انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان ثابت نشده است


انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان ثابت نشده است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: بر اساس اطلاعات موجود از سازمان بهداشت جهانی تاکنون هیچگونه موردی از آلوده شدن و انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان ثابت نشده است.

محمد اصغرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه رعایت بهداشت و حفاظت شخصی کسانی که با دام و حیوانات خانگی در ارتباط هستند حایز اهمیت است افزود: این ویروس سرما دوست و به گرما و به دمای بالا حساس است و نور آفتاب و حرارت و مواد ضدعفونی کننده و مواد قلیایی مثل صابون می‌تواند عملا ویروس‌ها را غیر فعال کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما ۸۳۲ بیماری مشترک داریم خوشبختانه کرونا جز بیماری‌های مشترک نیست یعنی خود این ویروس در دام تکثیر نمی‌شود در نتیجه فرآورده‌ها عاری از بیماری است و طبق تحقیقات انجام شده ویروس کرونا در دمای ۳۰ درجه غیرفعال می‌شود و در دمای ۵۰ درجه کاملا از بین می‌رود.

اصغرزاده اظهار داشت: در شیر بیماری‌هایی مثل تب مالت و سل و سایر عوامل میکروبی به مراتب اهمیت بیشتری دارند لذا با جوشاندن شیر حداقل به مدت ۵ دقیقه این عوامل بیماری از بین می‌رود.

وی توصیه کرد: از مردم تقاضا داریم برای خرید گوشت و فرآورده‌های خام دامی از مراکز تحت نظارت دامپزشکی اقدام کنند چرا که این مراکز تحت نظارت و پایش کارشناسان دامپزشکی است.

اصغرزاده در مورد حیوانات خانگی گفت: چون خود حیوانات منشا ویروس نیستند و خودشان آلوده نمی‌شوند بنابراین ویروس را دفع نمی‌کنند مگر شخص آلوده به ویروس حیوان را لمس کند ولی حیوانات خانگی که با محیط بیرون در ارتباط نیستند جای نگرانی نیست و باید شخص بعد از تماس و نوازش حیوانات دست را به مدت ۲۰ ثانیه به گونه‌ای که بارها اعلام شده با آب و صابون شستشو دهند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص ماهی قرمز افزود: علیرغم اینکه منشا وجود ماهی قرمز کشور چین است ولی در سالیان گذشته تکثیر آن در کشور در استان‌های اصفهان و گیلان در حال انجام بوده و با توجه به اطلاعیه سازمان دامپزشکی همه واردات از چین ممنوع شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند دیروز (شنبه) اعلام کرد: آزمایش یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی، مثبت و قطعی شد.

محمد دهقانی فیروزآبادی فیروز آبادی افزود: بیمار کرونایی فردی ۵۵ ساله و ساکن بیرجند است که احتمال می‌رود به دلیل مسافرت به تهران آلوده شده است.

ویروس کرونا که از چین شیوع یافت و به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده، تاکنون ۲۶ استان کشور را نیز درگیر کرده است.

این بیماری قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

کلاس‌های حضوری تمامی دانشگاه‌های استان تا پایان هفته جاری تعطیل است و آموزش به صورت مجازی و از راه دور خواهد بود.

همچنین تمامی مدارس خراسان جنوبی بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای سراسر کشور از روز شنبه تا دوشنبه دوازدهم اسفند تعطیل است و دانش‌آموزان می توانند از آموزش مجازی و تدریس در شبکه آموزش سیما بهره‌مند شوند.

ادارات استان نیز از روز شنبه به مدت یک هفته ۲ ساعت زودتر تعطیل می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید