کردستان در هفته‌ای که گذشت


کردستان در هفته‌ای که گذشت

سنندج - ایرنا - استان کردستان در هفته گذشته (3 تا 9 اسفند) شاهد رویدادهای بسیاری بود که مهمترین آن اعلام نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و روشن شدن تکلیف پنج منتخب مردم در چهار حوزه انتخابیه و شیوع ویروس کرونا بود.

رویدادهای روز شنبه

اولین نتایج شمارش آرای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان اعلام شد.
رییس ستاد انتخابات کردستان گفت: با مشخص شدن نتیجه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان تکلیف نمایندگان چهار حوزه انتخابیه مشخص و در یک حوزه انتخابیه نیز رقابت به دور دوم کشیده شد.

حسین خوش اقبال اضافه کرد: بر اساس نتایج رسمی انتخابات تاکنون پنج نفر از نمایندگان در چهار حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران، بانه و سقز، قروه و دهگلان و حوزه مریوان و سروآباد با کسب آرای لازم به مجلس راه یافته‌اند اما انتخابات در حوزه‌ انتخابیه بیجار به دور دوم کشیده شد.

رییس ستاد انتخابات کردستان افزود: از ۱۲۷ هزار و ۸۳۸ رای صحیح در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران سید مهدی فرشادان با کسب ۳۵ هزار و ۷۱۶ رای و محسن فتحی با ۳۲ هزار و ۵۱۸ رای حائز بیشترین رای شده و منتخبین مردم این حوزه در مجلس یازدهم شدند.

وی اضافه کرد: در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان که تعداد آرای صحیح ۶۷ هزار و ۵۹ رای بود پرویز اوسطی با گرایش سیاسی اصولگرایی با کسب ۱۷ هزار و ۱۶۹ رای برنده انتخابات شناخته شد تا در مجلس یازدهم نماینده این دو شهرستان باشد.

خوش اقبال یادآور شد: در حوزه انتخابیه بیجار نیز که ۳۷ هزار و ۲۷۴ رای صحیح داشت حمدالله کریمی (نماینده فعلی) با کسب ۶ هزار و ۸۴۷ رای و علیرضا زندیان با پنج هزار و ۸۳۴ رای نتوانستند آرای لازم را کسب کنند در نتیجه انتخابات در این حوزه به مرحله دوم کشیده شد.

وی گفت: بر اساس اعلام هیات‌های اجرایی و نظارت در حوزه انتخابیه سقز و بانه از ۸۳ هزار و ۵۱۳ رای صحیح بهزاد رحیمی با کسب ۳۴ هزار و ۴۳۹ رای بیشترین آرا را کسب کرد تا منتخب مردم این حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی باشد.

کردستان در هفته‌ای که گذشت

وی تاکید کرد: در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد نیز خانم شیوا قاسمی پور با کسب هشت هزار و ۵۲۸ رای از ۳۷ هزار و ۷۵۱ به عنوان نخستین بانوی کردستانی راهی مجلس شورای اسلامی شد تا استان کردستان برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی یک نماینده زن در بهارستان داشته باشد.

روز جمعه دوم اسفند ۹۴ کاندیدا برای کسب ۶ کرسی مجلس شورای اسلامی در پنج حوزه انتخابیه کردستان برای رقابت کردند.

پنج طرح تنظیم بازار ویژه ایام پایانی سال در کردستان اجرا می‌شود

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: به منظور تنظیم بازار کالا و خدمات پنج طرح ویژه ایام پایانی سال در این استان به اجرا درمی‌آید.

بختیار خلیقی اظهار داشت: در راستای آرامش‌بخشی به بازار وتنظیم بازار کالا و خدمات، سازمان صمت استان با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های خصوصی و سازمان‌های صنفی اقدام به اجرای پنج طرح اساسی ویژه ایام پایان سال می‌کند.

وی نظارت برکالاهای مورد عرضه در ایام پایانی سال و کمک به اقشار آسیب‌پذیر را از دیگر اهداف برگزاری این طرح‌ها اعلام کرد و افزود: این پنج طرح شامل طرح ذخیره‌سازی کالاهای اساسی، ذخیره‌سازی میوه و مرکبات ایام پایانی سال ویژه تنظیم بازار، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، طرح فروش فوق‌العاده و طرح نظارتی ویژه ایام پایانی سال است.

مراکز درمانی کردستان آماده پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی کرونا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در سطح استان کردستان و در هر شهرستان یک مرکز درمانی و یا بیمارستان برای پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

ابراهیم قادری اظهار داشت: درحال حاضر در مرکز استان بیمارستان توحید برای پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی مبتلا به کرونا ویروس در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه درشهرستان‌های دیگر استان نیز هرکدام یک مرکز درمانی آماده و تجهیز شده است.

وی افزود: افرادی که دارای علایم بوده و برای درمان به اورژانس‌ها و سایر مراکز درمانی مراجعه‌ می‌کنند، در صورت مشکوک بودن به کرونا برای انجام آزمایشات لازم به مراکز درمانی درنظر گرفته شده ارجاع و تا نتیجه قطعی تحت درمان خواهند بود.

قادری همچنین به وضعیت اقلام بهداشتی در استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ماسک به اندازه کافی در سطح استان و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و نگرانی در این زمینه نداریم.

بیش از ۲۰ میلیارد ریال پارچه قاچاق در کردستان کشف شد

فرمانده انتظامی کردستان از کشف و ضبط بیش از ۲۰ میلیارد ریال البسه و پارچه قاچاق در یکی از محورهای مواصلاتی این استان خبر داد.

سردار علی آزادی اظهار داشت: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالای پلیس امنیت اقتصادی استان در پی یک ماه کار اطلاعاتی و پلیسی موفق به شناسایی یک محموله بزرگ البسه قاچاق شدند.

وی افزود: ۵۲۳ طاقه پارچه و سه هزار و ۵۰ ثوب البسه قاچاق در زیر بار علوفه یک دستگاه کامیون جاسازی شده و از استان‌های جنوبی کشور به سمت تهران در حرکت بود که با هماهنگی مراجع قضایی در یکی از محورهای مواصلاتی استان کشف و توقیف شد.

مدارس استان کردستان روز یکشنبه تعطیل شد

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد؛ تمام مدارس مقاطع مختلف تحصیلی استان روز یکشنبه در ۲ نوبت صبح و عصر تعطیل است.

مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش کردستان شامگاه شنبه در این رابطه اظهار داشت: با توجه به اینکه در فرآیند انتخابات، تعداد زیادی از مدارس استان محل شعب اخذ رأی بودند، و در راستای حفظ سلامت دانش آموزان، نظافت، پاکسازی و ضدعفونی کردن کلاس های درس، به خصوص سرویس های بهداشتی و آبخوری‌ها تمام مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی و مراکز آموزشی آزاد سراسر استان فردا یکشنبه در نوبت صبح و بعد از ظهر در سطح شهر و روستا تعطیل است.

پیام تقدیر و تشکر نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان

نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان در پیام‌هایی جداگانه از حضور مردم استان و مشارکت موثرشان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تقدیر کردند.

در پیام آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان آمده است:

مردم حماسه ساز و ولایتمدار کردستان، حضور آگاهانه و پر شور شما در پای صندوق های رای که از ساعات اولیه رای گیری تا آخرین لحظات ادامه داشت، تصاویری به یادماندنی در ذهن دوستان و دشمنان کردستان به جای گذاشت.

بر خود لازم می دانم از مردم فهیمی که چنین حماسه آفریده اند و تمام نیروهای دست اندر کار انتخابات تشکر نمایم.

بهمن مرادنیا استاندار کردستان نیز در پیامی خطاب به مردم استان گفت: حضور حماسی مردم بزرگوار، فرهنگ مدار و پایبند بە آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی در حماسە دوم اسفندماە برای تعیین نمایندگان استان در یازدهمین دورە مجلس شورای اسلامی، موجب شادی دوستداران کشور و ناامیدی دشمنان کینەتوز این سرزمین شد.

رویدادهای روز یکشنبه

کردستان در هفته‌ای که گذشت

دانشگاه‌ها و مدارس کردستان تا پایان هفته تعطیل است

مدیر کل مدیریت بحران استان کردستان گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان و کادرهای آموزشی، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مدارس مقاطع مختلف تحصیلی و کتابخانه‌های عمومی این استان تا پایان هفته جاری تعطیل است.

محمد فلاحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور حفظ سلامت دانشجویان و دانش آموزان و ضدعفونی کردن کلاس‌ها، تمام دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مدارس ابتدایی، پیش دبستانی، متوسطه اول و دوم و هنرستان های فنی حرفه ای و کتابخانه‌های عمومی کردستان تا پایان هفته تعطیل اعلام شده ولی کادر اداری می بایست در محل کار خود در این ایام حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلای کسی در استان کردستان به ویروس کرونا گزارش نشده ولی همه مراکز درمانی برای ارائه خدمات به بیماران احتمالی آماده هستند، افزود: تصمیم تعطیلی مراکز آموزشی از ستاد مدیریت بحران استان گردستان اتخاذ و اجرایی شده است.

مرکز شورای حل اختلاف شعبه سازمان صمت کردستان آغاز به کار کرد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بر اساس توافقنامه بین وزارتخانه و مرکز شورای حل اختلاف قوه قضاییه قرار بر این شده که در استان‌ها شوراهای حل اختلافی در سازمان‌های صنعت، معدن وتجارت تشکیل شود که این اقدام در مرکز کردستان انجام شد.

محمد دره وزمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به گشایش شورای حل اختلاف شعبه صنعت، معدن و تجارت کردستان از امروز یکشنبه چهارم اسفند اظهار داشت: این شورا متشکل از سه عضو است که از طرف معاون قوه قضاییه حکم می‌گیرند و برای حل مشکلات و اختلافات واحدهای صنعتی معدنی، معارضین و شاکیان مراجعه می­‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر واحدهای تولیدی و صنعتی مشکلی داشته باشند بدون نیاز به حضور در دادگاه و با مراجعه به این شورا مشکلات آنها بررسی و اقدامات لازم در راستای پیگیری و رفع مشکل بوجود آمده بعمل خواهد آمد.

طولانی ترین پل چوبی کردستان در سروآباد مرمت شد

مدیر پایگاه فرهنگی هنری هورامان از اتمام عملیات مرمت و بازسازی طولانی ترین پل چوبی استان کردستان در یکی از روستاهای تابعه شهرستان سروآباد خبر داد.

پویا طالب نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پل روستای دلمرز از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد که طولانی ترین و یکی از قدیمی ترین پل های چوبی استان کردستان به شمار می رود، ترمیم و بازسازی شد.

وی افزود: این پل چوبی دارای ۶ دهنه است که با توجه به ابعاد و شکل پایه های سنگی هزار ساله آن در نوع خود در سطح کشور منحصربفرد است که قدمت آن مربوط به دوران کهن تاریخی بوده و تداوم استفاده از آن تا دوران متاخر ادامه داشته است.

سبد کالای حمایتی بین نیازمندان کردستانی توزیع شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان از توزیع بیش از چهار هزار سبد کالا از محل درآمد موقوفات استان و براساس نیات موقوفات بین نیازمندان خبر داد و گفت این روند تا پایان امسال و قبل از فرا رسیدن سال نو ادامه دارد.

حجت‌الاسلام محمد کاروند اظهار داشت: توزیع این سبدهای حمایتی همزمان با دهه فجر بین نیازمندان مناطق حاشیه و نواحی منفصل شهری شهرستان‌های سنندج و سقز آغاز شد و تلاش می‌شود تا قبل از سال جدید در همه شهرها انجام گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲ هزار سبد از این تعداد بین نیازمندان شناسایی شده توزیع شده است، افزود: این سبدهای حمایتی شامل اقلام خوراکی از جمله برنج، مرغ، گوشت، روغن، قند، ماکارونی و شکر است و در برخی از مناطق نیز لوازم التحریر بین دانش‌آموزان توزیع شده است.

کمبود اقلام بهداشتی در داروخانه‌های کردستان بزودی بر طرف می‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به کمبود برخی اقلام بهداشتی از جمله ماسک و مایع و ژل ضدعفونی کننده و الکل در داروخانه‌های استان گفت: با پیگیری‌های انجام شده و اقدامات وزارت بهداشت، این مشکل بزودی بر طرف خواهد شد.

عطاءالله حیدری اظهار داشت: کمبود این اقلام بهداشتی بدلیل افزایش تقاضای مردم بوده و متاسفانه در اینگونه مواقع مردم بجای نوعدوستی، اقدام به احتکار خانگی این نوع اقلام می‌کنند.

وی افزود: داروخانه‌ها تولید کننده این اقلام نیستند و فقط به میزان تقاضای مردم پاسخ می‌دهند بنابراین باید نظارت بیشتری بر شرکت‌های دارویی و بهداشتی به عنوان تولید کننده از سوی سازمان صمت انجام گیرد و اجازه احتکار خانگی به برخی افراد سودجو داده نشود.

تولیدکنندگان کردستان صاحب شعبه تخصصی شورای حل اختلاف شدند

شعبه تخصصی شورای حل اختلاف ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت به منظور تسریع در حل و فصل مسائل و مشکلات و اختلافات حقوقی تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و صنعتگران استان کردستان تشکیل شد.

شعبه تخصصی ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت با حضور معاون قضایی رییس کل دادگستری استان در امور شوراهای حل اختلاف، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعی از مسوولان این سازمان افتتاح شد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف کردستان راه‌اندازی شعبه شورای حل اختلاف بخش صنعت را گامی مثبت در راستای ایجاد تفاهم و اعتماد و درک متقابل دستگاه قضایی و کارآفرینان استان دانست و گفت: این اقدام شایسته دستگاه قضایی به رفع مشکلات و موانع بخش تولید و اشتغال کمک کرده و گامی مثبت در راستای رونق تولید محسوب می‌شود.

عملیات گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی بانه پایان یافت

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: عملیات گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی بانه با سرمایه‌گذاری بیش از پنج میلیارد ریال پایان یافت و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این زیرساخت ایجاد شده در واحدهای خود استفاده کنند.

احمد فعله‌گری اظهار داشت: بیش از پنج کیلومتر عملیات لوله‌گذاری از طریق ۲ خط در روستاهای ولی‌آباد و خوری‌آباد تا ابتدای ورودی منطقه ویژه اقتصادی بانه اجرا شده و فقط شبکه داخلی آن باقی مانده که سرمایه‌گذاران خود باید نسبت به آن اقدام کنند.

وی از پایان عملیات گازرسانی به شهرک صنعتی سرنجیانه در سنندج نیز خبر داد و اضافه کرد: برای اجرای این طرح چهار کیلومتر لوله‌گذاری انجام و ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان با بیان اینکه براساس مصوبه شورای اقتصاد یک هزار و ۱۱۳ واحد صنعتی در استان گازدار می‌شود، افزود: تاکنون ۵۱۷ واحد صنعتی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده است.

تردد تانکرهای حامل مواد نفتی صادراتی و ترانزیتی از مرز باشماق آزاد شد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان از آزاد شدن تردد تانکرهای حامل مواد نفتی صادراتی و ترانزیتی از مرز باشماق مریوان، خبر داد.

خالد جعفری اظهار داشت: برای صادرات اقلام خوراکی و غیرخوراکی، کمافی السابق، کالا توسط کامیون‌های ایرانی تا مرز باشماق حمل و توسط کامیون‌های عراقی بارگیری و به اقلیم منتقل می‌شود.

وی در رابطه با محدودیت تردد مسافر از این مرز نیز افزود: مسافران عراقی در ایران و مسافران ایرانی در عراق می‌توانند از طریق باشماق به کشورهای خود مراجعه نمایند که در این خصوص تمهیدات بهداشتی کامل، اندیشیده شده است.

جعفری در خصوص شرایط تردد در مرز سیرانبند بانه تاکید کرد: تردد کالاهای خوراکی و غیر خوراکی با تدابیر بهداشتی، از این مرز انجام می‌شود.

راه یاب ملل مریوان سپاهان اصفهان را سه بر صفر بُرد

تیم راه یاب ملل مریوان در هفته نوزدهم لیگ برتر والیبال کشور توانست در یک نتیجه غیرمنتظره تیم موفق فولاد سپاهان اصفهان را سه بر صفر شکست دهد.

شاگردان صادقیانی در این دیدار که در سالن زاگرس مریوان و به دلیل تدابیر پیشگیری از ویروس کرونا بدون حضور تماشاگران برگزار شد راه یاب ملل توانست با نتایج ۲۵ بر ۱۸، ۲۶ بر ۲۴ و ۲۵ بر ۲۲ بر تیم سپاهان غلبه کند.

راه‌یاب ملل مریوان با کسب این پیروزی، ۱۵ امتیازی از پنج برد شد و در رتبه نهم جدول لیگ برتر والیبال قرار گرفت تیم سپاهان هم به رتبه چهارم رفت.

اقدامات پیشگیرانه بهداشتی در بازارچه سیرانبند بانه انجام می‌شود

سرپرست فرمانداری بانه گفت: ماموران شبکه بهداشت و درمان در بازارچه سیرانبند برای کنترل شرایط به لحاظ بهداشتی مستقر شدند و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از هر گونه بیماری انجام می‌شود.

محمد امین زاده با بیان اینکه هیچگونه مشکلی به لحاظ صادرات کالا در بازارچه سیرانبند وجود ندارد، اظهار داشت: روز شنبه این بازارچه به این دلیل که اکیپ بهداشتی اقلیم کردستان در بازارچه مستقر نبود به درخواست طرف عراقی بسته شد و امروز اکیپ های بهداشتی در ۲ طرف بازارچه مستقر شدند.

وی اضافه کرد: بسته شدن بازارچه به خواست طرف عراقی انجام شد ولی با فراهم شدن امکانات پزشکی و بهداشتی از ۲ طرف بازارچه، صادرات کالا از سرگرفته شد.

پرده‌ نمایش سینماهای حوزه هنری به ۲۰۳ مورد افزایش می‌یابد

مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری گفت: با افزایش ۱۰۰ پرده‌ نمایش به سینماهای وابسته به این موسسه، تعداد پرده‌های نمایش در کشور به ۲۰۳ پرده افزایش می‌یابد.

مصطفی حسینی خالدی در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: مراحل ساخت مجموعه سینمایی سقز هم از فردا آغاز می‌شود و طی ۶ ماه به بهره برداری خواهد رسید که شامل یک سالن ۴۳۲ نفره، و ۲ سالن ۴۶ نفره است.

وی افزود: در نظر داریم چهار سالن به پردیس سینمایی بهمن هم اضافه کنیم که البته یکی از آنها سینمای روباز خواهد بود.
حسینی خالدی تاکید کرد: این سالن اولین سینمای روباز غرب کشور خواهد بود که با ۱۰۰ نفر ظرفیت امکان اجرای موسیقی و تئاتر هم دارد.
وی یادآور شد: سالن‌های جدید مجهز و مدرن و به صورت دالبی دیجیتال و صندلی‌ها هم به صورت درجه یک خواهد بود.
رییس هیات مدیره موسسه بهمن سبز هم با رد اینکه این موسسه با موسیقی فاصله دارد، گفت: این موسسه سعی می‌کند ذائقه سازی برای موسیقی هم داشته باشد.

رویدادهای روز دوشنبه

کردستان در هفته‌ای که گذشت

ناوگان اتوبوس‌رانی شهری سنندج شستشو و ضدعفونی شدند

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج گفت: در راستای پیشگیری از ابتلای همشهریان به ویروس کرونا شستشو و ضدعفونی ناوگان اتوبوس های خطوط درون شهری انجام شد.

امیر جمشیدنژاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به هشدارهای پزشکان مبنی بر احتمال آلوده بودن میله‌ها و صندلی اتوبوس‌ها و واگن های مترو و در راستای رفع نگرانی و پیشگیری از ابتلای شهروندان، این سازمان با خرید تجهیزات لازم تمهیداتی در خصوص ضدعفونی و شستشوی کامل داخل اتوبوس‌های فعال درون شهری را انجام داده است.

وی با بیان اینکه یک دستگاه کارواش سیار و سه نفر از اکیپ این سازمان هر شب بعد از اتمام فعالیت اتوبوس‌ها با استفاده از محلول آب و کلر تمام‌ اتوبوس‌ها را ضدعفونی می‌کنند، افزود: هر روز صبح هم قبل از آغاز فعالیت اتوبوس‌ها تمام میله‌ها و شیشه‌ها بامحلول، ضدعفونی خواهند شد.

سه واحد تولیدی در کردستان برای تولید ماسک اعلام آمادگی کردند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از اعلام آمادگی سه واحد تولیدی در استان برای تولید ماسک پزشکی خبر داد و گفت: واحد تولیدی در سقز ۲۰ هزار عدد ماسک را به َطور رایگان در بین مردم توزیع کرده است.

محمد دره وزمی در سی و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان اظهار داشت: چند واحد در استان اقدام به تولید ماسک می کنند که واحد سقز به طور رایگان ۲۰ هزار عدد ماسک را رایگان توزیع کرده است.

وی یادآور شد : در سنندج و قروه هم واحدهایی برای تولید ماسک ارتباط آنها را با دانشگاه علوم پزشکی استان برقرار کردیم تا مشکلی از این لحاظ نداشته باشیم.

فعالیت تجاری در بازارچه سیرانبند بانه متوقف شد

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه گفت: به درخواست طرف عراقی و به منظور کنترل و مقابله با شیوع ویروش کرونا و حفظ سلمت تجار و دیگر فعالان اقتصادی، فعالیت های تجاریف ترانزیتی و صادرات کالا از بازارچه سیرانبند بانه برای زمان نامشخص متوقف و این مرز بسته شد.

محمد امین زاده شامگاه دوشنبه اظهار داشت: بنابر تصمیم مقامات اقلیم کردستان عراق بازارچه سیرانبند تعطیل شد که اتخاذ این تصمیم بیشتر به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا اجرایی شده ولی امیداوریم این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.

سرپرست فرمانداری بانه با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: برای پیشگیری از ویروس کرونا کلیه اماکن عمومی این شهرستان از روز دوشنبه به مدت ۲ هفته تعطیل است.

مسابقات ورزشی در کردستان لغو شد

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان گفت: به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا همه مسابقات ورزشی رشته های مختلف در استان و شهرستان‌های تابعه تا اطلاع ثانونی لغو شده است.

حامد جولایی اظهار داشت: براساس دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان مسابقات لیگ‌های مختلف کشوری نیز به میزبانی هر شهری که باید بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: ستاد پیشگیری از گسترش «کرونا ویروس در ورزش» به منظور مبارزه با انتقال این نوع بیماری و پیشگیری از مبتلا شدن جامعه ورزشی و تماشاگران مسابقات مختلف ورزشی با توجه به شرایط جدید بهداشتی و هماهنگی‌های به عمل آمده با وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین وزارت ورزش و جوانان برگزاری همه مسابقات ورزشی کشور همچنان در لیگ‌های مختلف ادامه دارد، ولی بدون حضور تماشاگر خواهد بود.

مهدکودک‌های کردستان تا پایان هفته تعطیل است

معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان گفت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و سلامتی کودکان از روز یکشنبه تمام مهدکودک‌های شهری و روستایی استان تا پایان هفته تعطیل اعلام شده است.

محسن شجاعی اظهار داشت: این تصمیم با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و به تبع تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و در راستای حفظ سلامت کودکان و خردسالان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مهدهای کودک گرفته شده است.

فضای داخلی و بیرونی مدارس کردستان ضدعفونی شد

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کردستان گفت: در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان و پیشگیری از ویروس کرونا کار ضد عفونی تمام مدارس شهری و روستایی استان آغاز شده و فضای بیرونی و داخلی (کلاس درس) تعدادی از مدارس نیز ضد عفوئنی شده است.

نادر منصوری اظهار داشت: طرح ضدعفونی، گندزدایی و پاکسازی مدارس نواحی و مناطق ۱۶ گانه آموزش و پرورش استان کردستان از روز گذشته برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا عملیاتی شده است.

مرزبانان مانع ورود ۷۸ تُن مواد مخدر به کشور شدند

فرمانده مرزبانی کشور گفت: مرزبانان از ابتدای امسال تا پایان بهمن مانع ورود ۸۷ تُن مواد مخدر از مرزهای مختلف به کشور شدند که نشان دهنده افزایش ۵۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

سردار قاسم رضایی در آیین تکریم و معارفه فرمانده مرزبانی کردستان اظهار داشت: مرزبانی شهدای زیادی در این راه و در مسیر مقابله با ضدانقلاب تقدیم کرده و مرزبانی که ۲ شب گذشته شهید شد ۲۰ روز از ازدواج او می‌گذشت و از برادران اهل سنت زاهدان بود.

وی با اشاره به اینکه پس از ۴۱ سال ایران امید جهان مستضعف و ام القرای اسلام است، یادآور شد: قدرت نرم جهموری اسلامی تمام برنامه‌های استکبار را به هم ریخته و یکی از میوه‌های آن مکتب سلیمانی‌ها است.

سردار رضایی با بیان اینکه باوجود همه توطئه‌ها مرزهای ما امن‌ترین مرزها است، تاکید کرد: ایران اسلامی امروز در دنیا می‌درخشد و سرافراز است و از نظر توان و تاثیرگذاری با چهل سال قبل متفاوت است.

کم‌کاری‌ها در انسداد مرز جبران شود

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت:‌ امروز می‌بایست طرح انسداد مرزی به انجام می‌رسید و حدود ما مشخص می‌شد بنابراین کم کاری‌ها در این زمینه باید هر چه سریعتر جبران شود.

آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی در آیین تکریم و معارفه فرمانده جدید مرزبانی کردستان اظهار داشت: همه نسبت به مرزها وظیفه‌ داریم و باید از آن حفاظت و حراست کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه اینکه مرزنشینان خود مرزبان کشور باشند برنامه داشته باشیم و فرهنگسازی کنیم، افزود:‌ مرز مانع نفوذ دشمن می‌شود بنابراین دشمن برای به خطر انداختن امنیت و ارزش‌های ما از مرزها وارد می‌شود.

امنیت کردستان محصول تلاش مرزبانان است

استاندار کردستان گفت:‌ استان کردستان با بیش از ۲۲۰ کیلومتر مرز با کشور عراق از امنیت مناسبی برخواردار است که محصول تلاش مرزبانان است.

بهمن مرادنیا در آیین تودیع و معارفه فرمانده مرزبانی کردستان اظهار داشت: بخشی از امنیت استان کردستان مرهون مرزبانانی است که در مرز امنیت مرز و کشور را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های این عزیزان به عنوان خدمتگذاران مردم جای تقدیر دارد افزود:‌ آنان با نثار جان خود امنیت را به مردم به ارمغان آوردند و مسلما این گذشت و ایثار در درگاه خداوند متعال دارای ارج و پاداش خواهد بود.

مرادنیا با بیان اینکه مردم در انتخابات دشمنان را ناامید کردند اضافه کرد: حضور پرشور مردم در انتخابات یک بار دیگر این پیام را به جهانیان رساند که مردم ایران همچون گذشته از آرمان‌ها و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی با نثار جان و مال خود صیانت می‌کنند.

پاکستان تروریست‌ها را دستگیر و تحویل مرزبانی دهد

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به عملیات تروریستی اخیر و همزمان با انتخابات در مرزهای شرقی گفت: از پاکستان انتظار داریم تروریست‌ها را دستگیر و تحویل مرزبان‌انان کشورمان دهد.

سردار قاسم رضایی در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: ارتباطات خوبی با پاکستان ایجاد کرده‌ایم و یگان‌هایی از آنها در منطقه مرزی مستقرند اما باز هم شاهد عملیات تروریستی هستیم.

وی افزود: همزمان با برگزاری انتخابات و حفاظت نیروی انتظامی از این پروسه، مراقبت از مرزها نیز برقرار بود که اهداف حمله تروریستی خنثی شد و تلفاتی نیز به آنها وارد شد که در این عملیات ۲ نفر از مرزبانان کشورمان هم در این عملیات ها به شهادت رسیدند.

سردار رضایی اضافه کرد: با بررسی مشخص شد که این مزدورها از تجهیزات جدید ساخت آمریکا برای انجام حمله تروریستی علیه مرزبانان کشورمان بهره می‌برند که تازگی به آنها تحویل داده شده است.

وی یادآور شد: در همین روز یک کشتی در دریای عمان بای یک میلیون لیتر سوخت قاچاق توقیف شد، در ۶ نقطه از شرق کشور یک و نیم تُن مواد مخدر کشف و در حوزه خلیج فارس هم ۶ تُن کالای قاچاق کشف گردید.

فرمانده مرزبانی با اشاره به وضعیت مرزهای غرب کشور گفت: هر گونه تردد غیرمجاز در مرز جرم محسوب می‌شود و مرزبانان موظف به کنترل و مدیریت ترددها هستند.

وی تاکید کرد: کولبری که در مسیر قانونی و در زمان مشخص اقدام به فعالیت کند مورد حمایت است اما کسی که از دره‌ها تردد می‌کند یک جرم مرتکب می‌شود و اگر با سلاح تردد کند جرمی دیگر و اگر هم اقدام به جابجایی کالای قاچاق و ضدفرهنگی کند جرم دیگری مرتکب شده و قاچاقچی محسوب می‌شود.

بیش از یک هزار پایگاه ثابت و سیار جشن نیکوکاری در کردستان دایر می‌شود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان گفت: براساس برنامه‌ریزی ‌های انجام شده امسال یک هزار و ۵۰ پایگاه ثابت و سیار برای برگزاری جشن نیکوکاری در این استان دایر و کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند.

محمدرسول شیخی زاده اظهار داشت: سال گذشته مردم خیر و نیک اندیش این استان بیش از ۲۲ میلیارد ریال به صورت نقد و کالایی به جشن نیکوکاری کمک کردند که پیش بینی می‌شود این میزان در سال جاری به بیش از ۲۸ میلیارد ریال برسد.

۵۰۰ بسته غذایی به مناطق زلزله زده آذربایجان‌غربی ارسال شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان از ارسال ۵۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته به مناطق زلزله زده در استان آذربایجان‌غربی خبر داد.

محمدباقر محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بسته‌های ذکر شده توسط این جمعیت به هلال احمر آذربایجان‌غربی تحویل داده شد تا در اختیار مردم نیازمند در مناطق زلزله‌زده سلماس و خوی قرار گیرد.

مراقب سارقان مامورنما باشید

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کردستان گفت: شهروندان همزمان با آغاز خریدهای نوروزی مراقب سارقان تحت پوشش مامور انتظامی و دیگر ادارات باشند.

سرهنگ امیر هوشنگ حیدریان با بیان اینکه سرقت تحت پوشش مامور یکی از شیوه های سارقان در رسیدن به اهداف‌شان است گفت : شیوه کار برخی از سارقان این است که با وارد کردن اتهاماتی مانند حمل مواد مخدر به افرادی که از قبل شناسایی کردند، موجب آشفتگی طعمه خود شده وپس از نزدیک شدن به آنان در یک فرصت مناسب اقدام به زور گیری وسرقت می کنند.

سرهنگ حیدریان به شهروندان توصیه کرد در صورت مواجهه شدن با چنین افرادی ابتدا کارت شناسایی را از آنان درخواست کرده و مندرجات روی کارت را دقیقا بررسی کنند.

واسطه‌های توزیع میوه شب عید در کردستان حذف شوند

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان بر حذف واسطه‌های توزیع میوه شب عید با هدف تثبیت قیمت‌ها در استان تاکید کرد و گفت: امسال به بهترین شیوه ممکن با قیمت مصوب پرتقال و سیب ایام پایانی سال در بازار عرضه می‌شود.

خالد جعفری در سی و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان اظهار داشت: هر سال در ایام پایانی اسفند ماه بدلیل افزایش تقاضا شاهد گرانی برخی کالاها در بازار می‌شویم البته وضعیت بازار استان امسال از لحاظ تامین کالای اساسی، ذخایر و توزیع بهتر از سنوات گذشته است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان افزود: سال گذشته غرفه‌های عرضه میوه شب عید توسط اتحادیه و صنف مربوطه به افراد دیگری اجاره داده شد و این مشکل امسال نباید پیش بیاید.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه گفت: به منظور آرامش بخشی و تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی، حوزه نظارت و بازرسی سازمان از یکم اسفند تا ۱۵ فروردین سال آینده اقدام به اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز می‌کند.

فرزاد سردارزاده یادآور شد: در چند روز اخیر با افزایش قیمت دلار و اخبار منتشر شده مربوط به بیماری کرونا، قیمت محصولاتی همچون سیر، لیمو ترش، زنجبیل و برخی اقلام بهداشتی مثل ماسک، مایع ضد عفونی کننده افزایش پیدا کرده است.

هشت اثر نمایشی هنرمندان کردستانی به جشنواره استانی وتار راه یافت

دبیر اجرایی دومین جشنواره استانی تئاتر ماه وتار گفت: هشت اثر به مرحله نهایی این جشنواره که دهه دوم اسفند در بیجار برگزار می‌شود، راه پیدا کرده است.

امید اکبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس فراخوان اعلام شده در شهریور امسال، تعداد ۱۸ اثر از هفت شهرستان سنندج، قروه، دهگلان، بیجار، دیواندره، سقز و بانه در دبیرخانه ثبت شد و تمام آثار به صورت حضوری توسط هیات بازبین مورد بازبینی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بر اساس آرای هیات بازبین از بین ۱۸ اثر بدون اولویت هشت اثر از شهرستان‌های سنندج، دیواندره، قروه، سقز و بیجار جهت رقابت در بخش نهایی جشنواره معرفی و انتخاب شد.

رویدادهای روز سه شنبه

کردستان در هفته‌ای که گذشت

درب‌های آرامستان بهشت محمدی سنندج بسته شد

رییس سازمان آرامستان‌های شهرداری سنندج گفت: در پی احتمال شیوع ویروس کرونا و مقابله با گسترش این بیماری و همچنین در راستای حفظ سلامت شهروندان روزهای دوشنبه و پنجشنبه درب‌های آرامستان بهشت محمدی بسته می‌شود.

توفیق سرفراز اظهار داشت: با توجه به شیوع ویرس کرونا در سطح کشور و براساس توصیه پزشکان، شهروندان باید از حضور در تجمع‌های عمومی و حضور در اماکن شلوغ پرهیز کنند.

وی افزود: در روزهای پایانی سال، بازماندگان اهل قبور با توجه به سنت دیرینه جهت زیارت اهل قبور بخصوص در روزهای دوشنبه و پنجشنبه به آرامستان‌ها مراجعه می‌کنند که در این زمان این حضور برای سلامتی مردم بسیار خطرناک است.

مردم از حضور در مراسم و اجتماعات خودداری کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستان گفت: مردم تا حد مقدور از حضور در اجتماعات و مراسم عمومی به منظور حفظ سلامت خود و اطرافیان‌شان خودداری کنند.

دکتر فرزین رضاعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حضور در مراسم‌ها و اجتماعات مختلف حتی به تعداد کم می‌تواند شیوع کرونا را بیشتر کند، اظهار داشت: توصیه می‌شود مردم مراسم خود را در صورت امکان به تعویق بیندازند و علاوه بر آن در هر گونه تجمعی شرکت نکنند.

وی در خصوص تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده در استان نیز افزود: با توجه به اینکه مبتلایان به بیماری‌های عفونی از مهمترین کسانی‌ هستند که به این اقلام نیاز دارند از این رو دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی به دنبال تامین این اقلام در مراکز درمانی برای پرسنل و بیماران است.

فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: براساس بخشنامه و دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فروش هر گونه ماسک در داروخانه‌ها ممنوع است.

عطاءالله حیدری اظهار داشت: در حال حاضر و براساس ابلاغیه وزارت بهداشت فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شده ضمن اینکه طی بازدیدهایی که از این مراکز انجام شد موجودی هم ندارند و اگر هم موجود باشد به تعداد محدود و به اندازه پرسنل خودشان است.

وی با بیان اینکه روز گذشته محموله‌ای حاوی ماسک از سوی وزارتخانه به استان رسید و بین مراکز دولتی و بیمارستانی توزیع شد، افزود: همچنین براساس ابلاغیه‌ وزارت بهداشت، هیچ شرکت تولیدی حق فروش ماسک ندارد و باید تولیدات خود را در اختیار وزارتخانه قرار دهد تا از این طریق بین مراکز دولتی و خصوصی توزیع شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: در حال حاضر برخی از دلالان از طریق شرکت‌های خصوصی و یا حتی سوپرمارکت‌ها اقدام به فروش ماسک آن هم با قیمت بالا کرده‌اند که لازم است سازمان صمت و تعزیرات حکومتی نظارت خود در این زمینه را افزایش دهند.

رسانه‌ها از انتشار اخبار غیر واقعی در مورد کرونا خودداری کنند

دادستان عمومی و انقلاب سنندج مرکز کردستان گفت: رسانه‌های جمعی و فعالین فضای مجازی باید امین مردم در بخث اطلاع رسانی باشند لذا توصیه می‌کنیم این گونه رسانه‌ها از انتشار خبرهای غیرصحیح و شایعات خودداری کنند تا موجب هراس بی‌مورد مردم نشوند.

محمد جباری اظهار داشت: انتظار می‌رود رسانه‌ها نسبت به آگاه‌سازی مردم در زمینه بیماری کرونا با رویکرد پیشگیرانه و براساس دستورالعمل های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنند.

وی در رابطه با اقدامات دادستانی برای پیشگری از شیوع این بیماری افزود: به معاونت غذا و دارو، رییس دانشگاه علوم پزشکی و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت دستوراتی ابلاغ شده که بدون فوت وقت بازرسی‌های مداوم از داروخانه‌ها، انبارهای مرتبط با نگهداری و مراکز عرضه مواد بهداشتی و پزشکی را انجام دهند.

مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی کردستان تعطیل شد

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا فعالیت تمام مراکز و موسسات تحت نظارت این سازمان در استان تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شده است.

صباح قریشی اظهار داشت: براساس تصمیم اتخاذ شده، تمام مراکز روزانه توانبخشی، مهدهای کودک، موسسات خیریه روزانه و انجمن‌های معلولان در استان تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شده است.

وی افزود: این تعطیلی شامل مراکز شبانه روزی همانند سالمندان و مرکز نگهداری بیماران روانی نمی‌شود و با توجه به اینکه این افراد توان بدنی ضعیف‌تری داشته و بیشتر از سایر افراد در معرض خطر هستند، ملاقات‌ها و بازدید از این مراکز نیز محدود و در بسیاری موارد نیز ممنوع شده است.

۲۰ میلیارد ریال برای مقابله با کرونا به شهرداری سنندج اختصاص یافت

رییس شورای شهر سنندج گفت: ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات داخلی برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا به شهرداری این شهر اختصاص یافته تا در صورت لزوم و مواقع بحرانی آن را هزینه کند.

جلال شریعتی در جلسه مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا اظهار داشت: این اعتبار کمک به شهرداری سنندج و در راستای انجام اقدامات ضروری در صورت بحرانی شدن وضعیت و گسترش بیماری کرونا است.

در حال حاضر آموزش‌های لازم به اساتید و دانشجویان در خصوص این شیوه آموزشی در حال انجام است و همزمان زیر ساخت‌های آموزش الکترونیکی دانشگاه کردستان در حال ارتقا است.

مورد مثبت کرونا تاکنون در کردستان نداشته‌ایم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه تاکنون مورد مثبت ویروس کرونا در استان نداشته‌ایم، گفت: احتمال اینکه دیر یا زود کسانی به این بیماری مبتلا شوند وجود دارد ضمن اینکه تا ۲ هفته آینده بیشتر درگیر این ویروس می‌شویم.

دکتر ابراهیم قادری در جلسه مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا اظهار داشت: تاکنون ۵۲ نفر که مشکوک به این بیماری بودند در مراکز درمانی بستری شده‌اند که ۲۱ نفر از آنان مورد آزمایش قرار گرفته و از این تعداد جواب آزمایشات چهار نفر منفی بوده است.
وی با بیان اینکه ویژگی ویروس کرونا بالا بودن سرایت آن است، اضافه کرد: در بحث تهیه ماسک مشکل وجود دارد چرا که خود وزارت بهداشت خریدار است اما بزودی با توزیع آن این مشکل نیز رفع خواهد شد.

سارقی در سنندج با ۳۱ فقره سرقت دستگیر شد

فرمانده انتظامی کردستان گفت: یک سارق قطعات و محتویات داخل خودرو با ۳۱ فقره سرقت در شهر سنندج دستگیر شد.

سردار علی آزادی اظهار داشت: در پی چندین فقره سرقت قطعات و محتویات داخل خودرو در شهر سنندج، تحقیقات برای شناسایی سارق یا سارقان در دستور کار ماموران پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس با تحقیقات صورت گرفته یک سارق سابقه دار را در سنندج شناسایی و با هماهنگی قضایی وی را دستگیر کردند.

سردار آزادی اضافه کرد: سارق در تحقیقات صورت گرفته به ۳۱ فقره سرقت قطعات و محتویات داخل خودرو با همدستی یک مالخر اعتراف و مقادیری اموال مسروقه از وی کشف و تحویل مالباختگان شد.

سدهای کردستان ظرفیت پذیرش حجم بارش‌های اخیر را دارد

مدیرکل بحران استان کردستان با اشاره به اخطاریه‌های هواشناسی گفت: با توجه به اینکه این استان در سال زراعی جاری شاهد کمترین میزان بارش‌ها بوده است، ظرفیت سدها خالی و قابلیت پذیرش دبی‌های بالاتر از حجم بارش‌های پیش بینی شده، را دارد.

محمد فلاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدیریت بحران استان در پی اخطاریه هواشناسی تشکیل جلسه داده و تمام دستگاه‌های خدمات رسان در حالت آماده باش قرار گرفته و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز به منظور جلوگیری از سیلاب و آبگرفتی معابر هم اکنون تمهیدات لازم و امور جاری (لایروبی و پاکسازی جوی و محل عبور روان آب‌ها) را انجام داده‌اند.

وی یادآور شد: با توجه به کاهش ۵۰ درصدی بارش‌های کردستان در سال زراعی جاری و خالی بودن بخش مهمی از ظرفیت‌ سدهای کردستان این سازه‌ها طرفیت پذیرش آب با دبی‌های مختلف را دارند لذا احتمال وقوع سیل و جاری شدن سیلاب در بسیاری از نقاط دور از انتظار است.

رویدادهای روز چهارشنبه

کردستان در هفته‌ای که گذشت

استاندار کردستان گفت: اقدامات پیشگیرانه و به موقع باعث ایجاد آرامش نسبی در استان ایجاد شده و این روند کماکان باید تداوم داشته باشد.

بهمن مرادنیا در ستاد مدیریت بحران استان کردستان با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی خود باید برای زیر مجموعه‌هایشان الگو باشند اظهار داشت: وظیفه مدیران است که در این شرایط با رفتار مناسب آرامش را به مردم برگردانند.

وی دانشگاه علوم پزشکی را منبع موثق برای اعلام اخبار در خصوص ویروس کرونا اعلام و اضافه کرد: همه چیز در کردستان در خصوص اطلاع رسانی درباره ویروس کرونا شفاف بوده و لازم است این شفافیت به مردم منتقل شود.

مرادنیا در خصوص تهیه و توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک و الکل و دیگر مواد ضد عفونی کننده تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های نظارتی لازم است بر بازار نظارت کافی داشته باشند و با هر نوع احتکار و گرانفروشی این کالاها به شدت برخورد کنند

فروش ماسک به چندبرابر قیمت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در بازدید سرزده از واحدهای صنفی عرضه کننده اقلام بهداشتی اظهار داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور حساسیت برای تهیه تجهیزات پزشکی همچون ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی بیشتر شده است.

محمد دره‌وزمی افزود: آنچه امروز در بازدیدها شاهد بودیم رعایت نکردن قانون و گرانفروشی بود و به وضوح مشاهده کردیم ماسک ۴۱۰ تومانی را به چند برابر قیمت می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه این نحوه کار نوعی سوء استفاده و فرصت طلبی و سوداگری است، اضافه کرد: تخلف گرانفروشی برای ما محرز است و علاوه بر این، چنین اقدامی غیرانسانی است و به شدت با گرانفروشان و محتکران برخورد و برای آنها پرونده تشکیل می‌دهیم.

ورود و خروج دام زنده در کردستان ممنوع شد

شبکه‌های دامپزشکی مریوان و دیواندره با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از ممنوع اعلام شدن ورود و خروج هرگونه دام زنده از این شهرها تا اطلاع ثانوی بدلیل پیشگیری از شیوع بیماری واگیردار خبر دادند.

رییس شبکه دامپزشکی مریوان اظهار داشت: در راستای پیشگیری از انتقال و وقوع بیماری‌های واگیر دار هر گونه نقل و انتقالات (ورود و یا خروج) دام زنده در این شهرستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

پایانه‌های مسافربری سنندج ضدعفونی شد

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج اعلام کرد: با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، پایانه‌های مسافربری درون و برون شهری سنندج گندزدایی و ضدعفونی شد.

امیر جمشیدنژاد اظهار داشت: در پی شیوع ویروس کرونا و در راستای پیشگیری از انتقال این ویروس، این سازمان با خرید تجهیزات لازم عملیات ضدعفونی کردن ناوگان‌اتوبوسرانی و همچنین اماکن عمومی نظیر پایانه های مسافربری را به صورت مستمر انجام خواهد داد.

فضاهای دانشگاه کردستان به صورت مستمر ضد عفونی می‌شود

معاون دانشجویی دانشگاه کردستان گفت: به منظور ایمن سازی و جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا تمامی فضاهای دانشگاه کردستان به صورت مستمر ضدعفونی می‌شود.

عثمان عزیزی با اشاره به تعطیلی کلاس‌ها و فعالیت‌های آموزشی دانشگاه و تخلیه خوابگاه‌های دانشجویی، اظهار داشت: عوامل خدماتی خوابگاه‌ها پس از خروج دانشجویان کل سطوح سرویس‌های بهداشتی، حمام و آشپزخانه‌ها، دستگیره‌های درب اتاق‌ها وسرویس‌ها با مواد بهداشتی ضد عفونی شدند.

کلاس‌های دانشگاه کردستان مجازی شد

رییس دانشگاه کردستان گفت: در پی تعطیلی فعالیت‌های آموزشی و کلاس‌های حضوری دانشگاه کردستان از ۱۰ تا ۱۶ اسفند سال جاری این کلاس‌ها در این تاریخ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

رحمت صادقی اظهار داشت: این تصمیم پیرو جلسه اخیر ستاد مدیریت بحران استان و نیز مصوبات هیات رییسه و شورای دانشگاه کردستان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی دانشجویان و دانشگاهیان گرفته شده است.

وی افزود: به منظور صیانت از برنامه‌های آموزشی دانشجویان مطابق با سرفصل‌های مصوب تمهیدات ویژه‌ای برای برگزاری کلاس‌های درسی دانشگاه به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

رییس دانشگاه کردستان با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های دروس عملی پس از شروع به کار مجدد اعلام خواهد شد، تاکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی لازم از طرف مجموعه معاونت آموزشی و مرکز آموزش‌های آزاد و الکترونیکی دانشگاه با همکاری واحد فناوری اطلاعات و مرکز آپا برای ارائه دروس این دانشگاه به صورت آموزش الکترونیکی و نیز آموزش‌های لازم به اساتید و دانشجویان در حال انجام است.

تالارهای پذیرایی و قلیان سراها در کردستان تعطیل شدند

رییس شورای اطلاع رسانی کردستان گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت مردم، برگزاری هرگونه مراسم عزا و عروسی تا اطلاع ثانوی در تالارهای پذیرایی محدود و ممنوع و فعالیت قلیان سراهای این استان نیز تعطیل شده است.

حسین خوش اقبال در جلسه شورای اطلاع رسانی استان با موضوع راهکارهای موثر در آگاهی بخشی به مردم در خصوص ویروس کرونا که با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با همکاری مردم در این زمینه می‌توان راه‌های انتقال این ویروس را محدود و از شیوع بیماری پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مثبتی از این بیماری در کردستان گزارش نشده است، افزود: بنابر هماهنگی انجام شده با مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و ستاد اقامه نماز جمعه استان، قرار است برنامه ای در زمینه محدودیت تجمعات مذهبی با هدف پیشگیری از شیوع این بیماری انجام شود.

۲۵۰ روستای مرزی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: ۲۵۰ روستای مرزی در مناطق مختلف این استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده و به شبکه گاز سراسری پیوستند و گازرسانی به ۷۰ روستای دیگر نیز در دست اجرا است.

احمد فعله‌گری اظهار داشت: هزینه گازرسانی برای هر خانوار مرزنشین از ۱۲۰ میلیون ریال به ۲۰۰ میلیون رسیده است ولی در این شرایط گازرسانی به روستاهای سخت گذر از سوی این شرکت در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۲۳۰ روستا در استان به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند، افزود: قرار است تا پایان امسال این تعداد به یک هزار و ۳۰۰ روستا برسد که با این حساب، ضریب پوشش گاز طبیعی در روستاها از ۹۰ درصد فعلی به ۹۵ درصد ارتقا می‌یابد.

۵۱ مورد ریزش‌برداری از جاده‌های کردستان انجام شد

مدیر مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهدای، حمل و نقل جاده‌ای کردستان از ۵۱ مورد ریزش برداری در جاده‌های این استان طی شب گذشته خبر داد و گفت: راهداران در محدوده گردنه صلوات آباد، روستای نگل جاده سنندج - مریوان و گردنه ژالانه محور هورامان - سروآباد ریزش‌های حاصل از بهمن و سنگ کوه‌ حاشیه جاده را پاکسازی کردند.

دانش زندی با بیان اینکه برف و باران بیشتر جاده‌های اصلی و فرعی این استان را فرا گرفته و تقریبا تمام محورها شاهد بارش برف هستیم، افزود: بیشترین شدت بارش برف در محورهای منتهی به سقز و دیواندره، سنندج - دیواندره، دیواندره - بیجار، دیواندره - سقز و سقز - بوکان، سقز - بانه و همچنین مسیرهای سنندج - قروه - همدان گزارش شده است.

کار فرهنگی در مقابله با قاچاق کالا مغفول مانده است

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: بیشتر دستگاه‌های عضو کارگروه فرهنگی و تبلیغات این کمیسیون، کار فرهنگی را در رده‌های سوم و چهارم اولویت قرار داده‌اند و این امر در جامعه مغفول مانده است.

علی خداویسی در کارگروه فرهنگی و تبلیغات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار داشت: در نیتجه این کم توجهی در جلسات کمیسیون آن خروجی باید و شاید را دریافت نکرده‌ و نتیجه نگرفته‌ایم حال آنکه از دستگاه‌های متولی و مروج امور فرهنگی انتظار بیشتری می‌رود که پیشقراول فرهنگسازی در زمینه مصرف تولید داخل و کاهش قاچاق کالا باشند.

وی اضافه کرد: یکی از این دستگاه‌ها مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور است که هیچ نماینده‌ای در ۲ جلسه اخیر کمیسیون نداشتند این در حالی است که آنها می‌توانند از طریق تریبون‌های نماز جمعه تاثیر مهمی در زمینه فرهنگسازی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا داشته باشند.

خداویسی یادآور شد: کار فرهنگی کاری زمانبر است اما برخی دستگاه‌ها انتظار دارند چند روزه به نتیجه برسند در حالیکه فرهنگسازی سرمایه‌گذاری است که سال‌ها بعد نتیجه می‌دهد.

بارش باران در بیجار خسارت به بار آورد

مدیر ستاد بحران بیجار از ایجاد خسارت و تخریب برخی منازل مسکونی کاه‌گلی مناطق روستایی بر اثر بارش باران شدید در شبانه روز گذشته خبر داد.

محمدحیدری اظهار داشت: با توجه با اخطاریه‌های هوانشاسی استان مبنی بر بارش شدید باران و برف از روز سه‌شنبه تا پایان هفته جاری، گزارشاتی از تخریب و ایجاد خسارت جدی به برخی از منازل مسکونی کاه‌گلی در شهرستان به ستاد بحران اعلام شده است.

سد سورال دهگلان سرریز کرد

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه حجم سد سورال ۱۱ میلیون مترمکعب است، گفت: این سد مخزنی در شهرستان دهگلان بر اثر بارندگی‌های ۲ روز اخیر سرریز کرد.

پدرام لعلی با بیان اینکه این سد در سه کیلومتری جنوب غربی روستای سورال از توابع شهرستان دهگلان قرار دارد، افزود: طول تاج این سد ۲۴۰ متر، عرض تاج هفت متر و ارتفاع از بستر رودخانه ۴۱ متر است.

واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل در کردستان آغاز شد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان گفت: مرحله دوم عملیات واکسیناسیون ۷۰۰ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در این استان آغاز شد.

ناصر مخدوم اظهار داشت: مرحله دوم واکسیناسیون ۷۰۰ هزار انواع طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل در یک هزار و ۵۰۰ روستای هدف این طرح اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: این عملیات با اولویت روستاهای کانون، پر خطر و پر جمعیت و جلوگیری از سرایت به مرغداری های صنعتی و کمک به معیشت جامعه روستایی به صورت رایگان انجام می‌شود که روزانه به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ گروه دولتی در اجرای آن مشارکت دارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان یادآور شد: این اداره کل سعی دارد در این مرحله حدود ۹۸ درصد از روستاهای جامعه هدف را زیر پوشش واکسیناسیون طیور بومی آن علیه بیماری نیوکاسل ببرد و در این راستا نیز حدود سه میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

رویدادهای پنجشنبه

کردستان در هفته‌ای که گذشت

یک مورد ابتلای به کرونا در کردستان ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از ثبت یک مورد ابتلای به ویروس کرونا (مثبت و ابتلای قطعی) در این استان خبر داد و گفت: ۶ تا هفت نمونه آزمایش هم از افراد مشکوک گرفته شد که نتیجه آنها منفی بوده و این افراد از بیمارستان ترخیص می‌شوند.

دکتر فرزین رضاعی با اشاره به اینکه خبر ابتلای به کرونا در استان‌ها توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، اظهار داشت: تاکنون یک مورد دقیق ابتلا به کرونا در سقز ثبت شده که تحت درمان است و خانواده اش نیز قرنطینه هستند ضمن اینکه آزمایشات اولیه یک نفر هم در سنندج مثبت بوده که منتظر جواب آزمایش نهایی این فرد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت هستند، اضافه کرد: نمونه آزمایش ۲۴ نفر گرفته و به آزمایشگاه مرجع در تهران ارسال شده که تاکنون جواب ۶ یا هفت مورد بازگشته که همه آنها منفی بوده است.

مردم کردستان به شب نشینی‌ و دورهمی نروید

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری کردستان از مردم خواست به منظور حفظ سلامت خود و پیشگیری از شیوع ابتلا به ویروس کرونا از حضور در شب نشینی‌ها و دورهمی‌های فامیلی حتی به تعداد کم نیز خودداری کنند.

احمد محمدرضایی اظهار داشت: با توجه به اینکه ابتلا به صورت تنفس یکی از مهمترین راه‌های ابتلا به ویروس کرونا است از این رو مردم باید از حضور در جمع‌های چند نفره خودداری کنند.

۵۳ قلیان‌سرا در کردستان پلمپ شد

پلیس کردستان ۵۳ واحد صنفی قلیان‌سرا را در استان پلمپ کرده و موفق شد تعدادی لوازم بهداشتی احتکار شده نیز کشف کند.

بر اساس اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی کردستان بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی کردستان و حسب دستور دادستانی سنندج، ۵۳ واحد صنفی قلیان‌سرا بعلت عدم رعایت دستورات بهداشتی در استان پلمب و ۳۶۰ هزار دستکش و ۵۰۰ عدد ماسک بهداشتی که احتکار شده بود کشف شد.
وزارت بهداشت در پی شیوع ویروس کرونا در کشور یکی از راه‌های انتقال این ویروس را مصرف قلیان اعلام کرده بود.
در پی بروز کرونا، دستکش بهداشتی، ماسک و اسپری و ژل بهداشتی در مراکز عرضه بسیار کمیاب شده و یا با نرخ گرانتر از قیمت واقعی عرضه می‌شود که علت اصلی آن احتکار و عدم عرضه توسط برخی از توزیع کنندگان و عرضه کنندگان بوده است.

نماز جمعه این هفته در سنندج برگزار نمی‌شود

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور درباره اقامه نماز جمعه این هفته اطلاعیه‌ای مبنی بر برگزار نشدن نماز جمعه در برخی مراکز استان ها و شهرستان‌ها از جمله سنندج صادر کرد.

در اطلاعیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور آمده است: به اطلاع مردم شریف و انقلابی ایران به ویژه مومنان خداجوی و نمازگزار جمعه می رساند پیرو در خواست وزیر بهداشت و درمان و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا نمازجمعه مورخه ۹۸/۱۲/۹ در مراکز استان‌های تهران، قم مقدسه، رشت، مشهدمقدس، تبریز، ارومیه، همدان، اصفهان، ساری، اردبیل، کرج، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، خرم آباد، بندرعباس و یزد برگزار نمی‌شود.
همچنین در مراکز استان ها و شهرستان ها و شهرهایی که حسب اعلام کتبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و استانداران که بطور قطعی نقطه حساس شناسایی شده است نماز جمعه این هفته اقامه نخواهد شد.

۱۸ هزار ماسک از یک انبار خانگی در قروه کشف شد

مدیرکل تعزیزات حکومتی کردستان گفت: در بازرسی از یک انبار خانگی در شهرستان قروه، ۱۸ هزار عدد ماسک که برای عرضه با قیمت بالا، احتکار شده بود، کشف و ضبط شد.

سید نجیم حسینی اظهار داشت: با ورود ویروس کرونا به کشور و نگرانی‌هایی که در پی آن ایجاد شد، بسیاری از اقشار در کنار یکدیگر به مقابله با این ویروس پرداخته‌اند، اما متاسفانه برخی سوداگران دنبال سوء استفاده بوده و اقدام به جمع‌آوری، دپو و احتکار ماسک و مواد ضدعفونی‌ کننده و نیازهای مردم کردند که برای مقابله با این افراد، گشت های بازرسی وارد عمل شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون تنها یک انبار خانگی احتکار ماسک در استان کشف شده است، افزود: این انبار دیروز کشف و ماسک‌های مکشوفه نیز در اختیار مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان قروه قرار گرفت تا با صلاحدید خود توزیع کند.

مراسم معنوی اعتکاف در کردستان لغو شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان گفت: بدلیل شیوع ویروس کرونا و به منظور رعایت سلامت مردم و جلوگیری از شیوع این ویروس، مراسم معنوی اعتکاف امسال در این استان برگزار نمی‌شود.

حجت‌الاسلام احمد حاتمیان اظهار داشت: هر سال همزمان با فرا رسیدن سیزدهم رجب و ایام البیض، مراسم معنوی و باشکوه اعتکاف با حضور پرشور مردم در سراسر کشور برگزار می‌شود که امسال برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و به پیشنهاد و تصمیم شورای تامین برگزاری این مراسم معنوی در استان کردستان لغو شده است.

آزمایش کرونا درب منازل انجام نمی‌شود مردم مراقب باشند

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی کردستان گفت: دانشگاه علوم پزشکی هیچ گروه، تیم و فردی را برای انجام آزمایش و تست کرونا به درب منازل مردم نمی‌فرستد و با توجه به شناسایی مواردی از افراد سودجو و فرصت طلب در استان‌های دیگر، از مردم درخواست داریم در این خصوص مراقب شیادان باشند.

سرهنگ عبدالله فاتحی اظهار داشت: در برخی استان‌ها مشاهده شده افرادی تحت پوشش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت به درب منازل مردم می‌روند و به این وسیله اقدام به سرقت می‌کنند، در صورت مشاهده چنین مواردی این افراد را به منزل راه نداده و بلافاصله پلیس را از طریق مرکز ۱۱۰ مطلع کنید.

هزینه بستری بیماران مشکوک به کرونا رایگان است

مدیرکل بیمه سلامت کردستان گفت: ۹۰ درصد هزینه درمان تمام بیمارانی که مشکوک به ویروس کرونا بوده و در بیمارستان بستری می‌شوند توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

دکتر انور اسماعیلی اظهار داشت: در مجموع بیمه سلامت در بخش بستری ۹۰ درصد و بخش درمان سرپایی نیز ۷۰ درصد تعرفه‌های دولتی این گونه بیماران را پرداخت می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا و مردم نران تامین هزینه برای بیمارانی که مشکوک به این ویروس بودند و در بیمارستان‌های در نظر گرفته شده بستری می‌شوند، نباشند چون هزینه درمان به صورت ۱۰۰ درصد رایگان است که ۹۰ درصد آن توسط بیمه و مابقی توسط دانشگاه علوم پزشکی پرداخت خواهد شد.

حس عدم کنترل، ترس از کرونا را تشدید کرده است

یک روانشناس گفت: جوی که رسانه‌ها ایجاد می‌کنند و حس عدم کنترل ناشی از مسری بودن و نبود راه درمانی برای ویروس کرونا موجب تشدید ترس و نوعی فوبیا از این بیماری در جامعه شده است.

دکتر هادی نقدی اظهار داشت: نیاز بنیادین انسان به احساس امنیت و ایمنی امری انکارناپذیر است و در هر شرایطی اگر این نیاز به مخاطره بیافتد تعادل انسان برهم می‌خورد و در این مواقع واکنش‌های متفاوتی بروز می‌دهد که می‌تواند سازگارانه یا ناسازگارانه باشد.

وی افزود: انسان امروز بە مدد تکنولوژی و پیشرفت‌های علمی از هر زمان دیگری بر طبیعت وحشی احساس کنترل دارد و از هر دورە تاریخی بیشتر دانش و ابزارآلات لازم برای مراقبت از سلامتی خود را در اختیار دارد اما این احساس کنترل وقتی با تهدیدی پیش بینی ناپذیر و کنترل نشدە روبرو می‌شود، اسطورە احساس کنترل را در انسان قرن بیست و یکم بە هم می‌ریزد.

از ورود ۵۴ تُن پسماند ویژه از مرز باشماق مریوان ممانعت شد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اعلام اینکه از ورود ۵۴ تُن پسماند ویژه غیر مجاز به کشور در گمرگ باشماق مریوان ممانعت شد، گفت: مقرر شد در اسرع وقت محموله مذکور به کشور عراق عودت داده شود.

اقبال حمیدی اظهار داشت: در پی وصول گزارشی مبنی بر ورود غیرمجاز مقدار ۵۴ تُن پسماند ویژه به کشور از طریق مرز باشماق مریوان، کارشناسان اداراه حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان به محل مراجعه کرده و پس از بازدید و بررسی و پایش موضوع، بدلیل ورود غیر قانونی، صحت گزارش را تایید کردند.

وی اضافه کرد: پسماند ویژه مذکور، حاوی خاکستر و غبار فلز روی ناشی از فرآوری صنایع فولاد و آهن در کشور عراق بود که به مقصد استان قم بارگیری شده بود که اجازه ورود به آن داده نشد.

رویدادهای روز جمعه

کردستان در هفته‌ای که گذشت

معاون وزیر کار: اشتغال کولبری را به رسمیت بشناسیم

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: برای حل مشکلات کولبران باید کولبری را به رسمیت بشناسیم و در این راستا بسته اقتصاد و اشتغال مناطق مرزی به ویژه استان‌های غربی که درگیر این نوع مبادلات هستند، تهیه شده است.

کولبری و رفع مشکلات مرزنشینانی که در این زمینه فعال هستند بحث دیروز و امروز نیست و سال‌هاست که همزمان با فصل سرد و مرگ بسیاری در کوهستان‌های برفی سوژه خبرنگاران و فعالان اجتماعی می‌شود.

بسیاری معتقدند در مناطق مرزی سرمایه‌گذار و کارخانه کم است و چون افراد شغلی ندارند برای تامین معیشت خود به کولبری روی می‌آورند.

در این زمینه «عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرده که کولبری بخشی از یک زنجیره بسیار بزرگ کسب و کار و تجارت مرزی است.

وی افزود: این که صرفا آن را از منظر اقتصادی تخطئه کنیم یا بگوییم نباید انجام شود و به لحاظ اجتماعی عده‌ای را ظالم و عده‌ای را مظلوم در نظر بگیریم، کار خوبی نیست.

منصوری تاکید کرد: گزینه بهتر این است که این زنجیره (کولبری) را بررسی و به رسمیت بشناسیم.

جواب آزمایش کرونای سومین فرد کردستانی مثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اعلام نتیجه نهایی آزمایش مثبت سومین بیمار در این استان گفت: تعداد بیماران کرونا مثبت قطعی تا ظهر جمعه به سه نفر رسیده است.

دکتر فرزین رضاعی اظهار داشت: بر اساس نتایج آزمایشات تکمیلی از ظهر دیروز تا پیش از ظهر امروز، آزمایش یک فرد مبتلای دیگر مثبت شد و اکنون به صورت قطعی سه نفر مبتلا به کرونا ویروس در استان تحت درمان هستند.

وی اضافه کرد: از مجموع نمونه‌هایی که برای اعلام نتیجه نهایی از افراد مشکوک در این استان به تهران فرستاده شده تاکنون نتیجه سه بیمار مثبت اعلام شده که یک نفر مربوط به شهرستان سنندج، یک نفر سقز است و از جزییات بیمار و محل سکونت نفر سوم هنوز اطلاعاتی از سوی وزارت بهداشت در اختیار ما قرار نگرفته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه نتایج بررسی‌های انجام گرفته بیانگر این موضوع است که پیک اصلی ابتلای به این ویروس هفته آینده اتفاق خواهد افتاد، از مردم خواست نهایت سعی خود را در رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه بکار گرفته و از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز و با دوری از استرس از انتشار بیشتر کروناویروس جلوگیری کنند.

اطلاعیه مدیریت بحران

ستاد مدیریت بحران کردستان روز جمعه با صدور اطلاعیه ای زمان تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های استان در هفته آینده اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است بنا به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان و تصویب ستاد مدیریت بحران استان و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان از روز شنبه ۱۰ تا پنجشنبه ۱۵ اسفند تعطیل است اما ضرورت دارد اساتید طی مدت مذکور به شیوه مجازی آموزش دانشجویان را پیگیری کنند.

در ادامه این اطلاعیه در ارتباط با تعطیلی مدارس استان در مقاطع تحصیلی مختلف نیز آمده است: همه مدارس استان در همه مقاطع تحصیلی از روز شنبه ۱۰ تا دوشنبه ۱۲ اسفند تعطیل است.

مردم به توصیه‌ پزشکان برای مقابله با کرونا عمل کنند

امام جمعه سنندج به شیوع بیماری کرونا در کشور و بالا بودن میزان سرایت آن اشاره کرد و گفت: مردم به توصیه‌های پزشکان مبنی بر رعایت نکات بهداشتی و ایمنی توجه کنند تا در کمترین زمان این ویروس از بین برود.

ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سنندج اظهار داشت: در صورت توجه به توصیه‌های پزشکان و وزارت بهداشت، این بیماری با کمترین تلفات در کشور از بین می‌رود، پس همه باید نسبت به هشدارها و توصیه های علمی در مورد آن غافل نباشیم.
وی بر ضرورت همکاری مردم با وزارت بهداشت و درمان برای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا تاکید کرد و افزود: تلاش پزشکان، پرستاران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قابل تقدیر است و مردم و کسانی که به نحوی با ویروس کرونا مواجه شده‌اند همکاری لازم را با کادر درمانی داشته باشند.

۶۰ درصد ظرفیت سدهای کردستان تکمیل است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: اکنون ۶۰ درصد ظرفیت سدهای این استان پُر و حجم آب دخیره شده به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

کامران خرم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم آب پشت سدهای کردستان در مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ میلیارد مترمکعب بود که امسال حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...