کاریکاتورهایی که در مورد درختکاری کشیده شدند


کاریکاتورهایی که در مورد درختکاری کشیده شدند

کارگاه یک روزه کارتون و کاریکاتور با موضوع درختکاری و به همت مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران درنگارستان شهر بوستان گفتگو برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، در این رویداد به سرپرستی جمال رحمتی بسیاری از چهره های مطرح این عرصه به اجرای ایده های خود پرداختند. احمد عربانی، بهمن عبدی، جواد علیزاده، فیروزه مظفری، بهرام ارجمندنیا، سعید نوروزی، شهرام شیرزادی، محمدرضا ثقفی، حسین صافی و امین منتظری از هنرمندان حاضر در این کارگاه بودند.

کاریکاتورهایی که در مورد درختکاری کشیده شدند

تهران به اندازه قدیم چشم نواز نیست

احمد عربانی در حاشیه کارگاه یک روزه کارتون و کاریکاتور گفت: کاریکاتور، با توجه به رویکرد انتقادی اش می تواند بسیاری از مسائل را بازگو کند. به شرط این که مدارا وجود داشته باشد و سردبیرهای نشریات نیز از خود شحاغت بیشتری نشان بدهند. در کاریکاتور بسیاری می شود جاساز کرد. این که می گویند بعضی از کاریکاتورها اندازه چند کتاب به ادم بینش می دهند اصلا اغراق نیست.

این کاریکاتوریست برجسته هم چنین با اشاره به مسئله درختکاری درباره وضعیت فضای سبز تهران افزود: تهران روزگار قدیم نه چنین ساختمان های سر به فلک کشیده ای داشت و نه چنین آلودگی ای. با افزایش جمعیت فضای سبز چندان که باید افزایش پیدا نکرده است. یک ارزنی است در مقابل اقیانوس ساختمان ها. می بینید که سر هر چهارراه یک آسمان خراش سر بلند کرده است. این غلط است؛ معلوم است که تراکم خریده و رفته است بالا. تهران متاسفانه به اندازه قدیم چشم نواز نیست.

برپایی چنین کارگاه هایی فضا را تلطیف می کند

جواد علیزاده، کاریکاتور را یک هنر چندوجهی برشمرد و به عنوان یک ابزار فرهنگی در حوزه آموزش واجد اهمیت تلقی کرد. او درباره برگزاری چنین کارگاه هایی گفت: با توجه خشونت موجود در جامعه و رقابت های سیاسی که همه جا را فرا گرفته، برپایی چنین کارگاه هایی واقعا می تواند گوشه کوچکی از فضا را تلطیف کند.

این هنرمند درباره ضرورت گسترش فضای سبز و درختکاری نیز اضافه کرد: شهرها هرچه بزرگتر می شوند برای مقابله با آلودگی هوا به فضای سبز بیشتری نیاز دارند. معتقدم که شهرداری تهران در این باره مثبت عمل کرده است.

تاکید بر اهمیت و ضرورت فرهنگسازی با زبان هنر

بهمن عبدی حمایت شهرداری تهران از چنین ایده هایی را موثر دانست و در این باره گفت: ضرورت چنین برنامه هایی در نقش فرهنگ سازی آن است. فقط که نباید ساختمان ساخت و تونل زد. می شود درخت کاشت و از طرفی هم فرهنگ نگه داری آن را آموزش داد.

این هنرمند اضافه کرد: زمانی بود که در سطح شهر گل نمی کاشتند چون مردم می کندند و به خانه می بردند. اما امروز این اتفاق خیلی بعید به نظر می رسد. بنابراین باید به ضرورت فرهنگ سازی آگاه بود و برای آن هزینه کرد.

تقدیر از شهرداری برای حمایت از هنر کاریکاتور

محمدرضا ثقفی نیز برگزاری چنین فضاهایی را فارغ از نقش فرهنگ سازی در حمایت از هنر کاریکاتور بسیار ضروری تلقی کرد. او در این باره گفت: معمولا در همه جای دنیا از کاریکاتور حمایت می شود و چه خوب که این جا هم چنین اتفاقی افتاده است.

نقفی تاکید کرد: هنر انتقادی موجود در کاریکاتور می تواند بسیاری از حرف ها را که در سطح جامعه وجود دارد و کسی که به صرافت گفتن اش نمی افتد، در لفافه بازگو کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید