افزایش قیمت دلار در بازارهای مالی


مدیرعامل کارگزاری آریا نوین از اثر نوسانی FATF  در بازارهای مالی خبر داد.

افزایش قیمت دلار در بازارهای مالی

به گزارش خبرنگار پول نیوز، FATF یک قرارداد نیست، یک سازمان بین دولتی است. « گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force – FATF) در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی 7» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند.

کشورهای طرف معامله با کشوری که عضو FATF است، می‌توانند از شفافیت مالی آن کشور اطمینان حاصل کنند و با خیال راحت معامله خود را انجام دهند. در واقع تجارت خارجی با کشوری که به FATF پیوسته آسان است. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران بین‌المللی سعی می‌کنند در کشورهایی سرمایه‌گذاری کنند که از نظر سرمایه امن و حساب‌ها شفاف باشند تا نگران ضبط اموال، برنگشتن سود یا اصل سرمایه خود نباشند.

علی مولایی مدیرعامل کارگزاری آریانوین در گفتگو با خبرنگار پول نیوز، در خصوص اثر پذیرفته نشدن FATF توسط ایران گفت: FATF در کوتاه مدت اثر روانی خود را بر بازارهای مالی از جمله بورس می گذارد اما؛ در بلند مدت این اثرگذاری بر روی نقل و انتقلات پول است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: در کوتاه مدت اثر FATF در بازارهایی همچون بازار طلا و ارز دیده شد و هردو بازار مالی دچار نوسان شدید قیمتی شدند.

مدیرعامل کارگزاری آریانوین خاطر نشان کرد: نپذیرفتن FATF یا ورود به لیست سیاه یکی از مهم ترین مشکلات ما در بازارهای مالی است چراکه در نقل و انتقال پول دچار چالش های شدید می شویم.

مولایی تصریح کرد: با کنترل بازار و مبادلات موجود در آن توسط بانک مرکزی می توان از اغلب و یا تمام مشکلات FATF به راحتی عبور کرد.

وی در خصوص قیمت ارز نیز بیان کرد: بانک مرکزی باید روند کنترلی بازار در بلندمدت را داشته باشد چراکه اثرروانی ورود به لیست روی نرخ دلار اثرگذار است و اگر این بازار کنترل نشود در بلند مدت با افزایش قیمت دلار روبه رو خواهیم شد.

مولایی در نهایت گفت: اثر کوتاه مدت FATF را می توان به صورت صورت مقطعی و از طریق عرضه های بانک مرکزی به صرافی را کنترل کرد اما؛ کنترل قیمت در بلندمدت کمی سخت تر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !