که اصطلاحاً نه سیخ بسوزد و نه کباب!

نکته عجیبی که در فضای مجازی و تبلیغات سمنان دیده می‌شود این است که بحث‌های گروهی فضای مجازی شبانه بعضاً به جنگ بدل می‌شود و نکته قابل‌توجه حضور پررنگ طرفداران نامزدی است که اصلاً رد صلاحیت شده و باید صندلی نمایندگی‌اش را پس از انتخابات به فرد دیگری پس بدهد! طرفداران این فرد امروز آن‌قدر فعال هستند که گویا این فرد اصلاح‌طلب نامزد انتخابات است حال فکر کنید اگر او تائید می‌شد در فضای مجازی چه خبر بود!

یکی دیگر از مسائلی که در شاهرود دیده می‌شود پول پاشی‌های صورت گرفته از سوی برخی نامزدها به‌خصوص در روستاها، اعطای بنزین به راننده‌ها برای اینکه با خودروهای مزین به‌عکس نامزدها جولان دهند و … است که از استانی که بالاترین نرخ سوادآموزی در کشور را دارد، بعید است.

تبلیغاتی که پای استندآپ کمدین‌ها را به گیلان باز کرد

با بررسی انتخابات اخیر می‌توان دریافت که گاهی این تبلیغات به‌قدری عجیب و دور از انتظار است که خود مردم نیز می‌مانند درباره آنچه بگویند. از زمان شروع تبلیغات رسمی داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور هرروز اخبار جدیدی دراین‌باره به گوش می‌رسد از کباب خوران، توزیع مواد دخانی گرفته تا برپایی جشن‌های مختلط.

شاید ماه‌های قبل از شروع رسمی تبلیغات به دلیل غیرقانونی بودن، کاندیداها تنها به حضور در مراسم عروسی و عزا و یا نشست‌ها و جمع‌های خصوصی اکتفا می‌کردند اما هر چه به زمان ثبت‌نام داوطلبان و حتی بعدازآن تأیید یا رد و اعلام لیست نهایی و آغاز رسمی تبلیغات نزدیک می‌شدیم شاهد انواع تبلیغات جدید از سوی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در ۱۱ حوزه انتخابیه استان گیلان بودیم.

استندآپ کمدی نامزدها از عزا تا عروسی/ تبلیغات با بوی باروت و بنزین

یکی از مرسوم‌ترین تبلیغات انتخاباتی در استان گیلان به راه انداختن کارناوالی از ماشین‌ها در سطح خیابان‌ها است یکی از مهم‌ترین اهداف این نوع از تبلیغات به گفته رئیس ستاد یکی از کاندیداها در یکی از شهرستان‌های غربی استان گیلان نمایش قدرت و مثلاً تعداد طرفداران و ایجاد ترس در خیمه رقیب است. چیزی که با کمی بررسی می‌توان دریافت نه‌تنها اثری در جلب نظر و آرای مردم و حتی ترساندن رقیب ندارد بلکه سبب بروز مشکلات فراوان از ترافیک گرفته تا حتی برخی اوقات وقوع تصادف و سانحه رانندگی برای شهروندان می‌شود. البته نباید از عوامل ترغیب و تشویق حضور افراد به‌ویژه جوانان در این کارناوال‌ها همانند دادن سهمیه بنزین و پول برای چند ساعت حضور چشم‌پوشی کرد.

نوع دیگر تبلیغات که این روزها از سوی هواداران برخی کاندیدا در استان گیلان شاهد هستیم دادن بلیت کنسرت و سینما و یا دعوت به مجالس شام و نهار به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف است که گاهی در این میان هزینه‌های میلیونی نیز می‌شود. بهره‌گیری از چهره‌های تلویزیونی استانی و حتی ملی از دیگر حربه‌ها و تبلیغات کاندیداها برای جلب نظر و آرای مردم در برخی شهرهای استان گیلان است. در این میان گوی سبقت را هنرمندان تلویزیون و ورزشکاران باسابقه از دیگر رقبا ربوده‌اند که می‌توان از «علی مشهدی» استند آپ کمدین، «حمید ابراهیمی» بازیگر تلویزیون و «فردین معصومی» کشتی‌گیر بازنشسته گیلانی نام برد که طی شب‌های گذشته و روزهای آینده در ستادهای انتخاباتی برخی از کاندیدا به‌ویژه در یکی از شهرستان‌های غربی استان گیلان حاضرشده و یا خواهند شد.

خبر دادن بن خرید از فروشگاه‌های بزرگ شهر با مبلغ چند صد هزارتومانی به بهانه کمک به مردم این روزها در فضای مجازی استان گیلان دست‌به‌دست می‌شود که گلایه مردم را در پی داشته و برخی معتقدند کاندیدایی که از نیاز همشهریان خود برای جلب آرا استفاده می‌کند شایسته حضور در مجلس و پیگیری مشکلات و معضلات استان نیست و مردم نباید اجازه دهند این افراد از این موضوع برای رسیدن به منافع شخصی خود استفاده کنند.

در این روزها چیزی که زیاد در میان تبلیغات کاندیداها و هواداران آن‌ها به چشم می‌خورد بی‌اخلاقی، عدم رعایت قوانین تبلیغات انتخاباتی، توهین، تهمت و افترا است. از پاره کردن و آتش زدن عکس و بنرهای رقیب گرفته تا زیر سوال بردن عملکرد وی در پست‌ها و سمت‌های گذشته، حتی از برخی حوزه‌های انتخابیه به گوش می‌رسد که هواداران برخی کاندیداها با بمب‌های دستی و لوازم آتش‌بازی مانع سخنرانی رقبا در میتینگ‌های انتخاباتی می‌شوند البته باید گفت آنچه از شواهد امر پیداست این دوره مردم آگاهی و بصیرت بیشتری یافته و در گفتگوها اعلام می‌کنند ملاک انتخاب آن‌ها عملکرد کاندیداست نه هوچی‌گری‌هایی که در زمان تبلیغات انجام می‌دهند.

تبلیغات نامتعارف برای گرفتن رأی / ماراتن نامزدهای قزوینی از عزا تا عروسی

شرکت نامزدها در مجالس عزا و عروسی، سخنرانی‌های متعدد، چاپ پوستر، توزیع بروشور، دورهمی های شبانه، حضور در مراسم مذهبی، دعوت از سخنرانان مطرح و شخصیت‌های سینمایی و ورزشی در تبلیغ نامزد موردنظر، استفاده از روزنامه‌های محلی و سراسری و انتشار دیدگاه‌ها و برنامه‌ها، چسباندن پوستر در روی خودروها و راه‌اندازی کارناوال تبلیغاتی، دادن شعارهای کلیشه‌ای عمران، آبادانی، معیشت، اقتصاد، مصاحبه‌های انتقادی علیه عملکرد مجلس و دولت، در برخی مواقع حمله به ساختارها، شعار جوان‌گرایی، صدور بیانیه به‌جای مردم، استفاده از چهره‌های سیاسی، دیدار با خانواده شهدا، نشستن در کنار ائمه جمعه و گرفتن عکس یادگاری و ده‌ها روش دیگر این روزها در اکثر نقاط استان قزوین دیده می‌شود.

در یکی از حوزه‌های انتخابیه (تاکستان) همچنان شام دادن و حضور پررنگ در مراسم عزاداری دیده می‌شود که این روزها شرکت در مجالس روز زن با حضور برخی نمایندگان رد صلاحیت شده و تبلیغ برای افراد موردنظر، توزیع کارت‌های هدیه نیز دیده می‌شود.

استندآپ کمدی نامزدها از عزا تا عروسی/ تبلیغات با بوی باروت و بنزین

نامزدهای اصلاح‌طلبان در استان قزوین این روزها با اشتیاق در دیدارهای مردمی شرکت می‌کنند تا دیده شوند اخیراً در یک مورد در شهر قزوین مراسم جشن عروسی در یکی از تالارهای هفت‌سنگان برگزار شد که یکی از نامزدهای منتسب به جناح اصلاح‌طلب در آن حضور یافت و کارت هدیه ۲۰۰ هزارتومانی به بستگان داماد هدیه داد که در این میان یکی از نزدیکان نامزد موردنظر با گرفتن میکروفن از خواننده مجلس و تعریف و تمجید از نامزد، نظرها را به‌سوی خود جلب کرد.

در این میان پس از چند دقیقه یکی از حاضران که طرفدار جناح اصول‌گرا بود با صدای بلند شروع به اعتراض و پرخاشگری کرد که این موضوع موجب ایجاد درگیری و شکاف در میان میهمانان شد که شرکت‌کنندگان با نواختن موسیقی شاد و وساطت برخی افراد موضوع را ختم به خیر کردند.

از دیگر موارد مشاهده‌شده در تبلیغات نامتعارف در استان قزوین این بود که یکی از نامزدهای مستقل با حضور در جمع ورزشکاران شروع به تمرینات ورزشی و نرمش می‌کند که پس از چند دقیقه دویدن خسته شده و به نفس‌نفس می‌افتد و روی زمین می‌نشیند و از بقیه در تمرین عقب می‌افتد که در این زمان مربی ورزش دستور ایستادن ورزشکاران دیگر را می‌دهد و با کنایه می‌گوید نماینده‌ای که در سختی‌ها از مردم جا بماند برای مجلس مناسب نیست و این برنامه نیز این‌گونه پایان پیدا می‌کند.

عجایب تبلیغات انتخاباتی در مازندران؛ سلبریتی ها، شام و جشن‌های مختلط

دعوت از سلبریتی ها، استفاده ابزاری از قهرمانان ملی و المپیک ورزشی، حضور در آئین‌های ختم و مجالس عروسی، رفتن به دیدار خانواده‌های شهدا و مدافع حرم، پخش شکلات‌هایی که روی آن اسم نامزد خاص طراحی‌شده است، پخش تراکت و پوسترهایی که در آن عناوینی چون ناجی و … آمده است، تنها بخشی از آشفته‌بازار تبلیغاتی نامزدها در مازندران به شمار می‌رود.

در حوزه انتخابیه غرب مازندران، پای شعر و شاعری هم به تبلیغات بازشده است و در ستاد یکی از کاندیداها، شاعر به‌اصطلاح پرآوازه این‌گونه شعر می‌سراید و دیگران به‌به می‌گفتند «به باغ می‌رود، ده‌به‌ده، مردمان کرد و عجم، همه به انتخاب تو به پا خواسته‌اند، شور و حالی برپاست… خبری در راه است».

برپایی همایش‌های وعظ و سخنرانی در تالارها، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و اماکن مذهبی این روزها داغ است و مجالس ختم و عزا و عروسی نیز رنگ انتخابات گرفته است و مداح در مجالس عزا، بارها از حضور کاندیداهای محترم تقدیر می‌کند و آن‌قدر اسامی مختلف را بر زبان می‌آورد که شرکت‌کنندگان در مجلس ختم فراموش می‌کنند در مراسم عزا ی چه کسی شرکت کرده‌اند.

در مجالس عروسی نیز، خواننده مجلسی بعد از هر بادا بادا مبارک بادا، نام یک کاندیدای خاص را می‌آورد و کادوهای نامزدها به زوج‌های جوان، معمولاً پرزرق‌وبرق تر از دیگر میهمانان است.

کارناوال‌های انتخاباتی با بوی باروت در کهگیلویه و بویراحمد / خرید رأی با بنزین رایگان

می‌رود که تیترهای "آمبولانسی که در نبرد با غول ترافیک دیر به مقصد رسید و شلیک گلوله جان جوانی را گرفت، " در شورانگیزترین و مهم‌ترین رویداد سیاسی کهگیلویه و بویراحمد، تلخی ایجاد کند.

حال با همه این اوصاف شور و شوق انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد همیشه زبانزد بوده و مشارکت‌های بیش از ۹۵ درصدی نیز در استان رقم خورده است.

استندآپ کمدی نامزدها از عزا تا عروسی/ تبلیغات با بوی باروت و بنزین

اما تبلیغات خاص، حمایت‌های عجیب و گاهاً تخلفات انتخاباتی این شیرینی را با چاشنی خطر روبه‌رو می‌کند.

اولین موضوعی که این روزها به‌عنوان یک آسیب مطرح است، صدای تفنگ‌هایی است که به‌رسم عشیره‌ای برای استقبال از کاندیداها به صدا درمی‌آیند.

این استان عشایری که بیش از پنج دهه نیست که زندگی شهری را تجربه می‌کند، این روزها با چالش میتینگ‌های انتخاباتی و استقبال‌های عجیب با بوی باروت روبه‌رو شده که مختص به فرد و یک منطقه نیست و در سه حوزه انتخاباتی استان قابل‌مشاهده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی افرادی که در شهرستان کهگیلویه برای خرید رأی، بنزین رایگان می‌دادند، خبر داد.

عیسی حسنی افزود: با تلاش معاونت پیشگیری دادگستری و دادستان محترم شهرستان کهگیلویه، عوامل وابسته به یکی از داوطلبان مجلس که مبادرت به تهیه حواله و دادن بنزین رایگان به برخی افراد در راستای خریدوفروش رأی کرده بودند تعقیب، شناسایی و برای آن‌ها تشکیل پرونده صورت گرفت.

وی همچنین از شناسایی و دستگیری برخی از افراد که طی چند روز گذشته در مراسم استقبال از کاندیداها اقدام به تیراندازی کرده بودند، خبر داد.

تبلیغات غیرمعمول برای اخذ رأی در گلستان / بروبیای نامزدها در مراسم ختم و عزا

شهرها در محاصره پوسترهای رنگین و کاغذی با شعارهای رؤیایی قرارگرفته و تصاویر و تراکت‌ها یکی پس از دیگری بر اموال عمومی و درختان بی‌گناه نصب می‌شوند. در میادین اصلی شهر، هرچند متر یک ستاد بزرگ برپاشده و عکس‌های چندم‌تری کاندیداها که عناوین دکتر و مهندس را یدک می‌کشد، جاذبه بصری شهر را دگرگون کرده است.

دراین‌بین برخی از کاندیداها و طرفدارانشان با توسل به شگردها و تازه‌های تبلیغاتی سعی در جذب رهگذران دارند. البته برخی تبلیغات این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت‌تر شده و بساط نورافشانی، موزیک و به راه انداختن کارناوال به راه است.

قبلاً بساط شام و کباب پهن بود و این دوره وعده تلفن همراه، پاور بانک و کارت هدیه شنیده می‌شود.

استفاده از تلویزیون‌های بزرگ شهری در ستادهای تبلیغاتی به‌ویژه گرگان جلوه‌های بصری شهر را تحت‌الشعاع قرار داده و داوطلبان تلاش می‌کنند تا با این روش‌ها، شعار و وعده‌هایشان به اطلاع رهگذران و شهروندان برسد.

البته حضور پررنگ در مجالس ختم و عروسی و آئین‌های مناسبتی و گرفتن عکس و سخنرانی و پخش بروشور در این مجالس هم در حال انجام است. از اقدامات جالب آق‌قلایی‌ها نوشتن نام کاندیدا بر روی تپه‌ماهورهای حاشیه جاده آق‌قلا- گنبدکاووس است که با رنگ سفید بر زمینه سبز و ابعاد بزرگ از دور خودنمایی می‌کند.

روش تبلیغی عجیب برخی کاندیداهای مرکزی در انتخابات / بی توجهی به منطق مردم

با عبور از میدان شهدا در مرکز اراک با صحنه‌ای پرازدحام از انواع تبلیغات نامزدها مواجه شدم. البته این تصاویر در فضای مجازی نیز در حال دست‌به‌دست شدن است. یکی از عابران پیاده در گفت‌وگو اظهار داشت: مردم چطور بر مبنای این تبلیغات رأی دهند؟ اصلاً مگر با یک عکس می‌توان به کسی رأی داد؟ چهره شهر را با این کارها زشت و کثیف می‌کنند.

استندآپ کمدی نامزدها از عزا تا عروسی/ تبلیغات با بوی باروت و بنزین

از دیگر روش‌های تبلیغات عجیب، چسباندن تبلیغات روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و حتی تابلوهای دوربین ثبت تخلف سطح شهر بود که دراین‌باره نیز یکی از شهروندان اراکی بیان کرد: این کار خیلی غیراخلاقی است و نباید برای رسیدن به یک هدف، تمام قوانین را زیر پا گذاشت این نوع نحوه تبلیغ، خود عین تخلف است و در کار یک سازمان و اداره و مردم اختلال ایجاد می‌کند.

اضافه شدن افراد در گروه‌های مختلف تلگرامی تبلیغاتی کاندیداها از دیگر شگردهای ربات‌هایی با عنوان مبصر گروه است که توسط اعضای ستاد و کاندیداهای انتخابات انجام می‌شود تا با این کار جمعیت طرفدار نماینده خود را افزایش دهند و حرفی برای خود زده باشند و جالب اینجا است که مخاطب هرچه ترک گروه می‌کند، باز بعد از لحظه‌ای بدون خواست و انتخاب خود، وارد گروه می‌شود.

حضور در روستاها و ارائه وعده‌های غذایی و ریخت‌وپاش‌ها و صرف هزینه‌های کلان برای این مدل از تبلیغات، از دیگر کارهایی است که انجام می‌شود که قضاوت در مورد این‌گونه تبلیغ را به مخاطب آگاه واگذار می‌کنیم.

استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ کاندیداها در این دوره شدت گرفته است، تهیه کلیپ‌هایی از کودکان و گفتن جملاتی از زبان کودکان که یک کاندیدا را تبلیغ می‌کند اقدام تأمل‌برانگیز دیگری است که معلوم نیست برای مخاطب چقدر اقناع‌کننده خواهد بود. حمایت اصناف مختلف در این روزها نیز با چسباندن عکس کاندیداها پشت ویترین مغازه‌ها به چشم می‌خورد.

روش جالب‌توجه دیگر نسبت دادن بعضی اشعار یا آوردن نام کاندیدا در یک شعر است که به یک شیوه برای تبلیغ تبدیل‌شده است و کافی است دراین‌باره کانال‌های منتسب به کاندیداها را دنبال کرد. شاید بهتر است به‌جای شعر و شعار، کاندیداها به ارائه طرح و برنامه خود در حوزه وظایف یک نماینده بپردازند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید