خرید ماسک و موادضدعفونی کننده ضرورتی ندارد


خرید ماسک و موادضدعفونی کننده ضرورتی ندارد

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر با بیان اینکه تاکنون مورد مبتلا به کرونا‏ویروس در ملایر گزارش نشده است، از آمادگی کامل بیمارستان های ملایر برای ‏مواجهه با کرونا خبر داد و گفت: سه تخت ایزوله کامل تنفسی داریم که همواره ‏آماده استفاده هستند.‏

دکتر محسن ترکاشوند یکشنبه ۴ اسفندماه در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه حفظ سلامت عمومی جامعه فوق العاده برای ما حائز اهمیت است، افزود: به همین منظور اطلاع رسانی، شفاف سازی و آگاهی بخشی، آموزش و پیشگیری را در اولویت کار خود قرار داده ایم و ۶۰۰ نفر در سطوح مختلف شهر ها و روستاها وظیفه تحقیق و آموزش افراد را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک فقط برای بیمار مبتلا، پرسنل و کارکنان بخش های بستری ضروری است، افزود: حتی ماسک های N۹۵ ویژه بخش های ایزوله تنفسی است و افراد سالم و عادی اصلاً نیازی به استفاده از ماسک و دستکش ندارند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه نباید ظرفیت سوزی کنیم و بی علت ماسک، الکل و سایر اقلام ضدعفونی کننده را هدر بدهیم، یادآور شد: با هماهنگی های انجام شده با تعزیرات اکیپ هایی از کلیه مراکز کالا پزشکی و داروخانه ها بازدید به عمل می آورند و بر روی نحوه عرضه محصولات نظارت دارند و تعرفه ها را با قیمت فاکتور بررسی می کنند و با محتکرین و مراکز گرانفروش طبق قانون برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه باید در اورژانس ها، بیمارستان و مطب های خصوصی ماسک را در اختیار بیماران مبتلا به مشکلات عفونی و تنفسی قرار دهند، از ایجاد جو روانی، ترس و واهمه در سطح جامعه گلایه و توصیه کرد: مردم برای خرید مواد ضدعفونی کننده و این دست اقلام به داروخانه ها و کالا پزشکی ها هجوم نبرند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر با بیان اینکه فعلاً در سراسر کشور گردهمایی ها، همایش ها و مسافرت های غیرضروری، مسابقات ورزشی، مدارس و دانشگاه ها به علت رفت و آمد بین شهری تعطیل شده است، ادامه داد: هدف آرام کردن جو روانی ایجاد شده و پیشگیری از امکان ابتلا به بیماری است.

در مراحل آخر پیک بیماری هستیم

ترکاشوند با اشاره به اینکه پیک یک بیماری معمولا شش ماه است و حداکثر تا اواخر فرودین ماه دوران پیک کروناویروس تمام شده و وارد فاز نهفته می شود، اظهارکرد: بهترین اقدام، پیشگیری و رعایت بهداشت فردی و عمومی است و برای این کار می توان از محلول ضدعفونی کننده شامل سه پیمانه الکل ۷۰ درصد و یک پیمانه آب برای تمیزی سطوح استفاده کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلای کودکان زیر ۹ سال و موردی از مرگ کودکان زیر ۱۴ سال در جهان به جهت ابتلا به این ویروس گزارش نشده است، گفت: بیماری کرونا یک بیماری ویروسی و مرگ و میر آن مانند بیماری آنفلوآنزا و در حدود دو درصد است.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: بیشتر فوتی ها در اثر این بیماری افراد مسن، افراد دارای سابقه بیماری های زمینه ای و قلبی-عروقی، دیابت، افراد سیگاری و... هستند و معمولاً در افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند و ۹۸ درصد بیماران بدون هیچ علائمی می توانند به زندگی عادی بازگردند.

وی توصیه کرد: برای کاهش خطر ابتلا به کروناویروس، شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون یا محلول های ضدعفونی کننده، پوشاندن بینی و دهان هنگام عطسه یا سرفه، خودداری از تماس نزدیک با افرادی که علائم شبیه به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی دارند، پخت صحیح و کامل گوشت و تخم مرغ و خودداری از تماس حفاظت نشده با حیوانات ضروری است.

مورد مثبت مبتلا به کرونا در ملایر مشاهده نشده است

رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ کشور جهان با این ویروس به طور مستقیم درگیر هستند، اظهار کرد: در چین که کشور مبدأ بوده، از هر ۱۰۰ نفر مبتلا بین یک تا سه نفر فوت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه تا این لحظه مورد مثبت مبتلا به کرونا در ملایر مشاهده نشده است، یادآور شد: از دو بیمار بستری شده و مشکوک به کرونا در بیمارستان غرضی، نمونه گیری شده که هر دو منفی بودند.

ترکاشوند با بیان اینکه ظرف ۴۸ ساعت پس از نمونه گیری نتیجه نهایی آزمایشات و تست های انجام شده از بیماران مشکوک اعلام می شود، خاطرنشان کرد: تب بالای ۳۹ درجه، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی، مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه از جمله علائم ابتلا به کروناویروس است.

وی با بیان اینکه از نظر اپیدمی سه مرحله برای این بیماری تعریف شده است، گفت: در مرحله A، هر بیمارستانی موظف است بخش ایزوله مختص بیماران تنفسی داشته باشد تا مراقبت های ویژه برای مبتلایان اعمال شود و در ملایر همه بیمارستان ها این بخش را آماده کرده اند.

ترکاشوند با تأکید بر اینکه بیماران باید توسط متخصص بیماری های عفونی ویزیت شود، گفت: در مرحله B، اگر یک شهر درگیر شود با دستور وزیر بهداشت و درمان یک بیمارستان کاملاً ایزوله شده و در اختیار تشخیص و درمان بیماران قرار می گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: اگر بیماری وارد مرحله C شود که مرحله کشندگی است، تمهیدات جدی تری اندیشیده می شود و ما احتمالات لازم را اتخاذ کرده و امکانات ضروری را برای ورود به مرحله دوم و سوم بیماری داریم.

تغذیه مناسب و استراحت؛ بهترین راه درمان

ترکاشوند با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان در بهترین حالت تنها می تواند ۲۵ درصد سلامت مردم جامعه را تأمین و تضمین کند و مابقی سهم سایر دستگاه های اجرایی و خود مردم است، افزود: امروز رؤسای بیمارستان ها و کارشناسان مراکز درمانی ما در همدان در حال گذراندن آموزش های لازم هستند.

وی با تأکید بر اینکه با سلامت مردم تعارف نداریم و اطلاع رسانی و شفاف سازی در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: تغذیه مناسب و استراحت، خوردن میوه جات و سبزیجات، سوپ، آب و نوشیدنی های فراوان و شیر در مراحل اولیه بهترین راه درمان مبتلایان به شمار می رود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه فاز نهفتگی تا زمان بروز علائم حاد کرونا ۱۴ روز طول می کشد، ادامه داد: از مردم انتظار داریم بهداشت فردی را رعایت کرده و جو جامعه را آرام نگهدارند.

ترکاشوند در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت شبانه روزی ساختار و سیستم پایش سلامت در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: اخیراً انجام تزریق واکسن فلج اطفال برای کودکان جامانده در سراسر شهرستان آغاز شده است و متولدین بین اردیبهشت سال ۹۵ تا اردیبهشت سال ۹۷ را شامل می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار نفر در این پایش و طرح مورد تزیق واکسن قرار می گیرند، گفت: اعمال قوی ترین ساختارهای ایمنی برای مردم، پیشگری و آموزش به صورت جدی دنبال می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل