ما پاسخ پرسش‌هایتان در مورد بیماری‌های دهان را داریم


ما پاسخ پرسش‌هایتان در مورد بیماری‌های دهان را داریم

اینکه بعضی از بیماری‌ها امکان دارد به سرطان دهان منجر شود، موضوعی کاملا صحیح است؛ اما کدام بیماری منجر به سرطان دهان خواهد شد؟ مقاله زیر پاسخ این پرسش را در بر دارد.

مواردی در رابطه با بیماریهای دهان وجود دارد که افراد مبتلا به تبخال دهان یا زگیل تناسلی دهانی را از وقوع بیماری سرطان می‌ترساند. در واقع این که بعضی از بیماریهای دهان می‌تواند منجر به سرطان شود امری کاملا درست است. اما این که کدام یک از این بیماری های دهان می‌تواند منجر به سرطان دهان شود نیاز به آگاهی بیشتر در جامعه بیماران دارد.

در این مقاله سعی داریم تا با بررسی دو بیماری تبخال دهان و زگیل تناسلی دهانی به این موضوع بپردازیم و همچنین شرایطی را که موجب سرطان دهان می‌شود بررسی کنیم.

ویروس هرپس یا تبخال دهان

تبخال دهان به عنوان یک ویروس به شدت مسری در دو نوع ۱ و ۲ مشاهده می‌شود. ویروس هرپس در واقع در دو نوع هرپس دهانی ( تبخال دهان ) و همچنین تبخال تناسلی شناخته می‌شود. طبق تحقیقات نشان داده شده که بیش از پنجاه در صد مردم به ویروس نوع یک آلوده شده‌اند. و تبخال دهان نوع ۱ به مراتب خطر کمتری نسبت به نوع ۲ این ویروس خواهد داشت.
همچنین این نکته قابل ذکر است که ما در این مقاله سعی داریم نوع ۱ این ویروس را مورد بررسی قرار دهیم که به ناحیه دهانی مربوط بوده و شامل تبخال های دهانی که معمولا روی لب ها مشاهده می‌شوند از این دست ویروس ها هستند.

علائم ویروس تبخال دهان چیست؟

قرمزی پوست

احساس سوزش و ذق ذق روی لب

تاول

ویروس تبخال دهان ممکن است مدت ها مخفی بماند و هیچ فعالیتی نداشته‌باشد. حتی ممکن است هیچ وقت فعال نشود و فرد آلوده به ویروس بدون هیچگونه مشکلی در تمام طول عمر خود زندگی کند. اما معمولا افرادی که مبتلا می‌شوند بین یک تا چندین مرتبه می‌توانند دچار زخم های تبخال شوند که موجب ناراحتی در ناحیه دهان می‌شود. این زخمها دردناک هستند و سوزش زیادی در ناحیه لب به جا می‌گذارند.

اما موردی که اهمیت دارد آنست که این زخم‌ها و تاول ها پس از خارج شدن مایع داخل آن و پوسته پوسته شدن ناحیه زخم شده پس از مدتی کاملا بهبود میابند. البته ممکن است در مواردی هم این درمان به طول بیانجامد. در واقع این بیماری نمی تواند به تنهایی موجب سرطان در ناحیه دهان شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

جهت پیشگیری از ایجاد تبخال دهان می‌توانید با تغییر در برنامه غذایی خود و همچنین رعایت موارد بهداشتی نظیر استفاده از وسایل بهداشتی شخصی درصد ابتلا به این ویروس را کاهش دهید. همچنین روبوسی نکردن و تماس نداشتن با افراد نزدیک که به تبخال دهان مبتلا شده‌اند می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری دهانی کمک کند.

ما پاسخ پرسش‌هایتان در مورد بیماری‌های دهان را داریم

زگیل تناسلی دهانی یا پاپیلوما HPV

زگیل تناسلی دهانی که در چند سال گذشته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته یک ویروس مسری است که توسط بزاق دهان و یا رابطه جنسی منتقل می‌گردد. این بیماری سرعت رشد بسیار بالایی داشته و در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی می‌تواند سلامتی را به خطرناک بیاندازد.

بیماری زگیل تناسلی دهانی به عنوان یکی از بیماری های مقاربتی قابل انتقال شناخته شده است. دلیل اصلی نگرانی‌های زیاد در رابطه با این بیماری احتمال وقوع سرطان دهانی می‌باشد. اگرچه در بیشتر موارد سیستم ایمنی بدن این ویروس را بعد از مدتی دفع می‌کند اما در مواردی نیز احتمال آن می‌رود که این ویروس موجب سرطان شود. اگرچه مواردی می‌تواند تشدید کننده این احتمال باشد.
جدا از از این که رابطه جنسی کنترل‌نشده می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری و بروز سرطان را افزایش دهد، مواردی دیگر، همچون مصرف دخانیات، به خصوص سیگار نیز تشدیدکننده بروز سرطان دهان می‌باشند؛ مصرف و اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی هم از موارد تشدیدکننده می‌باشد. افرادی که این موارد را رعایت‌نکنند مستعد به سرطان دهان خواهندبود.
تشخیص به موقع این بیماری‌ توسط دندانپزشک متخصص بیماریهای دهان، امکان درمان مناسب جهت بهبود این بیماری را فراهم خواهد کرد.

روش های جلوگیری از ابتلا به پاپیلوما HPV :

استفاده از وسایل پیشگیری برای مراقبت رابطه جنسی سالم

رعایت بهداشت حین مقاربت جنسی

واکسیناسیون طی مدت زمانی مشخص توسط پزشک

مراجعه و چکاپ منظم توسط دندانپزشک متخصص بیماریهای دهان ، فک و صورت

ما پاسخ پرسش‌هایتان در مورد بیماری‌های دهان را داریم

تشخیص سرطان دهان براثر زگیل تناسلی دهانی

روش‌های متعددی برای تشخیص سرطانی بودن یک توده وجود دارد که باید به‌دقت برروی بیمار انجام شود. انواع تست‌های سی تی اسکن و التراسونیک و ام ار آی را معمولا پزشکان انجام می‌دهند تا به نتیجه دقیقی در این زمینه دست یابند. سپس نمونه برداری شده و برروی نمونه مورد نظر تست‌های لازم انجام خواهد شد. در این رابطه باید گفت که نمونه برداری مهمترین نوع تشخیص سرطانی بودن این بیماری است.

نتیجه گیری: تبخال دهان یا زگیل تناسلی دهانی، کدامیک موجب بروز سرطان دهان می‌شود؟

در انتها باید گفت، بیماریهای مسری مانند تبخال دهانی یا زگیل تناسلی دهانی می‌توانند در صورتی که به موقع درمان نشوند بسیار خطرناک باشند. مخصوصا در میان این دو بیماری، پاپیلوما HPV از عوامل ابتلا به سرطان دهان می‌باشد. پس در صورتی که زخم های دهانی شما شدید بود و یا بیش از دو هفته طول کشید حتما به متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید.

انتهای رپورتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد