هشدار کارشناسان | افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا با شستن زیاد دست‌ها


هشدار کارشناسان | افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا با شستن زیاد دست‌ها

استفاده زیاد از شوینده‌های الکل‌پایه برای ضدعفونی کردن دست ممکن است پیامد عکس داشته باشد و با افزایش اختلال‌های پوستی خطر ابتلا به ویروس کرونا را بیشتر کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از کیودونیوز، تازه‌ترین یافته‌های برخی متخصصان پزشکی نشان می‌دهد شستن زیاد دست همان اندازه که در از بین بردن ویروس موثر است، می‌تواند تاثیر منفی روی پوست دست داشته باشد و ایمنی بدن را در مقابله با کرونا و دیگر ویروس‌های بیماری‌زا افزایش دهد. مواد ضدعفونی‌کننده الکلی باعث ساییده شدن پوست و ضعیف شدن توانایی آن به عنوان سد محافظ رطوبت و پیشگیری از ورود مواد مضر به بدن ‌می‌شود.

سخنگوی شرکت ژاپنی کائو که در سازنده محصولات شیمیایی است، در این باره گفت: «قطعا برای کاهش انتقال ویروس تازه لازم است دست‌ها را بشوییم و از ضدعفونی‌کننده‌های دستی استفاده کنیم اما زیاده‌روی در هر چیز خوب نیست.» با تاکید کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی مبنی بر اینکه اقدام‌های پیشگیرانه برابر کروناویروس بسیار شبیه مراقبت برابر آنفلوانزا و سرماخوردگی است، فروش مواد ضدعفونی‌کننده الکل‌پایه در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های توکیو به شدت افزایش یافته و این مواد دیگر در بازار پیدا نمی‌شود.

هشدار کارشناسان | افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا با شستن زیاد دست‌ها

موج ابتلا به آنفلوانزا در ژاپن به شدت فروکش کرده و از حدود ۶۲ هزار مورد سال گذشته به بیش از ۳۷ هزار مورد در هفته سوم فوریه کاهش یافته است. الکل که همواره یک ضدعفونی‌کننده قوی بوده، بیشتر برای مراقبت از دست برابر باکتری و ویروس به کار می‌رود. هر چند ضدعفونی کردن با الکل به بهای از دست رفتن چربی و رطوبت پوست تمام می‌شود و دست‌ها را خشن می‌کند. پیامد طبیعی شستشوی بیش از اندازه دست با مواد شیمیایی تحریک پوست است و وقتی عملکرد سد طبیعی پوست دچار خدشه شود، برابر محرک‌های بیرونی آسیب‌پذیرتر می‌شود.

به گفته کارشناسان بهداشت، در شرایط فراگیری بیماری‌های ویروسی باید مراقب بریده شدن پوست دست باشیم و برای جلوگیری از ورود عفونت به بدن، شستن دست‌ها با اندکی مایع شوینده صابونی به مدت حدود ۳۰ ثانیه بهتر و موثرتر از شستن مکرر و غیراصولی است. خشک کردن با حوله یا دستمال کاغذی پس از شستشوی دست‌ها هم توصیه می‌شود. باقی ماندن رطوبت روی دست برای سلامت پوست ضرر دارد و نفوذ ویروس را آسان‌تر می‌کند.

کد خبر 487550

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس