جودوی ایران از مسیر درست منحرف شده است/ منافی: آرزویم گرفتن دان 10 جودو است


جودوی ایران از مسیر درست منحرف شده است/ منافی: آرزویم گرفتن دان 10 جودو است

از محسن منافی به عنوان اسطوره جودوی ایران یاد می شود. او یکی از 70 نفری است که در دنیا دان 7 جودو دارد.

به گزارش "ورزش سه"، منافی برخلاف اکثر کسانی که دان 7 را به صورت افتخاری دریافت کرده اند، به صورت کاملا تدریجی و با کسب مجوزهای کودوکان ژاپن و همچنین تلاش بسیار این دان را به دست آورده است. محسن منافی تنها دانشجو رشته رزمی جودو از مهد جودو جهان (کودوکان) است که از کمربند سفید؛ جودو را از سال ۱۹۹۰ شروع کرده و پس از گذراندن ۲۸ سال تلاش موفق به کسب دان ۷ از کودوکان ژاپن شد. در تاریخ جودو ژاپن، منافی اولین فرد غیر ژاپنی است که موفق به گذراندن دوره خود از کمربند سفید تا دان ۷ در کودوکان است. او داور بین المللی رشته خودش نیز بوده و همه ساله در مهد جودوی جهان در کنار بزرگان این رشته حضور پیدا می کند.

جودوی ایران از مسیر درست منحرف شده است/ منافی: آرزویم گرفتن دان 10 جودو است


محسن منافی در مورد تجربه اش و استفاده آن برای ورزش ایران می‌گوید: استفاده بهینه از فرصت حضورم در کودوکان کردم. من در سال 1989 که به ژاپن رفتم، با کلمه جودو به واسطه یکی از دوستانم که جودوکار بود آشنا بودم. در آن دوران آقای یاسوهیرو یاماشیتا، قهرمان ملی و افسانه ای ژاپن در اوج کار خود بود. با توجه به اینکه جودو یک ورزشی ملی برای ژاپنی ها محسوب می شد و از احترام بالایی برخوردار بود و بیش از 120 کشور فدراسیون جودو داشتند و 140 سال قدمت این رشته، بسیار قابل توجه بود، حضور در کودوکان و مطالعه تاریخچه ای از جودو و پروفسور کودوکان مرا شیفته جودو کرده و باعث شد بین جودو و کاراته، جودو را انتخاب کنم. علاقه شخصی به نبردهای تن به تن و غریزه جوانی که در وجودم بود نیز مرا به سمت جودو سوق داد که بتوانم با انتخاب این رشته از نظر فیزیک، توان، قدرت و اعتماد به نفس پیشرفت کنم. همه این عوامل دست به دست هم دادند که وارد جودو شده و این فرصت را غنمیت شمردم که حالا که در مهد جودو هستم، در کودوکان حضور یافته و از کمربند سفید وارد این رشته شدم و با پتانسیلی که ذاتا داشتم، توانستم پله های ترقی را هر چه زودتر در جودو بالا بروم. موفقیت در جودو گارانتی حضورم در ژاپن بود برای همین با الفبای جودو در کودوکان آشنا شدم. زیر نظر اساتید بزرگ و شناخته شده ای از کمربند سفید تحت آموزش قرار گرفتم. از هر کدام از این اساتید اگر یک نکته را هم فرا می گرفتم بسیار مهم بود. در همان حین دانشجوی این رشته در ژاپن نیز بودم. رفته رفته که در مسیر جودو قرار گرفته و پیشرفت کردم پی به این نکته بردم که جودو تنها یک رشته ورزشی نیست؛ راه و طریقتی است که در مسیر زندگی اثر گذار بوده و در زندگی ام تاثیر زیادی داشته است. باتوجه به احترامی که به این رشته در ژاپن گذاشته می شود از آن تاثیر می گرفتم و شاهد این بودم که هر چقدر در جودو قوی تر می شوم، احترام جامعه به من بیشتر می شود. این به نوعی یک گارانتی برای حضور من در ژاپن محسوب می شد. برای هر چه قوی تر شدن این گارانتی بایستی هر چه بیشتر در جودو قوی تر باشم؛ همین باعث شد تا با انگیزه بیشتری پله های طرقی را طی کنم.

جودوی ایران از مسیر درست منحرف شده است/ منافی: آرزویم گرفتن دان 10 جودو است


قهرمان جودوی کشورمان در مورد شرایط جودوی کشور می‌گوید: ایران از مسیر درست منحرف شده است. به قول یکی از اساتید بزرگم به نام آقای ماتسوئی که می گفت اگر هر روز در این مکان فقط راه بروی و هیچ کار دیگری هم انجام ندهی بازهم خیلی چیزها یاد گرفته ای؛ بعد از گذراندن 32 سال در کودوکان، تجربیات بسیاری به دست آورده ام که می توانم در اختیار جوانان کشورم قرار دهم. تلاش بسیاری کردم تا این تجربیات را به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان در ایران قرار دهم اما متاسفانه تفکری که در مورد جودو در ژاپن وجود دارد اینجا توسط برخی ها تغییر یا تفسیر غلط شده و جودوی ایران از مسیر درست منحرف شده است. در حال حاضر آینده روشنی برای جودوی ایران نمی بینیم. این گونه نیست که بخوابیم و صبح چند طلای جهانی کسب کنیم. به دلیل عدم آموزش صحیح، جودوی ایران از جودوی جهان فاصله بسیاری گرفته است. یک نیم دهه یا یک دهه باید روی جودوی کشور کار کرد. مدیریت فعلی در جودوی ایران مدیریت درستی نیست و کارها به صورت سلیقه ای صورت می گیرد. با این وضعیت به جایی نمی رسیم و متاسفانه هر روز خبرهای ناگواری در مورد جودو و جودوکاران کشورمان می شنویم.

جودوی ایران از مسیر درست منحرف شده است/ منافی: آرزویم گرفتن دان 10 جودو است


منافی در مورد حضورش در راس جودوی کشور و کمک به این رشته می گوید: بودن یا نبودن من در جودو و اثر گذاری آن را به شما واگذار می کنم که شما و سایر جودوکاران قضاوت کنید کسی که 32 سال در کودوکان بوده آیا می تواند مثمرثمر باشد یا خیر؟ امروز اگر من اراده بکنم و وارد دنیای جودو بشوم این گونه نیست که انتظار کسب مدال در مدت زمان کوتاهی را داشته باشیم. یک نیم دهه یا یک دهه باید روی جودوی کشور کار کرد. ریشه جودوی کشور باید با آموزش صحیح تغییر کند. قطعا در چنین شرایطی به صورت طبیعی صاحب مدال خواهیم شد. انتقال تجربیاتم را یک وظیفه ذاتی می دانم و برای کمک به ورزش کشورم و جوانان این مرز و بوم غروری ندارم. ما ایرانی ها همواره در ورزش های انفرادی موفق بوده ایم. غیرت بالا، آمادگی جسمانی بالا و سایر ویژگی های مثبتی که ورزشکارانمان دارند اگر با تکنیک و تاکتیک صحیح تلفیق شوند، قطعا نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود. با وجود داشتن استعدادهای نابی که بعضا شاهد شکوفایی شان هستیم، از نظر آموزشی، جودوی ایران به شدت نیاز به بازنگری دارد. اگر قسمت باشد که به هر نحوی در خدمت جودوی کشورم باشم امیدوارم بتوام تجربه و پتانسیل کسب شده در این سی سال را در اختیار جوانان کشورم قرار دهم. این را یک وظیفه ذاتی برای خودم می دانم و امیدوارم که زمینه برای آن فراهم شود.

منافی در پایان در مورد هدفش در جودو گفت: آرزوی رسیدن به دان 10را دارم. با توجه به اینکه از دان هفتم دو سال می گذرد، همه ساله در مسابقات دان 5 به بالا شرکت می کنم. مسابقات به شدت سختی هستند و در این مسابقات اگر شرکت نکنی قادر به گرفتن دان های 6 به بالا نخواهی بود. برای شرکت در این مسابقات باید آمادگی جسمانی و تکنیکی خود را به روز نگه دارید. این گونه نیست که شما چون سی سال در کودوکان بوده اید، همه چیز را می دانید. من همچنان خود را یک دانش آموز می دانم و بستر یادگیری از استادان بزرگ همچنان فراهم است. با توجه به اینکه در حال حاضر اولین غیر ژاپنی هستم که موفق به گذراندن دوره خود از کمربند سفید تا دان ۷ در کودوکان است آرزویم این است که کار خودم را تا دان 9 و حتی 10پیش برده و نام یک ایرانی را در تاریخ جودوی جهان جاودانه کنم و فکر می کنم که به این زودی ها کسی نتواند این رکورد را حتی در دنیا بشکند چرا که فقط چند نفر در دنیا دان ۱۰ جودو دارند که اکثرشان ژاپنی هستند.

جودوی ایران از مسیر درست منحرف شده است/ منافی: آرزویم گرفتن دان 10 جودو است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن