کراتینه مو با ویتامینه مو چه تفاوتی دارد؟


کراتینه مو با ویتامینه مو چه تفاوتی دارد؟

آیا می‌خواهید مو‌های جذاب و سالمی داشته باشید، اما نمی‌دانید باید از کدام روش اصلاحی استفاده کنید؟ با ما در گزارش زیر همراه باشید تا با تفاوت کراتینه و ویتامینه مو و ویژگی آن‌ها آشنا شوید.

به گزارش بهداشت نیوز، امروزه برای زیبا کردن مو‌ها و طراوت بخشیدن به آن‌ها، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنیم؛ برای مثال ویتامینه کردن مو، کراتینه کردن مو و آبرسانی به مو.

اما حتما می‌دانید که هر یک از این روش‌ها با دیگری متفاوت است. برای اینکه تفاوت ویتامینه کردن و کراتینه کردن مو را بدانیم، تنها کافی است که تعریف هر یک از این روش‌ها که برای سلامت، شکل‌دهی و حالت‌دهی مو‌ها صورت می‌گیرد را بدانیم؛ بنابراین در این مقاله قصد داریم علاوه بر بیان تفاوت کراتینه و ویتامینه مو، روش‌های ویتامینه کردن و کراتینه کردن را به صورت مجزا شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

ویتامینه کردن مو
وقتی موهایمان به دلایل مختلفی نظیر تاثیرات آب و هوایی، مواد شیمیایی گوناگون، شامپو‌های نامناسب و رنگ‌های مختلف و حتی تاثیرات هورمونی دچار شکستگی و آسیب می‌شوند و ریزش پیدا می‌کنند، می‌توانیم به واسطه ویتامینه کردن آن‌ها، به نحوی جبران خسارت کرده و به ترمیم آن‌ها بپردازیم. در این حالت است که دست به دامان انواع مشتقات گیاهی شده و یا از مواد شیمیایی گوناگون جهت درمان و التیام صدمات وارد شده بر مو‌های خود، بهره می‌گیریم. ویتامینه حاوی مقدار مناسبی از ویتامین B۵ است که نقش محافظتی داشته و به نرم شدن و درمان شدن مو‌های ما کمک خواهد کرد. مواد درمان‌کننده‌ای که در این ویتامینه‌ها وجود دارند، تاثیر مستقیمی بر قسمت "کورتکس" مو داشته و سبب درمان مو در بازه زمانی مشخصی خواهند شد.

فواید
استفاده کردن از ویتامین‌های مخصوص مو باعث می‌شود:
مو‌های ما لطیف و درخشنده شوند.
آسیب‌پذیری آن‌ها نیز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.
باعث شکل‌دهی بهتر مو‌ها خواهد شد.
از ریزش مو یز تا حد قابل قبولی ممانعت می‌کند.

نکته: لازم به ذکر است که اگر ریزش مو‌های سر ما ناشی از عواملی نظیر سالخوردگی و یا اثرات موروثی باشد، ویتامینه کردن مو اثر چندانی نخواهد داشت و تاثیر آن را تنها می‌توان تنها در خوش‌فرم بودن و سالم بودن مو دید. برای درمان ریزش مو که در اثر پیری یا ژنتیک رخ می‌دهد، ماساژ درمانی توصیه می‌شود که از این طریق بتوان جریان خون در پوست سر را سرعت و بهبود بخشید.

لازم به ذکر است که استمرار و تداوم در ویتامینه کردن مو است که سبب اثرگذاری آن می‌شود و می‌تواند به تسریع روند درمان مو کمک کند؛ بنابراین لازم است به مدت ۶ تا ۸ ماه و حدود ۱۲ بار در هر ماه، مو‌های خود را با مواد ویتامینه بشوییم و توجه کنیم که بعد از استفاده از رنگ‌ها و مواد شیمیایی برای مو‌های خود، بدون فوت وقت باید آن‌ها را ویتامینه کرد تا مو‌ها از عوارض ناشی رنگ کردن مکرر مو مصون بمانند.

کراتینه مو
در افرادی که موهای آن‌ها به اندازه کافی کراتین ندارد، روش کراتینه کردن مو استفاده می‌شود تا فقدان کراتین جبران شود. (کراتین یک پروتئین است که به طور طبیعی در مو‌های شما وجود داشته و باعث صاف شدن و درخشندگی مو‌ها می‌گردد.)

مزیت
روش کراتین کردن مو، اغلب تاثیر فرم‌دهندگی داشته و در افرادی که می‌خواهند مو‌های فر و مجعد خود را لخت‌تر و صاف‌تر جلوه دهند، طرفدار زیادی دارد. البته خود کراتین به تنهایی باعث صاف کردن و عدم پیچ خوردگی مو نمی‌شود، بلکه به همراه کراتین، محلولی استفاده می‌شود که کوتیکول‌های مو را درمان کرده و با کمتر کردن وز مو، آن‌ها را صاف می‌کند.

در زیر به صورت خلاصه تفاوت‌های این دو روش را بیان خواهیم کرد.برای ویتامینه کردن مو، تنها مو‌ها را مرطوب کرده و مواد ویتامینه را به مو‌ها می‌مالیم، اما برای کراتینه کردن لازم است کراتینه و ماده صاف‌کننده را به مو‌ها زده و بعد آن‌ها را به وسیله گرمای اتوی مو، به بافت مو هدایت کنیم.

ویتامینه کردن معمولا نقش ترمیم‌کنندگی دارد، اما کراتینه کردن اغلب برای تغییر حالت مو‌ها و صاف کردن‌شان به کار می‌رود.کراتینه کردن مو شامل عوارضی نظیر ریزش موهاست، در حالی که ویتامینه کردن مو، دقیقا به‌طور عکس عمل کرده و جهت کم شدن ریزش مو و افزایش مقاومت و ضخامت تار‌های مو استفاده می‌شود.

تفاوت کراتینه با بوتاکس مو
بوتاکس مو، نوعی درمان احیاکننده مو است که باعث کاهش فر، وزی و بهبود سلامت مو می‌شود. این روش برای انواع مو مناسب بوده و بسیار بهتر از کراتینه کردن است که در ادامه تفاوت‌های این دو روش را بیان خواهیم کرد.

کراتینه غالبا حاوی مواد شیمیایی نظیر فرمالدهید است و همین ممکن است سبب ایجاد عوارضی مانند ابتلا انواع سرطان شود؛ اما مواد بوتاکس معمولا موادی طبیعی هستند.کراتینه اثر فرم‌دهی و صاف‌کنندگی دارد و باعث می‌شود مو‌های فر و وز، شکل بهتری بگیرند؛ اما بوتاکس اثری درمانی داشته که به تقویت مو‌ها منجر می‌شود.ماندگاری اثر کراتینه در قیاس با بوتاکس مو بیشتر است و اثرات آن می‌تواند حدود ۶ تا ۷ ماه، مو‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؛ در حالی که حداکثر میزان دوام اثرات بوتاکس، ۳ تا ۴ ماه است.

سخن پایانی
همان‌طور که گفته شد، روش‌های مختلفی برای بهبود سلامت موی سر وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. اکنون که تفاوت ویتامینه مو با کراتینه مو را دریافتیم، می‌توانیم به شکل صحیح‌تری از هر یک از این روش‌ها برای بهبود وضعیت مو‌های خود استفاده کنیم. شما همچنین می‌توانید با مطالعه مطلب "کراتینه کردن مو با مواد طبیعی در خانه" مو‌های خود را به صورت بی‌ضرر در خانه صاف کنید و از زیبایی و سلامت موی خود لذت ببرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق