چهار هنرمند پیشکسوت موسیقی آذربایجان تجلیل شدند


چهار هنرمند پیشکسوت موسیقی آذربایجان تجلیل شدند

تبریز- ایرنا- چهار هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی آذربایجان‌شرقی شامگاه چهارشنبه در اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی فجر این استان به صورت همزمان با سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر کشور، تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، در این آیین از استاد "اسفندیار قره‌باغی"، عاشیق "حسن اسکندری"(طرلان) که به صورت همزمان در جشنواره بین المللی موسیقی فجر تهران حضور دارد، "مهداد کرباسی" و "عباس عابدین‌زاده" تجلیل شد.

چهار هنرمند پیشکسوت موسیقی آذربایجان تجلیل شدند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین اختتامیه این جشنواره با اشاره به روند محسوس رو به رشد فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی، گفت: تحرک خوبی در شاخص های فرهنگی و هنری استان اتفاق افتاده و این روند در مسیر نشاط و پیشرفت پیش می رود.

محمد محمدپور اظهار کرد: گرچه مشکلاتی هم وجود دارد و به رغم منابع محدود با تلاش و پی گیری مشکلات را به حداقل رسانده ایم بر این اساس باید واقعیت ها را ببینیم و برای رفع موانع پیشرفت نیز همکاری کنیم نه پای یکدیگر را بگیریم، زیرا تنها رمز موفقیت دوستی، اتحاد و صمیمیت است.

وی تاکید کرد: همدلی و همراهی اولین قدم در موفقیت است در این صورت راه همواره هموار خواهد بود و در عرصه هایی مثل گردشگری فرهنگی نیز موفق عمل خواهیم کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین در خصوص روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر استان، گفت: ۱۷ گروه موسیقی در این جشنواره اجرای برنامه داشتند که ۱۳ گروه آن از تبریز، یک گروه از میانه، ‌۲ گروه از اهر و یک گروه از اسکو بودند.

محمدپور اظهار کرد: نخستین جشنواره موسیقی فجر همزمان با سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر کشور و با هدف ایجاد نشاط عمومی، حفظ و اشاعه‌ فرهنگ صحیح موسیقایی، در قالب اجرای گروه‌ها مانند سایر اجراهای صحنه ای و به شکل غیر رقابتی از بیست و چهارم بهمن‌ماه در شهرهای یاد شده اجرا شد.

وی افزود: جشنواره یاد شده در پنج گرایش موسیقایی شامل گروه موسیقی دستگاهی(سنتی)، گروه موسیقی اقوام (مقامی) آذربایجانی و عاشقی، گروه موسیقی کلاسیک(غربی)، گروه موسیقی پاپ و گروه موسیقی تلفیقی برگزار شد.

چهار هنرمند پیشکسوت موسیقی آذربایجان تجلیل شدند

استاد «اسفندیار قره باغی»

استاد «اسفندیار قره باغی» در اول بهمن ۱۳۲۰ در کوچهٔ قره‌باغی‌های تبریز به دنیا آمد.

قره باغی از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی شد و در خرداد ماه سال ۱۳۴۳ فارغ‌التحصیل و به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد، اواخر سال ۱۳۴۸ به تهران منتقل و در گروه اپرای تهران مشغول شد، ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران پس از عزیمت و بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش‌های بسیاری را در اجراهای مختلف عهده‌دار شد.

قره‌باغی دارای مدرک معادل دکترای آواز کلاسیک (درجهٔ یک هنری) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. ترومپت، ساز تخصصی اوست ولی با پیانو و ویولن نیز آشنایی دارد به طوری که در کنار آموزش آواز، سال‌ها به تدریس این سازها نیز پرداخته‌است.

وی پس از انقلاب اسلامی، در سازمان صدا و سیما به همکاری با واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینهٔ سرودهایی با مضمون جنگ فعال شد، در مدت هشت سال دفاع مقدس، بیش از ۸۰۰ سرود ساخت و در ایفای سلو و گروه کُر آن‌ها نقش مهمی داشت.

رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، رییس مرکز سرود و آهنگ های انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو و نایب رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق مسئولیتی وی محسوب می‌شود.

اوّلین اجرای رادیویی وی در سال ۱۳۵۰ سرود ای ایران بود که با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت، او در سال های اخیر قطعاتی حماسی با عنوان‌های سمفونی ارس و سمفونی خلیج فارس را آهنگسازی کرده و خوانده‌است، اما بی‌تردید اثری که بیش از هر کار دیگر او از صدا و سیما پخش شده، سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» با صدای اوست که موسیقی آن را احمدعلی راغب ساخته و شعر آن را حمید سبزواری سروده‌است.

او در چند فیلم هم به عنوان خواننده، نوازنده یا بازیگر حضور داشته‌است. همچنین وی سال ها در هنرستان هنرهای زیبای میرک و موسیقی تبریز به تدریس رشته و دروس موسیقی پرداخته است.

عاشیق "حسن اسکندری"

طرلان اسکندری، معروف به عاشیق حسن اسکندری، هفت دهه قبل، در دوم بهمن سال ۱۳۲۶ در روستای اوزوم ‌کاللا ناحیه قره داغ دیده به جهان گشود.
هنوز ده ساله نشده بود که در تبریز به فرشبافی مشغول شد، در هفده سالگی به تهران رفت و مشاغل مختلفی را تجربه کرد. با این وجود اقامتش در پایتخت بیش از پنج سال به طول نیانجامید و در بازگشت به تبریز، هنگامی که فقط ۲۲ سال داشت، نزد عاشیقهای برجسته شهر همچون عاشیق رسول قربانی و عاشیق عزیز شهنازی، به آموزش و قاوال نوازی و آواز خوانی مشغول شد.
بعد از مدتی، به تشویق بالابان نواز معروف، عباس عبادیان، ساز نوازی را یاد گرفت و هنر عاسیقی را پیشه کرده، همزمان نیز در رادیو تبریز به اجرای داستانهای عاشیقی مشغول شد. از سال ۱۳۵۵ کنسرت‌های عاشیق حسن در دانشگاههای ایران آغاز شد و در محافل مختلف به اجرای برنامه پرداخت. حضور عاشیق حسن اسکندری، عاشیق عبدالعلی نوری و عاشیق قشم جعفری درقهوه‌خانه عاشیقلار آنجا را به محفل روشنفکری تبریز تبدیل کرد.
آوازی که حسن به مناسبت آزادی صفر قهرمانیان خوانده، به هرچه بیشتر شناخته شدن این چهره ارزشمند منجر شد. بخشی این آواز چنین است:
آی قوجامان انسان، داغ تک ویقارلی / ای پیر انسان مقاوم ایستاده چون کوهی سترگ
گلیری هر یردن سوراغین سنین / از هر گوشه سراغ ترا می‌گیرند.
عاشیق حسن اسکندری به همراه چند عاشیق دیگر در سال ۱۳۶۴ به جشنواره فجر دعوت شدند و این دعوت سرآغازی بود بر معرفی هرچه بیشتر و شناخت عمومی موسیقی عاسیقی. از آن پس او و گروهش در جشنواره ‌های فجر حضور فعال داشته و جوایزی نیز دریافت کرده‌اند.
ایشان در ۱۳۷۰ مقام دوم تکنوازی، در ۱۳۷۵ مقام اول نوازندگی گروهی، در سالهای ۱۳۶۹، ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ مقام اول آوازخوانی را به دست‌آورده و در صدها برنامه مختلف به ایفای هنرمندی پرداخته است.
گروه عاشیق حسن در جشنواره موسیقی آوینیون فرانسه در ۱۳۷۰ به عنوان گروه برگزیده شناخته شد. او در ۱۳۷۵ به عنوان بهترین تنظیم کننده برنامه‌های موسیقی رادیو و تلویزیون و در ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ به عنوان بهترین خواننده و تنظیم کننده برای تولیدات رادیو و تلویزیون انتخاب شد.
با حضور هنرمندان موسیقی عاشیقی در فستیوالهای خارجی، عاشیق حسن اسکندری در بیشتر این برنامه ‌ها شرکت داشته و نام هنر بومی و ارزشمند کشورمان را زنده نگاه داشته است. او تاکنون در کشورهای مختلفی چون جمهوری آذربایجان، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، چین، ازبکستان، قزاقستان، اسلواکی، اتریش، اسلوونی، مجارستان، چک و ترکیه به اجرای قطعات اصیل و ارزشمند موسیقی عاشیقی پرداخته است.
عاشیق حسن، فقط یک نوازنده توانمند نیست. او عاشیقی آفرینشگر است. او علاوه بر اجرای موسیقی عاسیقی، دیوانی ترتیب داده که حاوی قوشماها، گرایلی‌ها و تجنیس‌ها و مانند اینهاست. عاشیق حسن در خلق داستان عاشیقی هم دستی دارد. از کارهای او آیلار و ائلدار داستانی» و «عاشیق قشم گوروشو» قابل توجه هستند.
از دیگر افتخارات عمر با برکت وی این است که به همراه روانشاد عاشیق رسول قربانی نشان تبریز را دریافت کرده و آن را به تابلوی افتخارات درخشان شان افزوده اند.

نخستین جشنواره موسیقی فجر آذربایجان شرقی توسط انجمن موسیقی استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در پنج گرایش موسیقایی و در قالب گروه نوازی بدون محدودیت سنی و به مدت یک هفته همزمان با سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تهران برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟