بررسی وضعیت جلوگیری از شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری


بررسی وضعیت جلوگیری از شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- چهارمحال و بختیاری اگرچه از معدود استان‌های سفید کشور اعلام شده است اما با توجه به ناپایداری این وضعیت و جو روانی همراه با استرس شیوع بیماری کووید 19، این استان را همانند سایر استان‌های کشور با چالش‌هایی مواجه شده است.

از انتشار خبر شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور یک هفته‌ای می‌گذرد و در تازه ترین اعلام وزارت بهداشت، این ویروس در ۲۴ استان کشور شیوع پیدا کرده است و بنا بر آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا دهم اسفندماه، ۵۹۳ نفر مبتلای قطعی به این ویروس در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۴۳ نفر فوت کرده‌اند و ۱۲۳ نفر بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

شیوع این ویروس علاوه‌ بر آن که برای برخی از خانواده‌ها منجر به شکل‌گیری فضای دل نگرانی شده است، آثار و پیامدهایی را نیز بر سایر بخش‌های کشور برجا گذاشته است.

در این میان چهارمحال و بختیاری جزو ۵ استانی است که همچنان در وضعیت سفید قرار دارد و کارشناسان بر این عقیده‌اند که برای باقی ماند در این وضعیت مردم باید نکات بهداشتی فردی را رعایت کنند.

این موضوع اگر چه به عقیده متخصصان حوزه بهداشت پایدار نیست و هر لحظه امکان شیوع بیماری و شناسایی افراد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ وجود دارد اما رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی یکی از مهمترین اموری است که همچنان از سوی پزشکان و مسئولان حوزه سلامت توصیه می‌شود و آن را عامل اصلی پیشگیری از شیوع این ویروس عنوان می‌کنند.

بنابر آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، نتایج آزمایش چند بیمار مشکوکی که در این استان بستری شده بودند، منفی اعلام شده است.

با این وجود هر چند در چهارمحال و بختیاری تاکنون مورد قطعی مثبت مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی نشده است اما نگرانی مردم در این استان همانند سایر استان‌های دیگر است.

کسادی بازار و خلوت شدن خیابان‌های شهر

بررسی وضعیت جلوگیری از شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری

یکی از پیامدهای شیوع ویروس در کشور و نگرانی مردم این استان از انتشار آن در چهارمحال و بختیاری، خلوت شدن خیابان‌های شهرکرد و رکود بازار است.

با توجه به اینکه به شب عید نزدیک است و هر ساله در چنین زمانی بازار شهرکرد و سایر مناطق استان مملوء از مردم بود، اما در این روزها بنا بر توصیه متخصصان مبنی بر در خانه ماندن و خودداری از ترددهای غیرضرور در سطح شهر، بیشتر مردم شهر در خانه‌ها مانده و بازار از رونق افتاده است.

کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده

بررسی وضعیت جلوگیری از شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری

از سوی دیگر تقاضا برای ماسک، دستکش و محلول‌ها ضدعفونی کننده در نقاط مختلف استان مانند سایر استانهای دیگر بالاست، اما ظرفیت داروخانه‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات بهداشتی پاسخگوی این نیاز نیست و بازار با کمبود این محصولات مواجه شده است.

برخی از مردم در تماس با ایرنا اعلام کرده اند برای تهیه ماسک و محلول ضدعفونی همچنان با برخی از مشکلات روبرو هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد:محلول‌های ضدعفونی کننده اواسط همین هفته در مراکز عرضه توزیع می‌شود باید این حال اما در حال حاضر خبری از تامین ماسک نیست و در شرایط فعلی تنها می‎توان نیاز پرسنل درمان را در این خصوص تامین کرد.

مجید شیرانی همچنین با اشاره به کمبود وسایل حفاظت شخصی ویژه پرسنل درمان نیز افزود: از آنجا که چهارمحال و بختیاری استان سفید است اکنون اولویت توزیع محصولات بهداشتی و حفاظتی وزارت بهداشت قرار نداشت اما با تلاش‌های بسیار در حال حاضر لباس‌های مورد نیاز ویژه پرسنل درمان تامین شده و نگرانی‌های موجود برای روزهای آینده است که احتمال بروز پیک شیوع ویروس پیش‌بینی می‌شود.

این موضوع سبب شد تا رییس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری با صدور نامه‌ای به قضات استان، اشد مجازات را برای محتکران و متخلفان بازار لوازم بهداشتی در نظر گیرد.

احمدرضا بهرامی سامانی در جدیدترین نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا افزود: چنانچه تخلفی در این خصوص شناسایی شود علاوه بر برخورد شدید با فرد متخلف، کالاهایی که ثبت و ضبط شده است بدون طی کردن فرایند معمولی رسیدگی به پرونده که ممکن است مدتی به طول انجامد، در سریع‌ترین زمان ممکن با قیمت مصوب در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده می‎شود، تا بخشی از نیاز استان به این محصولات برطرف شود.

افزایش شدید قیمت لیموترش و زنجبیل

انتشار اخباری مبنی بر خوردن ویتامین C و خوراکی‌هایی با طبع گرم سبب شده تا قیمت لیموترش در این استان از کیلویی ۷ هزار تومان به کیلویی ۳۶ هزار تومان افزایش پیدا کند و زنجیل تازه کمیاب شود که اعتراض مردم استان را در پی داشته است.

این موضوع که با تایید مسئولان دادگستری و نیروی انتظامی استان نیز همراه بوده است سبب شد تا استاندار چهارمحال و بختیاری با انتقاد از نحوه نظارت سازمان صنعت، معدن، تجارت و تعزیرات حکومتی، نظارت‌های بیشتر و دقیق‌تر بازرسان این ۲ نهاد را خواستار شود.

اقبال عباسی با تاکید بر افزایش گشت‌های مشترک بازرسی در بازار استان، تصریح کرد: نمی‎توان از تخلفاتی که در این حوزه شکل می‌گیرد چشم‌پوشی کرد چرا که فشار روانی شیوع ویروس از یک سو و نگرانی از گرانی محصولات مصرفی مردم از سوی دیگر مخل آرامش مردم شده که می‌طلبد با متخلفان با شدت برخورد شود.

تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و تاخیر در آغاز فعالیت ادارات

بررسی وضعیت جلوگیری از شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری

طبق مصوبه ستاد استانی مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، وضعیت آموزشی دانشگاه‌های این استان تا پایان سال تعطیل شد و مدارس تا روز دوشنبه فعالیت ندارند و ادارات و نهادها به جز دانشگاه علوم پزشکی از ساعت ۹ فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

همچنین مقرر شد تا اعضای هیات علمی مقیم استان نیز به مرخصی بروند و تا حد ممکن مراودات و ترددهای بین استانی کاهش پیدا کند.

بانوان شاغل باردار، کارمندانی که جانباز شیمیایی و یا دارای بیماری حاد تنفسی هستند نیز می‌توانند دورکاری کنند. ملاقات عمومی بیمارستان‌های استان نیز ممنوع شده است.

فعال شدن ۷ کمیته ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا

به دستور استاندار چهارمحال و بختیاری و با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ۷ کمیته رصد و درمان، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی، تدارکات و پشتیبانی، بهداشت عمومی، رصد ترددهای استان، تنظیم بازار و رصد فضای مجازی در استان فعال شد.

تردد در اماکن و جاذبه‌های توریستی استان محدود شد

عبدالرضا علی‌محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد نیز محدودیت تردد در مناطق گردشگری استان و تعطیلی اقامتگاه‌های تفریحی را راهکار موثری در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استان عنوان کرد و گفت: این طرح ابتدا از پل زمانخان شهرستان سامان آغاز می‌شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص کنترل مسافران و گردشگرانی که در روزهای اخیر به این استان سفر کرده‎اند، گفت: از تاریخ یکم اسفند تاکنون در خصوص پیگیری گزارش‌های مردمی و با هماهنگی فرمانداران، افرادی که از خارج استان در مناطق گردشگری استان ساکن شده‌اند غربالگری شده و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

سید راشد جزایری افزود: همچنین با توجه به بازگشت برخی از هم‌استانی‌ها و طلاب از استان قم و ابراز نگرانی مردم در خصوص کانون شناسایی اولیه انتشار بیماری، گروه‌ها و تیم‌های بهداشتی و بیماریابی در مناطق گزارش شده حضور پیدا کردند که مورد مشکوکی تاکنون شناسایی نشده است.

وی با اشاره به شکل‌گیری کمپین «کرونا را شکست می‌دهیم» از مردم استان خواست تا در صورت هرگونه نگرانی و یا سوالی در خصوص ویروس کرونا می‎توانند به صورت شبانه‌روزی با دانشگاه علوم پزشکی تماس بگیرند.

استقرار ایستگاه‌های غربالگری در مبادی ورودی شهر

بررسی وضعیت جلوگیری از شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری

مقرر شد تا با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، نیروی انتظامی و بسیج ایستگاه‌های بازرسی در ورودی شهرها مستقر شود تا مسافران شهرهای دیگر در ورودی شهر ابتدا غربالگری شده و سپس وارد استان شوند.

برنامه‌ریزی در خصوص میزبانی از مسافران نوروزی نیز از دیگر موضوعاتی که استاندار چهارمحال و بختیاری تصمیم‌گیری در خصوص آن را به فرصت دیگری موکول کرد اما عدم پذیرش مسافر از سوی مدارس و اقامتگاه‌های استان به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده است.

راه‌اندازی کمیپین مردمی قرنطینه چهارمحال و بختیاری

برخی از مردم چهارمحال و بختیاری با توجه به اینکه این استان از استان‌های سفید کشور گزارش شده است، خواهان قرنطینه این استان و جلوگیری از ورود مسافران و ترددهای غیرضروری به استان شده‌اند.

این کمپین که در شبکه‌های اجتماعی این استان راه‌اندازی شده است، به یکی از مطالبات این روزهای مردم از مسئولان تبدیل شده است.

این استان به واسطه جاذبه‌های گردشگری به ویژه گردشگری زمستانی در شهرستان کوهرنگ و حاشیه رودخانه زاینده‌رود در شهرستان سامان یکی از مناطقی است که همه سال با استقبال مسافران همراه است.

خبرهای امیدوارکننده‌ای نیز در این میان وجود دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه ورود ویروس کرونا به این استان نسبت به سایر استان‌های کشور با تاخیر مواجه شده است و این ویروس به واسطه چرخش، قدرت سرایت و کشندگی آن ضعیف می‌شود، می‌توان امیدوار بود که اگر در روزهای اخیر به استان وارد شود از شدت آن کمتر شده و کنترل و مدیریت آن بهتر انجام می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به حدود ۵۰ کشور سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌و شوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر است که با استانهای اصفهان،خوزستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد همسایه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...