پند بیهوده؛ عامل بی توجهی نوجوانان به آموزه‌های دینی


پند بیهوده؛ عامل بی توجهی نوجوانان به آموزه‌های دینی

زینب برخورداری به موضوع مهم پند‌ها یا موعظه‌های بیهوده برای نوجوانان و آثار مخرب آن در جامعه پرداخت.

پند بیهوده؛ عامل بی توجهی نوجوانان به آموزه‌های دینیبه گزارشحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اقدام به راه اندازی کمیته‌ای با عنوان «کمیته کودک و نوجوان» کرده است که در این دوره به عنوان کمیته ویژه نمایشگاه معرفی شده است. رویکرد این کمیته این است که به طور غیرمستقیم به ارائه مفاهیم اخلاقی قرآنی برای کودکان و نوجوانان بپردازد.

زینب برخورداری، نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در رابطه با ضرورت ارائه مفاهیم اخلاقی قرآنی با رویکرد غیرمستقیم به کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: آموزش مفاهیم معنوی به کودکان، چندی است در جهان مورد توجه قرارگرفته است. اهمیت آموزش از کودکی نیز برکسی پوشیده نیست و آنچه باید مورد توجه ویژه باشد محتوا و شیوه این آموزشهاست.

وی با تاکید بر اینکه بحثی در ضرورت پرداختن به آموزش‌های اخلاقی قرآنی برای کودک و نوجوان نیست، گفت: کودک و نوجوان تحت آموزش‌هایی قرار خواهند گرفت و خالی بودن ظرف آموزش‌های اخلاقی و قرآنی، تبعات مخرب برای جامعه خواهد داشت.

برخورداری تصریح کرد: این آموزشها، باید برای کودک غیرمستقیم بوده و به اخلاق و آداب بسنده شود. بازی‌ها و فعالیت‌هایی که آموزش مفاهیم اخلاقی قرآنی و آداب اسلامی را در پی داشته باشد به لحاظ محتوا و شیوه، بهره وری بالایی دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: از عوامل دین گریزی و احیانا ناشنوا شدن نوجوانان در مقابل آموزه‌های دینی، می‌توان به پند بیهوده اشاره کرد. از تبعات پند‌ها و موعظه‌های بیهوده و تکرار آنها، ناشنوا و گریزان شدن مخاطب است. در برخی موارد درمورد نوجوانان و جوانانمان با این اتفاق مواجه هستیم که راه مقابله با آن شناسایی مواضع پند بیهوده و راه‌های کارآمدکردن نصایح و مواعظ است.

وی عنوان کرد: از دیگر آسیب‌های تخصصی این حوزه می‌توان به توجه نکردن به سن مخاطب اشاره کرد که پیشتر مطرح شد. این آسیب در گروه آسیب محتوایی طبقه بندی می‌شود. به این معنا که ممکن است محتوایی به خودی خود نامناسب نباشد، اما مناسب سن و فهم مخاطب هم نباشد. به عنوان مثال به نظر می‌رسد ترجمه قرآن برای کودک، به لحاظ محتوا مناسبت نداشته باشد بلکه دریافت مواضع اخلاقی قرآنی و آداب زندگی از قرآن و آموزش آن از طریق بازی و فعالیت کارآمدی بیشتری دارد.

برخورداری در پایان گفت: در نظام‌های آموزش معنویت به کودکان (فارغ از محتوا و زاویه‌ای که در مبانی اسلامی با آن محتوا وجود دارد) روش‌های متناسب با سن کودک برای انتقال مفاهیم معنوی به کار گرفته می‌شود که می‌توان از این روش‌ها اطلاع حاصل و آن‌ها را نقد و بررسی کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی