روستای سرسبز و تاریخی ورده


روستای سرسبز و تاریخی ورده از توابع بخش مرکزی شهرستان زرندیه در سی کیلومتری شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه و در سی وهشت کیلومتری شهرستان ساوه قرار دارد.این روستا در نه کیلومتری روستای پیغمبر اشموئیل نبی(ع) که مدفن این پیامبر بزرگوار است قرار دارد و در مجاورت روستاهای ده سید و نشوه می باشد.این روستا […] نوشته روستای سرسبز و تاریخی ورده اولین بار...

روستای سرسبز و تاریخی ورده از توابع بخش مرکزی شهرستان زرندیه در سی کیلومتری شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه و در سی وهشت کیلومتری شهرستان ساوه قرار دارد.این روستا در نه کیلومتری روستای پیغمبر اشموئیل نبی(ع) که مدفن این پیامبر بزرگوار است قرار دارد و در مجاورت روستاهای ده سید و نشوه می باشد.این روستا دارای آب وهوای دل انگیز،طبیعت زیبا و محیط دل نشین ، جاذبه های سیاحتی و تاریخی است.

روستای سرسبز و تاریخی ورده

ورده به لحاظ طبیعت گردی بسیار شاخص است.قرار گرفتن ورده در منطقه ای کوهستانی و سردسیر و نیز برخورداری از چندین چشمه و قنات، این روستا را به خطه‌ای سرسبز تبدیل کرده و عنوان ورده به دلیل سرسبزبودن به آن اطلاق می شود آنچنانکه حتی از پاییز زرد روستا می توان بر سرسبزی آن در بهار و تابستان مهر تایید زد.
روستای ورده به دلیل برخورداری از ظرفیتها و زیرساختهای مطلوب به عنوان روستای هدف اقتصاد مقاومتی و گردشگری مطرح است.

در این روستا هم اکنون اغلب، خانه‌ها در حال ساخت یا نوسازی هستند که نشان از روند رو به توسعه روستا و همچنین بازگشت ساکنین قدیمی به آن را دارد، ساکنانی که چندی پیش مهاجرت کرده اند، اما ظاهرا فضای شهر به مزاج آنها سازگار نبوده است و بار دیگر این روستای سراسر زیبایی را برای زندگی یا گذراندن تعطیلات انتخاب کرده اند.

روستای سرسبز و تاریخی ورده
در بخش دیگری از روستا که باغات و کوچه‌باغ ها هستند، باغاتی با دیوارهای کوتاه و کاهگلی به چشم می خورد و کاملا فضای روستایی را در ذهن زنده می کند. معمولا چیزی به عنوان در ورودی در این باغات مشاهده نمی شود که البته این مهم نشان از اعتماد، امنیت و سخاوت مردم این روستا دارد.
شاید خاصیت دلربایی این روستا همین است که بافت آن با وجود ساخت و سازهایی که انجام شده هنوز بکر و روستایی باقی مانده است.

وجود کاروانسرای تاریخی در این روستا و قرار داشتن در مجاورت چشمه ی پر آبی که به علی آباد شهرت دارد و مجاورت با بقعه مقدس اشموئیل نبی(ع) این روستا را به یکی از جاذبه های تاریخی تبدیل کرده است.

روستای سرسبز و تاریخی ورده

کاروانسرای تاریخی ورده

کاروانسرای شاه عباسی ورده ، که از دوران صفویه به یادگار مانده ۵۰ سال است که تبدیل به آغل گوسفندان شده و متاسفانه به علت عدم رسیدگی ، چندین طاقنمای کاروانسرای شاه عباسی ورده ویران شده و هم اکنون نیز به علت از بین رفتن پی طاقنما ها به مرور زمان در حال تخریب ۱۰۰ درصدی است و نیازمند مرمت فوری است. کاروانسرای شاه عباسی ورده در کنار جاده سنگفرش شده قزوین به اصفهان قرار گرفته است. به علت نداشتن حریم و رها شدن آن امکان بازدید برای همگان مهیاست.

شغل و اقتصاد روستا

کارخانه آجرنما امیری در کیلومتر ۵ جاده این روستا قرار گرفته است و با سابقه ای درخشان و تولید محصولات با کیفیت یکی از قطب های اقتصادی و نشان های افتخار این روستا قلمداد می گردد و با جذب نیرو از این روستا منجر به کارآفرینی در منطقه شده است.مردم این روستا به کشاورزی و باغداری و بعضا هم دامداری اشتغال دارند و به گفته برخی کشاورزان سالانه بخش اعظمی از محصولات باغی و نیز گندم، جو و حبوبات در این روستا برداشت و سهم قابل توجهی از تولیدات کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

این روستا در دهستان خشکرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۲ نفر (۱۶۳ خانوار) است.

روستای سرسبز و تاریخی ورده

روستای سرسبز و تاریخی ورده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران