مقابله با کرونا بدون ماسک و ژل


مقابله با کرونا بدون ماسک و ژل

بیرجند - ایرنا - باور غلطی در میان مردم در حال ترویج است که استفاده از ماسک و ژل ضدعفونی را مهمترین و تنها روش جلوگیری از کرونا می‌دانند در حالی که شایع‌ترین و سریع‌ترین راه انتقال بیماری‌های عفونی از طریق تماس پوستی است.

در روزهای اخیر با انتشار اخباری مبنی بر شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌های کشور، تقاضا برای لوازم بهداشتی شامل ماسک، دستکش، ژل ضد عفونی، الکل و دیگر موارد در استان خراسان جنوبی چنان افزایش یافت که سبب کمبود این اقلام شد.

خبرنگار ایرنا برای بررسی هر چه دقیق تر موضوع کمبود ماسک پس از شیوع کرونا در ایران به ویژه استان‌های مجاور خراسان جنوبی به داروخانه‌های سطح شهر بیرجند رفت.

مشاهدات خبرنگار ما در سطح هشت داروخانه سطح شهر از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق از جمله داروخانه‌های شبانه‌روزی و عادی حاکی از نبود یا فقدان لوازم بهداشتی از جمله ماسک، ژل ضدعفونی، اسپری ضدعفونی حتی پد الکی و دستکش یکبار مصرف بود.

اغلب مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌های مرکز خراسان جنوبی را متقاضیان اینگونه لوازم بهداشتی تشکیل می‌دهند که اغلب با پاسخ منفی مواجه می‌شوند و در برخی داروخانه‌ها نیز به صورت بسیار محدود عرضه می‌شود.

متصدی یکی از داروخانه‌های خیابان غفاری بیرجند که انگار تعدادی متقاضیان ماسک وی را آزرده بود و با لحن تندی جواب مردم را می‌داد گفت: ماسک نداریم، چند روز است که ماسک و ژل ضدعفونی کننده تمام شده است، شما اگر از کرونا می‌ترسید چرا از منزل بیرون می‌آیید تنها راه جلوگیری از ویروس رعایت بهداشت فردی است.

وی که خود ماسک معمولی زده بود در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص توزیع ماسک در داروخانه افزود: طبق اعلام متولیان امر بهداشت و درمان استان به زودی ماسک و ژل ضدعفونی کننده به سطح داروخانه‌های استان خواهد رسید.

در یکی از داروخانه‌های بیرجند تنها ماسک معمولی بچگانه وجود داشت که شهروندان به همان هم قناعت کرده و عددی یکهزار تومان می‌خریدند، در حالیکه همین ماسک روزهای گذشته عددی ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد.

مراجعه به بزرگ‌ترین و مرجع‌ترین داروخانه‌های خیابان‌ها و محلات شهر بیرجند نشان داد لوازم بهداشتی مزبور با قحطی جدی در سطح شهر مواجه شده است.

ماسک فیلتردار و ژل ضدعفونی کننده در هیچ کدام از این داروخانه‌ها موجود نبود، از سوی دیگر، قیمت‌های اعلام‌شده از سوی متصدیان داروخانه‌ها برای ماسک‌های ساده (در صورتیکه موجود باشد) نوسان بسیار بالایی پیدا کرده بود همین مساله به کمبودها و نگرانی‌های ناشی از آن در بین شهروندان دامن زده است.

پشت ویترین‌ و درب ورودی برخی داروخانه‌های سطح شهر کاغذهای دست نوشته‌ای تحت عنوان « ماسک صورت موجود نمی‌باشد، تقاضای ماسک و ژل ضدعفونی نکنید، ماسک نداریم سوال نفرمایید» نصب شده بود اما با همین حال باز هم شهروندان سراغ ماسک می‌گرفتند.

بیشترین تقاضای مردمی در خصوص ماسک بود و کمتر کسی سراغ ژل ضدعفونی کنند و الکل می‌گرفت، ماسک فیلتردار در هیچ داروخانه‌ای موجود نبود اما قیمت آن به شهروندان ۱۷ هزار تومان داده می‌شد.

یکی از متصدیان داروخانه‌ در شمال شهر بیرجند گفت: ما به عنوان فروشنده با بدبختی ماسک و ژل ضدعفونی پیدا می‌کنیم، چه برسد به شهروندانی که می‌خواهند بخرند.

وی ادامه داد: حتی پد الکلی نداریم دیروز برایمان چند بسته رسید که در عرض نیم ساعت تمام شد، ماسک فیلتردار که هفته پیش هفت هزار تومان می‌خریدیم، امروز ۱۵ هزار تومان سفارش داده‌ایم و امیدی هم نداریم برایمان بفرستند.

یکی از شهروندان بیرجندی که دست دختربچه‌اش را گرفته و از متصدی داروخانه تقاضای ماسک دارد هم گفت: از شب گذشته تاکنون به تمامی داروخانه‌های شهر سر زده‌ام اما خبری از ماسک نیست.

جواد هاشمی اضافه کرد: معلوم است وقتی مسوولان هفته گذشته چندین میلیون ماسک به کشور چین که خود تولید کننده است فرستادند، باید وضعیت مردم خودمان این باشد، چرا مسوولان پیش‌بینی‌های لازم را انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه به طور حتم جان مردم برای مسوولان کشور مهم نیست اظهار داشت: مگر می‌شود در تمامی داروخانه‌ها ژل ضدعفونی یا ماسک وجود نداشته باشد مگر اینکه از بالا دستور بدهند تا اطلاع ثانونی به فروش نرسد.

الهام خسروی یکی دیگر از متقاضیان ماسک در داروخانه شبانه‌روزی بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: شب گذشته به یکی از داروخانه‌ها مراجعه کرده و تقاضای ماسک داشتم که متصدی گفت نداریم در همان لحظه یکی از آشناهای متصدی به پشت ویترین رفت و به صورت مخفیانه 2 عدد ماسک فیلتردار در جیبش گذاشت، این کجای انسانیت است، مگر مواد مخدر جابه‌جا می‎کنید.

در حالی شهروندان از نبود ماسک در سطح استان گلایه دارند که مسوولان اذعان دارند استفاده از ماسک برای افراد سالم هیچ توجیهی ندارد و تنها پزشکان، پرستاران و کادر بهداشتی و درمانی که با بیماران در ارتباط هستند یا افرادی که بیماری تنفسی دارند باید از ماسک استفاده کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از ماسک برای افراد معمولی و سالم نیاز نیست اما افرادی نظیر بیماران کلیوی، قلبی و ریوی و کادر درمانی بهتر است از ماسک استفاده کنند.

غلامرضا آهنی افزود: عده‌ای از شهروندان از کمبود ماسک در سطح داروخانه‌های استان گلایه دارند در صورتیکه این امر طبیعی است و با بالا رفتن تقاضا سطح عرضه محدود می‌شود.

وی بیان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت هرگونه توزیع، خرید و فروش انواع ماسک‌های پزشکی شامل ماسک جراحی، فیلتردار، n۹۵ و n۹۹ توسط تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکت‌های پخش دارویی و سایر تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: به زودی ماسک‌ و بسته‌های آموزشی توسط وزارت بهداشت با اولویت استان‌هایی که در آنها موارد مثبت کرونا ویروس مشاهده شده است توزیع خواهد شد.

وی یادآور شد: طبق این ابلاغیه داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی اجازه خرید مجدد از شرکت توزیع را به هیچ عنوان ندارد اما ماسک به زودی از طریق وزارتخانه در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

آهنی با تاکید بر اینکه مردم نباید به صورت هجومی برای تهیه ماسک به داروخانه‌ها مراجعه کنند گفت: رعایت بهداشت فردی مقدم بر ماسک زدن است لذا اصرار بر استفاده از آن بدون توجه به رعایت سایر موارد بهداشتی هیچ تاثیری بر پیشگیری از کرونا ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: استفاده غیرضروری از ماسک برای افراد توصیه نمی‌شود چون اگر سرماخوردگی داشته باشند وضعیت آنها را بدتر خواهد کرد.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: اینکه تمامی ماسک‌های سطح استان توسط شهروندان خریداری شود نه تنها سبب جلوگیری از ورود ویروس نخواهد شد بلکه با افزایش تقاضا، با کمبود نیز مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند گفت: اقدامات حفاظت فردی و بهداشتی اگر توسط شهروندان در دستور کار قرار گیرد هیچ نیازی به استفاده از ماسک و سایر لوازم برای مقابله با کرونا نیست.

تمامی شهروندان ایرانی بایستی توجه داشته باشند رعایت بهداشت فردی به ویژه شستن دست‌ها به صورت مرتب با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده، دست ندادن و روبروسی نکردن مهمترین عوامل پیشگیری کننده ویروس کرونا است و نباید تنها به ماسک زدن خود و فرزندانشان اکتفا کنند.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونای جدید تاکنون ۷۸ هزار و ۸۶۶ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۲ هزار ۴۶۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع مبتلایان به این ویروس تاکنون ۲۳ هزار و ۳۳۴ هزار نفر بهبود یافته‌اند و ۵۳ هزار و ۶۸ نفر هنوز مبتلا هستند.

همچنین مجموع آمار مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونای جدید در ایران ۴۳ نفر است که از این تعداد هشت نفر جان خود را از دست داده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا