تلفات گورخر ایرانی در مهریز تکذیب شد


تلفات گورخر ایرانی در مهریز تکذیب شد

یزد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد ،برخی مطالب شبکه ها و فضای مجازی استان مبنی بر تلفات گورخر ایرانی در گوراب مهریز را تکذیب کرد.

نیره پورملائی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از هفته گذشته تاکنون هیچ گونه تلفاتی از این گونه جانوری در هیچ یک از مناطق استان گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: هفته گذشته سه راس گوزن‌ زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش این گونه جانوری در شهرستان خاتم تلف شدند که نمونه برداری از قسمت های مختلف لاشه انجام و علت تلفات توسط تیم دامپزشکی متشکل از دامپزشکان این اداره کل و دامپزشکی استان تحت بررسی است و نتایج تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

پورملائی خاطرنشان کرد: همچنین یک تیم ۱۶ نفری متشکل از کارشناسان و محیط بانان در روز جاری، سایت یادشده را رصد و پایش کردند که تلفات جدیدی مشاهده نشد.

در سال۱۳۷۶، تکثیر و پرورش گورخر ایرانی و بازگشت آن به طبیعت استان در دستور کار حفاظت محیط زیست یزد قرار گرفت و سایت تکثیر و پرورش گورخر منطقه گوراب مهریز با هدف اولیه تکثیر و پرورش این گونه، رهاسازی و بازگشت آن به طبیعت بود.

سایت تکثیر و پرورش گورخر گوراب مهریز به مساحت ۱۳۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری جاده مهریز - انار قرار دارد.

همچنین نخستین گونه گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۸۵ به تعداد شش راس از دشت ناز ساری به یزد انتقال یافت که ۲ راس تلف شدند و تنها چهار راس زنده ماند.
گوزن زرد ایرانی، گونه خاصی است که فقط در ایران زندگی می کند زیستگاه های اصلی این گونه در گذشته در جنگل های گرمسیری خوزستان و جنگل های متراکم زاگرس بوده است.

منطقه حفاظت شده باغ شادی خاتم به مساحت ۱۱ هزار و ۶۶۰ هکتار بخشی از عرصه های جنگلی استان فارس و یزد است که در جنوبی ترین محدوده یزد و در شهرستان خاتم واقع شده است.

بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۷۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است .
۶۰ نیروی محیط بان، یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه