جستجوی ملکه مصری در اتاق مخفی مقبره فرعون


مطالعات جدید انجام‌شده توسط باستان‌شناسان و استفاده از سیستم تصویربرداری امواج راداری قابل‌نفوذ در زمین نشان…

جستجوی ملکه مصری در اتاق مخفی مقبره فرعون

احتمال کشف مقبره ملکه نفر تی تی :

جستجوی ملکه مصری در اتاق مخفی مقبره فرعون
سیناپرس: مطالعات جدید انجام‌شده توسط باستان‌شناسان و استفاده از سیستم تصویربرداری امواج راداری قابل‌نفوذ در زمین نشان می‌دهد در پشت دیوارهای مقبره فرعون توت عنخ آمون، اتاق‌هایی مخفی قرار دارد که به‌احتمال‌زیاد متعلق به ملکه نفرتی تی هستند.

فرعون توت عنخ آمون را می‌توان یکی از مشهورترین فراعنه مصر دانست که البته شهرت خود را پس از مرگ و در پی کشف شدن مقبره‌اش به دست آورد. این فرعون در هرم مدفون نشده بود و مقبره‌ای کاملاً عادی داشت.

توت عنخ آمون یکی از فراعنه سلسله هجدهم مصر بود که در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۲۳ پیش از میلاد زندگی می‌کرد و در هنگام مرگ بسیار جوان و در سن نوزده‌سالگی درگذشته بود.

بررسی‌های اخیر به کمک تصویربرداری راداری مقبره فرعون توت عنخ آمون، شواهدی از اتاق‌های مخفی را نشان داده است و محققان معتقدند که این اتاق‌ها می‌توانند مقبره گمشده ملکه مشهور مصری یعنی نفرتی تی باشند.

مرگ وی مصادف با دوره زوال قدرت فراعنه سلسله هجدهم بوده و دوره کوتاه سلطنت وی همراه با هرج‌ومرج و بی‌ثباتی دینی و سیاسی در سرزمین مصر بود. این آرامگاه به‌عنوان تنها مقبره سالم فراعنه مصری که توسط غارتگران در طول تاریخ تاراج نشده بود، در روز چهارم نوامبر سال ۱۹۲۲ میلادی توسط باستان‌شناسی به نام هوارد کارتر کشف شد.

از مدت‌ها پیش و در پی مطالعات انجام‌شده در مقبره این فرعون جوان، نظریه‌ای مطرح شد که بر اساس آن گفته می‌شود احتمالاً یک اتاقک مخفی در پشت دیوارهای این محل قرار دارد.

بررسی‌های اخیر به کمک تصویربرداری راداری مقبره فرعون توت عنخ آمون، شواهدی از اتاق‌های مخفی را نشان داده است و محققان معتقدند که این اتاق‌ها می‌توانند مقبره گمشده ملکه مشهور مصری یعنی نفرتی تی باشند.

نتایج تصویربرداری‌های پیشین نشان می‌دهد که بخش‌هایی از دیواره ضلع شمالی این مقبره ازنظر ساختار و دمای داخلی با سایر بخش‌ها متفاوت است.

ملکه نفر- تی تی، همسر فرعون مصر آخناتون یا همان توت عنخ آتون، در قرن 14 قبل از میلاد بوده که به شکل غیرمنتظره‌ای در سال 1323 قبل از میلاد درگذشته است.

بر اساس آزمایش‌های دی آن ای انجام‌شده در سال ۲۰۱۰ روی مومیایی این فرعون، مشخص شد که توت عنخ آمون فرزند فرعون توت عنخ آتون است. بر اساس مستندات تاریخی می‌دانیم که توت عنخ آتون با ارائه مذهبی جدید و ابداع سبکی نوین در هنر منجمد و ایستای مصر باستان و تغییر محل پایتخت و اعلام تغییر خدای اصلی از آمون به آتون، تحولی بزرگ در تاریخ این کشور به وجود آورد ولی درنهایت قدرت طبقه سنتی کاهنان بر این تغییرات غلبه کرده و پس از مرگ توت عنخ آتون، همه‌چیز به حالت قبلی برگشته و این دوران از تاریخ مصر باستان، مصادف با سلطنت فرعون جوان توت عنخ آمون است که در حقیقت فاقد قدرت کافی بوده و دست‌پرورده کاهنان و روسای معابد بود.جستجوی ملکه مصری در اتاق مخفی مقبره فرعون

محمود الدماتی باستان‌شناس و وزیر پیشین میراث فرهنگی مصر، سرپرستی تیم تحقیقاتی مطالعه مقبره توت عنخ آمون را بر عهده دارد.

این تیم با بهره بردن از سیستم تصویربرداری امواج راداری قابل‌نفوذ در زمین (GPR)، دیوارهای مقبره فرعون را موردمطالعه قرار داده و این بار موفق به کشف یک راهرو ناشناخته و یک محوطه چندم‌تری که احتمالاً اتاق مقبره است، شدند.

ری جانسون (Ray Johnson) مصر شناس مشهور موسسه شرق‌شناسی شیکاگو و از اعضای این تیم تحقیقاتی ضمن هیجان‌انگیز خواندن این کشف جدید اعلام کرد: تصاویر به‌دست‌آمده نشان می‌دهد به‌طور واضحی در پشت دیوارهای این مقبره یک فضای دیگر وجود دارد.

مورخین اعتقاددارند که توت عنخ آمون با دختر ملکه نفرتی تی ازدواج‌کرده بود و این ملکه در قرن چهاردهم پیش از میلاد و پیش از به سلطنت رسیدن توت عنخ آتون برای مدتی در مصر حکومت کرده است.

از سوی دیگر سرنوشت این ملکه مشهور، زیبا و قدرتمند مصری همواره مبهم باقی‌مانده و مقبره وی که گمان می‌رفت در دره پادشاهان قرار داشته باشد، هیچ‌گاه کشف نشده است.

در خاتمه گفتنی است بسیاری از مصر شناسان اعتقاددارند این اتاق‌های مخفی کشف‌شده در پشت دیوارهای مقبره توت عنخ آمون، به‌احتمال‌زیاد مقبره ملکه نفر تی تی است.

مترجم: احسان محمدحسینی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید